کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۶۳۲۲
تاریخ خبر:

واردکننده‌های رسمی، آیفون X را در ایران با چقدر سود می‌فروشند؟

صدرا بکتاش- اگر بی‌تابانه به انتظار نشسته بودید، بهتر است بدانید اولین محموله قانونی از آیفون‌های گرانقیمت اپل بالاخره وارد بازار ایران شده‌ است. پیش از این اعلام شده بود که آیفون X در تله رجیستری گیر می‌کند و مردم باید از خرید آن صرفنظر کنند. با این حال به همت واردکننده‌هایی که خیلی خوب می‌دانند این موبایل طرفداران زیادی در کشورمان دارد، اولین محموله با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی از گمرک عبور کرده و خودش را به ویترین فروشگاه‌ها رسانده است.

تعداد شرکت‌هایی که از نظر قانون می‌توانند تنها چند روز پس از آغاز جهانی فروش آیفون X بعضی از آنها را بخرند و به ایران بیاورند حدود ۲۰ شرکت برآورد می‌شود با این حال در یک سال گذشته تنها چند شرکت از این جمع به طور جدی واردات آیفون را دنبال کردند. آمار گمرک می‌گوید در یک سال اخیر بیشترین واردات گوشی‌های آیفون توسط پنج شرکت انجام شده است.

پیش از اینکه اولین سری از آیفون Xهای قانونی به بازار ایران راه پیدا کنند برای آنها در بازار سیاه قیمت‌های عجیب و غریبی در نظر گرفته شده بود. مثلا حرف‌هایی درباره برچسب قیمت ۲۴ میلیون تومانی شنیده بودیم. با این حال مسئولان رجیستری خیلی زود دست به کار شدند و اعلام کردند آیفون‌های قاچاق در تور رجیستری گیر می‌کنند و نمی‌توان آنها را فعال کرد. سر همین قضیه این بار بازار سیاه خیلی فرصت گردن‌کشی پیدا نکرد.

به فاصله چند روز حالا بازار ایران میزبان اولین آیفون Xهایی است که به شکل قانونی و با طی کردن مراحل گمرکی دیگر مشکلی برای رجیستری ندارند. البته که قیمت آنها هنوز با چیزی که حساب و کتاب کرده بودیم متفاوت است. به عنوان مثال همین هفته پیش بود که گمرک اعلام کرد اولین گوشی‌های آیفون X ارائه شده از سوی واردکنندگان قانونی به آنها قیمت‌شان ۹۲۰یورو و ۸۰۰یورو اعلام شده است. حالا بیایید با همان قوانین گمرکی بقیه ماجرا را دنبال کنیم. قانون می‌گوید برای واردات انواع گوشی تلفن همراه علاوه بر پنج درصد حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۹درصد و مالیات علی‌الحساب به میزان چهار درصد نیز دریافت می‌شود. این‌ها روی هم می‌شوند ۱۸درصد! پس آیفون X با حافظه ۲۵۶گیگابایتی ۱۰۸۵یورو و با حافظه ۶۴گیگابایتی ۹۴۴یورو برای واردکننده قانونی تمام شده است. اصلا بیایید به سیم آخر بزنیم و موقع تبدیل یورو، قیمت آن را گران‌ترین رقم گزارش شده در بازار آزاد یعنی چهار هزار و ۷۸۷تومان لحاظ کنیم. به این ترتیب آیفون X برای واردکننده ما به ترتیب حدود پنج میلیون و ۲۰۰هزار و چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان تمام شده است. حالا بیایید با هم به بازار برویم و ببینیم واردکننده قانونی زرنگ قصه ما حالا این آیفون‌ها را با چقدر سود به بازار سرازیر کرده است. بله! آیفون X با حافظه ۲۵۶گیگابایتی قیمتش هفت میلیون و ۵۷۵هزار تومان و مدل ۶۴گیگابایتی قیمتش شش میلیون و ۵۶۵هزار تومان است!

کدخبر: ۱۸۶۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    بهمین راحتی ۲میلیون از هر گوشی کلاه میزا ره سر ملت

  • mahab

    عزیزم اونایی که می رن اینو می خرن این کل اه ها رو دوست دارن که بره سرشون. وقتی یه چیزی تو این چشم هم چشمی میشه خیلی ها رو اینقدر از خود بیخود می کنه که به کلاه و اینجور چیزا فکر نمی کنه. البته وقتی پول را یاد بیاره به این روش هم باد را می بر ه

  • mosi1276

    پس چرا باد واسه من هیچ وقت پول نمیاره؟؟! تازه شیپیشای ته جیبمم میبره که کلن جیبم پوچ پوچ باشه??

  • ashkan.66

    اصلا هم که دیجی کالا نیست ^_^