کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۳۴
تاریخ خبر:

هیجان آقای ‌فیزیکدان در‌تعریف یک آزمایش حساس

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | از برج میلاد تا سازمان انرژی اتمی در تهران، با ماشین حدودا ۱۰دقیقه راه است ولی خط مستقیم اگر بکشی حدود یک کیلومتر بین این دو فاصله است. دیروز سازمان انرژی اتمی از این مسیر نسبتا کوتاه استفاده کرد برای یک آزمایش فوق پیشرفته. «آزمایش انتقال امن کوانتومی فوتون‌ها». خیلی خودتان را درگیر چیستی آن نکنید. در یک کلام آزمایشی است با هدف انتقال امن اطلاعات ولی خب به روشی خیلی پیچیده.

همین پیچیدگی بود که باعث شد علی‌اکبر صالحی، بی‌خیال پز مدیریت سازمان انرژی اتمی با آن همه دبدبه در سیاست داخلی و دیپلماسی شود و جلوی دوربین با دست‌هایش مثل یک معلم، به مردم توضیح بدهد که دقیقا چه کرده است. شمایی از سیاستمداری که ما واقعا لازمش داریم. در قد و قامت خودش. بدون اینکه عصا قورت داده باشد و یا فکر کند که خط اتوی کت و شلوار مدیریتی‌اش نباید به هم بخورد.

صالحی، برای یاد دادن به ما از دست‌هایش استفاده کرد و خیلی زود، این حرکت دست‌ها که چیزی شبیه یک رقص بود، در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر سوژه شد. یک حال خوب موقتی بعد از دو سه روزی که همه توقف کرده بودیم در ایستگاه دروازه دولت و تا از دست می‌گفتند، یاد آن اتفاق تلخ برای سربازمان می‌افتادیم.

فارغ از این حرف‌ها، علی‌اکبر صالحی واقعا یک آدم حسابی به تمام معناست. خیالمان راحت است که برای این حرف نمی‌توانید ما را به جناحی وصل کنید چرا که داریم از وزیر خارجه احمدی‌نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی روحانی تعریف می‌کنیم. کسی که مودب است، تا به حال ندیدیم که قصد رنجاندن کسی را با حرف و کنایه داشته باشد، کارش را بلد است، سالم است و البته متخصص است.

درباره تخصص او در زمینه سیاست خارجی البته صحبت نمی‌کنیم ولی در حوزه هسته‌ای او واقعا یک دانشمند است. علی‌اکبر صالحی تحصیلات خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در رشته‌های فیزیک هسته‌ای و مهندسی هسته‌ای انجام داده ‌است. استاد مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رئیس این دانشگاه بوده‌ است.

به این تخصص باید مهارت او در زبان انگلیسی و عربی و ظاهرا آشنایی با یکی دو زبان دیگر مثل آلمانی را هم اضافه کنید تا بدانید که واقعا داریم از یک شخصیت علمی حرف می‌زنیم که البته آدم سیاست هم هست و ما خاطره خوشی داریم از مسیری که در دوران وزارت خارجه او در عمان شروع شد و پایانش گشایشی، هر چند موقت به نام برجام بود. غرض تقدیر بود از یک آقا معلم. زیاده دیگر عرضی نیست.

کدخبر: ۳۷۰۶۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر