کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۵۰۷
تاریخ خبر:

واتساپ فعلا برای آپدیت کوتاه آمد

روزنامه هفت صبح | موضوع دارد جالب می‌شود؛ اول واتساپ گفت باید تا هشتم فوریه (حدودا سه ماه پیش) با قانون جدید من کنار بیایید. بعد که سر و صدای اعتراض‌ها بالا گرفت، حرفش را اینطور عوض کرد که اصلا تا پانزدهم ماه مه (۱۱ روز پیش) دوباره بهتان وقت می‌دهم. باز هم حداقل برای واتساپ‌های ما که در ایران هستیم اتفاقی نیفتاد. دست آخر همین چند روز پیش گفت این آپدیت را به‌صورت منطقه منطقه تا ۱۹ ژوئن (۲۰ روز دیگر) پیش می‌بریم.

روبه‌روی واتساپ حالا نه فقط کاربران بلکه دولت‌ها قرار گرفته‌اند. آلمان و آرژانتین کم بود، ترکیه و هند هم اجازه این آپدیت را نداده‌اند. روز شنبه واتساپ گفت فعلا در این کشورها پیام پاپ‌آپ آپدیت را نمی‌دهد و در جواب به نامه دولت هند هم دیروز گفته که فعلا این کار را تا چند هفته آینده به عقب می‌اندازد. در ایران این موضوع اصلا مطرح هم نبوده چه برسد به اینکه بیانیه‌ای برای کشور ما صادر شود.

*** قصه از اینجا شروع شد
سال گذشته کمپانی فیسبوک، اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ را با قیمت ۱۹میلیارد دلار خریداری کرد. اکنون این دو کمپانی در تلاش هستند تا خدماتشان را با یکدیگر ادغام کنند.اول سال میلادی جدید واتساپ گفت قرار است آپدیت جدیدی بدهد که با آن واتساپ اطلاعات کاربران را با فیسبوک و شرکت‌های زیرمجموعه آن به اشتراک می‌گذارد.

با این همرسانی، فیسبوک اطلاعات زیادی مثل شماره موبایل، تعداد دفعات استفاده از واتساپ، زمان‌های استفاده از آن، آی‌پی، جزئیات مرورگر،منطقه زمانی و… را از گوشی ما برمی‌دارد تا تبلیغات در آن دیگر هدفمند شده‌تر از قبل بشوند.تا امروز کاربران و همچنین دولت‌های مختلفی به این تصمیم اعتراض کرده‌اند ولی زاکربرگ، رئیس فیسبوک چرا با این همه اعتراض کوتاه نمی‌آید؟ چون دنبال ایجاد ترافیک کاربری بیشتر در هر دو برنامه و درآمد تبلیغاتی بیشتر برای خودش است.

*** دولت‌ها چطور اعتراض کردند؟
* بازار بزرگ هند
وزارت فناوری اطلاعات هند طی نامه‌ای به تاریخ ١٨مه از واتساپ خواسته بود تا آپدیت خود در خصوص اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران این پیام‌رسان با فیسبوک و زیرمجموعه‌های آن را لغو کند. همچنین دولت این کشور تهدید کرده بود در صورت بی‌توجهی درخواستش،اقدامی قانونی علیه واتساپ انجام می‌دهد. هند برای واتساپ یک مهره استراتژیک است.

در این کشور بیش از ۵۰۰میلیون نفر کاربر واتساپ هستند.به‌خاطر همین هم مسئولان این پیام‌رسان در بیانیه‌ای اعلام کردند:«ما به نامه دولت هند پاسخ و اطمینان دادیم حریم خصوصی کاربران اولویت اصلی ماست.همچنین این آپدیت تاثیری بر حفظ حریم پیام‌های خصوصی کاربران ندارد. طی هفته‌های آینده ما قابلیت‌های حساب‌های کاربری را محدود نمی‌کنیم، بلکه درباره آپدیت به کاربران یادآوری می‌کنیم.» این جواب در حالی است که فیسبوک و توئیتر ممکن است در هند با مجازات قانونی روبه‌رو شوند.

*** ترکیه: آپدیت نمی‌خواهیم
بعد از تصمیم واتساپ برای متصل کردن کاربر به صفحه فیسبوک، بسیاری از کاربران ترکیه‌ای تصمیم گرفتند حساب کاربری واتساپ خود را حذف کنند. بعضی از آنها به تلگرام، برخی به سیگنال، برخی هم به یک پیام‌رسان داخلی به اسم دیپ مهاجرت کردند.در این میان هیات رقابت ترکیه تحقیقاتی درباره فیسبوک و واتساپ را آغاز کرد تا احتمال نقض قانون این کشور و سوءاستفاده از موقعیت برتر در بازار را بررسی کند.

هیات رقابت ترکیه همین هفته اعلام کرد واتساپ آپدیت جدید خود را برای کاربران ترکیه‌ای اجرا نمی‌کند. اما این پیام‌رسان در بیانیه‌ای خبر را رد و اشاره کرد، هنوز تصمیم دارد آپدیت را اجرا کند. سازمان ناظر بر رقابت ترکیه اعلام کرد در پی تحقیقاتی، واتساپ آپدیت جدید و جنجالی خود را در این کشور اجرا نمی‌کند اما این پیام‌رسان دوباره توضیح داد که این کار را بالاخره خواهند کرد اما با چند روز تاخیر.

*** آلمان: فعلا ممنوع
اخیرا هم آلمان استفاده فیسبوک از اطلاعات کاربران را ممنوع کرد. این ممنوعیت فعلا تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت. این کار را اداره حفاظت از داده‌های خصوصی شهر هامبورگ شروع کرد.

*** ایران: سکوت
ما هم در قانون شورای رقابت ماده‌ای داریم که براساس آن یک پلتفرم غالب و مسلط در بازار از موقعیتش سوءاستفاده نکند اما تا امروز کسی از آن برای نامه‌نگاری علیه واتساپ استفاده نکرده است. تقریبا ۵۰ میلیون نفر در ایران عضو واتساپ هستند که این عدد از تلگرام و اینستاگرام به‌ترتیب یک و سه میلیون بیشتر است. شاید واتساپ عملا در هیچ کشوری از آپدیت خودش عقب نکشیده و همه‌جا می‌خواهد دیر یا زود کارش را بکند اما در ایران حتی بحث‌اش هم مطرح نشده و هیچ مقامی تا امروز برای آپدیت جدید شرط و شروط نگذاشته است. آن‌هم در حالی که فیسبوک در ایران تعداد کاربران زیادی ندارد و حتی تعداد زیادی از کاربران اگر بخواهند هم نمی‌توانند آدرس فیسبوکشان را به واتساپ تقدیم کنند.

*** با آپدیت چه چیزی را از دست می‌دهیم؟
حالا اگر پیام آپدیت آمد و ما آپدیت نکردیم یا روی دکمه تایید همگام‌سازی اطلاعات با فیسبوک نزدیم، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟ اگر تایید کنیم چه چیزی به‌دست می‌آوریم؟ در گزارشی قبلا هم توضیح داده بودیم که اگر موقع آپدیت کردن، آن را با فیسبوکتان سینک (همگام) نکنید، هنوز هم می‌شود تا چند هفته بعد از واتساپ استفاده کرد اما کارهایی که با آن می‌شود انجام داد احتمالا محدود به تماس گرفتن و پیام فرستادن خواهد بود.

از آن‌طرف مدام برایتان نوتیفیکیشن خواهد آمد که اطلاعات فیسبوکتان را وارد و با این کار موافقت کنید. بعد از چند هفته اگر باز هم تن به خواسته فیسبوک و واتساپ ندهید، دیگر هیچ نوتیفیکیشن‌ واتساپی را دریافت نخواهید کرد و امکان تماس را از دست خواهید داد. واتساپ پاک نمی‌شود اما دیگر برایتان از کار خواهد افتاد. اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد باید گزینه همگام‌سازی با فیسبوک را در نوتیفیکیشنی که دائم برایتان ارسال می‌شود، قبول کنید. این حرف‌ها را نماینده واتساپ به گاردین زده بود.

*** با آپدیت چه چیزی به دست می‌آوریم؟
این پیام‌رسان اطلاعات شما را دریافت خواهد کرد و بیزنس‌هایی که احتمالا بیشتر به سبک زندگی و مشخصات شما می‌آید، برایتان تبلیغ خواهد کرد. از آن‌طرف صفحات بیزنس واتساپ هم به پیج‌های کاری فیسبوک وصل می‌شوند و از سوال جواب تا نقل و انتقال مالی خرید در همان واتساپ نهایی خواهد شد. همین هفته پیش یکی از تغییرات ادغام خودش را نشان داد. نسخه جدید فیسبوک (v. 31.0.0.7.13) به کاربران اجازه می‌دهد تا پُست‌ها را با استفاده از گزینه «ارسال» در انتهای پیج فیسبوک با مشترکین واتساپ به اشتراک بگذارند. این گزینه در نسخه‌های پیشین فیسبوک وجود نداشت و اینطور که به نظر می‌رسد هم‌اکنون تنها برای کاربران نسخه‌ بتای فیسبوک در دسترس است.

کدخبر: ۳۹۲۵۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر