کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۰۴۸
تاریخ خبر:

جزئیات ‌وام ازدواج ‌۵۰ میلیون تومانی

روزنامه هفت صبح | جدیدترین اخبار درباره افزایش وام زوج‌های جوان در سال ۹۹، مبلغ اقساط، زمان‌ بازپرداخت و…

وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی

داستان هرسال امسال هم تکرار شده است؛ آنطور که نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ خبر داده، مبلغ وام ازدواج به ۵۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده. به‌گفته علی‌اصغر یوسف‌نژاد، در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق، بانک مرکزی موظف شده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج زوج‌هایی را که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یکم فروردین ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی براساس قانون جدید پرداخت کند. طبق این مصوبه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۹۹، رقم ۵۰میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج یا هفت‌ساله و یک ضامن معتبر خواهد بود.

*** چرا وام ازدواج ۵۰میلیونی شد؟

تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد، تصویب مبلغ جدید وام ازدواج در کمیسیون در نهایت به تصویب آن در صحن علنی مجلس ختم می‌شود. برای مثال سال ۹۷ دولت پیشنهاد ۱۵میلیون تومان برای وام ازدواج ۹۸ را داد اما کمیسیون فرهنگی رقم ۳۰میلیون تومان را تصویب کرد و مجلس هم به آن رای داد و در نتیجه وام ازدواج دو برابر شد. وام ازدواج تقریبا هر سال افزایش داشته است و امسال که شرایط اقتصادی بسیار خاص بوده و قیمت کالاها افزایش پیدا کرده، نمایندگان در نهایت تصمیم گرفته‌اند رقم وام ازدواج را به ۵۰میلیون تومان افزایش دهند.

*** قضیه تمام شده است؟

کمیسیون تلفیق بودجه موفق شده حرف خود را به‌ کرسی بنشاند. با توجه به ‌اینکه اعضای این کمیسیون نگاهی کارشناسانه به ‌مسائل دارند، خیلی کم پیش می‌آید که هنگام طرح موضوع در صحن علنی مجلس با نظر آنها مخالفتی صورت بگیرد. می‌ماند مخالفت بانک مرکزی و دولت که اگر در فراهم کردن بودجه مورد نیاز این کار مشکل داشته باشند، خواهان تغییر در نظر نمایندگان می‌شوند.

الان که کمیسیون تلفیق نظر خود را در رابطه با افزایش وام ازدواج به ۵۰میلیون تومان داده، مطابق آیین‌نامه نمایندگان ۱۰روز فرصت دارند نظر موافق یا مخالف خود را ارائه دهند. پس از آن، لایحه دوباره به صحنی علنی می‌آید. از منظر قانونی این اتفاق تقریبا باید در هفته دوم بهمن‌ماه رخ دهد و تکلیف مبلغ وام ازدواج نهایی خواهد شد.

*** وام ازدواج ۵۰میلیونی کی قابل پرداخت است؟

پس از تصویب در مجلس و شورای نگهبان ، لایحه به دولت ابلاغ می‌شود. آنها موظف هستند از ابتدای سال ۹۹ رقم وام ازدواج را افزایش دهند. در قدم اول بانک مرکزی باید سامانه ثبت‌نام وام ازدواج را به‌روزرسانی کند. از آن لحظه به بعد هرکسی ثبت‌نام کند، مشمول دریافت وام ازدواج ۵۰میلیونی خواهد شد. پس از بازشدن سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ مرکزی برای وام ازدواج ۵۰میلیونی، احتمالا از هفته سوم فروردین‌ماه ۹۹ می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و ثبت‌نام وام ازدواج را انجام دهید.

*** چه کسانی وام ۵۰میلیونی ازدواج می‌گیرند؟

به زوج‌های جوانی که تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند و تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین ۹۶ باشد، وام ازدواج با رقم جدید تعلق می‌گیرد. این موضوع شامل حال کسانی که در سال ۹۸ برای وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند و حتی تعیین شعبه شده‌اند اما تا الان وام نگرفته‌اند هم می‌شود. در هر مرحله‌ای که باشید می‌توانید انصراف خود را از دریافت وام فعلی اعلام کنید تا ثبت‌نام شما حذف شود. دو، سه‌‌ماه دیگر با ثبت‌نام جدید، اسم شما در فهرست دریافت‌کنندگان وام ۵۰میلیونی قرار می‌گیرد.

*** اقساط وام ازدواج ۵۰میلیونی ماهی چقدر است؟

طبق مصوبه کمیسیون اقتصادی در سال ۹۹ وام ازدواج به صورت هفت‌ساله پرداخت خواهد شد. در این‌صورت مبلغ اقساط ماهیانه ۶۵۰هزار تومان خواهد بود.

*** دریافت وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی چند ضامن نیاز دارد؟

طبق تصویب مجلس در سال ۹۸ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. به‌خاطر افزایش رقم وام، آیین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آنها را ملزم می‌کند حتما دو ضامن درخواست کنند با این‌حال بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه می‌دهد و از بانک‌‌ها می‌خواهد همان یک ضامن را درنظر بگیرند.

قطعا کلی بحث پیش خواهد آمد. ما توصیه می‌کنیم شما برای اینکه کارتان سریع‌تر راه بیفتد، از همین حالا دنبال دوتا ضامن برای هر کدام از وام‌ها باشید. یادتان باشد با مبلغ وام ازدواج ۹۹ کلی کار می‌توان انجام داد. مثلا اگر هر دو تا وام را روی هم بگذارید، پول پیش خانه یا حتی سپرده اولیه مورد نیاز برای وام صندوق مسکن یکم جور می‌شود.

کدخبر: ۳۰۴۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر