کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۹۹۴
تاریخ خبر:

هیوندای با سانتاکروز ‌وارد میدان نبرد پیکاپ‌ها شد

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | سال گذشته خبری تکان‌دهنده منتشر شد: مرسدس بنز خط تولید مرسدس کلاس X را متوقف خواهد کرد‌ اما برای کسانی که بازار پر از ریسک وانت‌ها را می‌شناسند، این خبر چندان عجیب نبود. برای تولید یک پیکاپ موفق که بازار تشنه آن باشد و تیپ‌های قوی‌ترش را هم طلب کند، نیاز به چیزی فراتر از برندی پراعتبار ولو مرسدس بنز است.

دیروز پیکاپ هیوندای به نام سانتاکروز معرفی شد. آیا این پیکاپ توانسته رمز موفقیت در این بازار را دریابد یا در نهایت همچون مرسدس کلاس X چهار گوشه رینگ را خواهد بوسید و کناره‌گیری خواهد کرد؟در واقع اگر از همین اول به دنبال مقایسه سانتا کروز با دوج رم، فورد سری F و شورولت کلورادو و سپس اعلام نتیجه باخت تازه‌وارد بازار هستید باید بگوییم ‌‌دچار اشتباه مهلکی شده‌اید.

اساساً هیوندای، حداقل در برهه فعلی، به دنبال رقابت با غول‌های بازار که هر کدام رکورددار قدرت یا بارکشی هستند نیست. این را از قد و قواره سانتا کروز می‌توان فهمید. با طول ۱۹۵ اینچ، سانتاکروز به ترتیب ۱۴ و ۱۷ اینچ کوتاه‌تر از شورولت کلورادو و هوندا ریجلاین است. همچنین سانتاکروز به روش ساخت تک‌بدنه یا وان‌بادی تولید شده است.

ارتفاع ۶۶٫۷ اینچی آن باعث می‌شود که وقتی کنار سانتاکروز می‌ایستید احساس روبه‌رو شدن با یک کراس‌اوور شهری مثل پژو ۲۰۰۸ یا نیسان جوک را داشته باشید. عده‌ای معتقدند اصلاً هیوندای سانتاکروز را در سبک پیکاپ شهری تولید کرده؛ سبکی که یادآور مدل خاطره‌انگیز سوبارو باجا در دهه ۲۰۰۰ است.

اگرچه این شایعه هم وجود دارد که هیوندای در تولید سانتاکروز نعل به نعل از پیکاپ پرفروش فیات در آمریکای لاتین یعنی مدل تورو کپی‌برداری کرده است. البته هیوندای نخواسته که این اندازه کوچک به معنی ضعیف ‌بودن خودرو باشد. اگر لقب خودروی ماجراجوی اسپرت توسط سازنده روی آن گذاشته شده است، پس زیر کاپوت باید خبرهایی باشد.

با پیشرانه ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۹۰ اسبی که توان تولید ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد، مدل پایه سانتاکروز شما را در گل و لای آفرودسواری آخر هفته رها نخواهد کرد‌ اما اگر این مشخصات راضی‌تان نمی‌کند باید به سراغ گزینه دوم بروید که همین موتور به علاوه توربوشارژر است؛ با ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور.

در هر دو گزینه جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت را بر‌عهده دارد. از نظر طراحی، سانتاکروز در داخل و خارج به شدت شبیه ‌ توسان ۲۰۲۲ است. این سبک با گرافیک خشن چراغ‌ها در بیرون و کابینی هوشمند‌ و البته مخوف، شبیه ‌ مدل‌های پریمیوم بازار است.

علاوه بر نمایشگر ۸ اینچی، اندروید اتو و اپل‌کارپلی به صورت استاندارد، سانتاکروز از مجموعه سیستم‌های ایمنی هیوندای نیز بهره‌مند است که با توجه به عملکرد رضایت‌بخش آنها در مدل‌های دیگر می‌تواند به عنوان پوئن مثبت مهمی مطرح شود. هنوز قیمت نهایی این خودرو مشخص نشده است‌ اما با توجه به قیمت پایه ۲۵ تا ۲۷ هزار دلاری رقبایی همچون نیسان فرانتیر، تویوتا تاکوما و جی‌ام‌سی کنیون احتمالاً قیمت پایه سانتاکروز نباید بیش از ۳۰ هزار دلار باشد.

کدخبر: ۳۸۳۹۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر