کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۳۲۲
تاریخ خبر:

هنگ‌کنگ-ایران؛ اولین بازی واقعی ویلموتس

روزنامه هفت صبح | امروز عصر، اولین بازی رسمی تیم ملی ایران با هدایت مارک ویلموتس برگزار خواهد شد. این نخستین بازی تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و البته جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ چین است. حریف شاگردان ویلموتس، تیم ملی هنگ‌کنگ است که در اولین بازی خود مقابل کامبوج به تساوی یک - یک رسیده است. در این مطلب به ترکیب احتمالی تیم ملی و همچنین نکاتی درباره تیم ملی هنگ‌کنگ می‌پردازیم.

*** ترکیب ایران چگونه خواهد بود؟
تیم ملی در آخرین دیدار تدارکاتی خود مقابل کره‌جنوبی با این ترکیب به میدان رفت: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، احسان حاج‌صفی (۷۶ - سعید عزت‌اللهی)، مهدی طارمی (۱+۹۰ - مسعود شجاعی)، مهدی ترابی (۶۲ - وحید امیری)، علیرضا جهانبخش (۴۶ - احمد نوراللهی) و کریم انصاری‌فرد (۸۰ - علی علیپور).

از این جمع، طارمی به دلیل مصدومیت به بازی با هنگ‌کنگ نخواهد رسید، سعید عزت‌اللهی و علی علیپور هم اصلا دعوت نشده‌اند. کنعانی‌زادگان هم در پرسپولیس یک نیمکت‌نشین بوده و احتمالا جایگاهش را در ترکیب اصلی تیم ملی از دست خواهد داد. به این ترتیب به نظر می‌رسد ترکیب اولیه تیم ملی در مقابل هنگ‌کنگ این چنین باشد: علیرضا بیرانوند قطعا در دروازه تیم ملی خواهد ایستاد.

در دفاع میانی زوج مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی بازی خواهند کرد و سیاوش یزدانی و کنعانی‌زادگان هم شانس بسیار کمی برای بازی کردن دارند. در دفاع چپ میلاد محمدی قرار خواهد گرفت و البته ممکن است محمد نادری هم فرصت بازی پیدا کند. در دفاع راست هم شانس بازی کردن رامین رضائیان بیشتر از وریا غفوری است.

دو هافبک دفاعی تیم ملی احتمالا امید ابراهیمی و احسان حاج‌صفی خواهند بود. این دو باسابقه‌ترین هافبک‌های دفاعی فعلی تیم ویلموتس هستند که تجربه بازی در کنار هم را هم دارند. تیم ملی در این پست، علی کریمی و و احمد نورالهی را هم دارد که شانس بازی کردن نورالهی به دلیل درخشش در بازی مقابل کره‌جنوبی بیشتر از کریمی است.

مهدی ترابی و علیرضا جهانبخش هم به احتمال زیاد دیگر هافبک‌های تیم ملی در این بازی خواهند بود. البته مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و وحید امیری هم هستند که شانس بازی آنها کمتر است. در خط حمله هم سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد در کنار یکدیگر بازی خواهند کرد. در این پست اللهیار صیادمنش هم هست که با توجه به شرایط و نتیجه بازی ممکن است برای دقایقی به میدان برود.

*** مورد عجیب حاج‌صفی؛ فقط گلر نبوده!
احسان حاج‌صفی یکی از باسابقه‌ترین بازیکنان فعلی تیم ملی است. او سال‌های سال است که ملی‌پوش است و نکته عجیب درباره او، پست‌های مختلفی است که تا به حال بازی کرده. او در اوایل دوران فوتبالش با سپاهان در خط حمله بازی می‌کرد و در ورزشگاه آزادی به استقلال و پرسپولیس هم گل زد.

حاج‌صفی در ادامه، هم در سپاهان و هم در تیم ملی تقریبا در همه پست‌ها به جز دروازه‌بانی بازی کرده است. در تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی‌روش هم در پست دفاع چپ بازی کرد و هم در پست هافبک دفاعی به میدان رفت. چند بازی هم در پست وینگر و بال چپ به میدان رفت. در سپاهان هم در پست‌های دفاع چپ، هافبک چپ و بال چپ بازی کرد. اما آخرین پستی که او در آن قرار گرفته، هافبک هجومی و بال راست در ترکیب تراکتور است.‌

*** از هنگ کنگ چه می‌دانیم؟
تیم ملی ایران پیش از این چند بار مقابل هنگ‌کنگ قرار گرفته ‌ اما آخرین مصاف به چند سال قبل برمی‌گردد و به همین دلیل شناخت چندانی از این تیم و فوتبال این کشور نداریم‌ اما سرمربی این تیم در دنیای فوتبال نام شناخته‌شده‌ای است. هدایت این تیم بر‌عهده میکو پاتلاینن است که از ملی‌پوشان سابق فنلاند است.

او در تیم‌های لیگ برتری مثل بولتون و ولوز بازی کرده و سابقه مربیگری در تیم‌های کیلمارناک و دندی یونایتد اسکاتلند و تیم ملی فنلاند را هم در کارنامه دارد. او به تازگی سرمربی تیم ملی هنگ‌کنگ شده و بازی با ایران سومین بازی او روی نیمکت این تیم است. در بازی اول هنگ‌کنگ با پاتلاینن در یک بازی دوستانه ۲برصفر مغلوب چین تایپه شد و در دومین بازی هم هفته گذشته مقابل کامبوج به تساوی یک - یک رسید.

*** هنگ‌کنگ ضعیف‌تر از قبل است؟
هنگ‌کنگ معمولا جزو تیم‌های ضعیف آسیا بوده و هرگز مقابل تیم‌های بزرگ شگفتی‌آفرین نشده است‌ اما با تساوی مقابل کامبوج به نظر می‌رسد این تیم حتی از سال‌های گذشته خود هم ضعیف‌تر شده است. در رنکینگ فیفا، هنگ‌کنگ تیم ۱۳۹ جهان و ۲۷ آسیاست و کامبوج تیم ۱۷۰ جهان و ۳۶ آسیاست.

قبل از بازی پیش‌بینی می‌شد هنگ‌کنگ بر میزبانش غلبه کند اما در نهایت دو تیم به تساوی یک - یک رسیدند. آن هم در بازی‌ای که کامبوج بهتر عمل کرد. تک گل هنگ‌کنگ روی اشتباه مدافعان میزبان و گلزنی چون لوک تان به ثمر رسید اما کامبوج بارها روی حرکات عمقی و پاس‌های تودر در محوطه جریمه هنگ‌کنگ صاحب موقعیت شد و گلش را هم با همین شیوه به ثمر رساند.

مرور فیلم بازی این دو تیم نشان می‌دهد ‌ هنگ‌کنگ در عمق دفاع بسیار آسیب‌پذیر است و البته نقطه قوتش سرعت در حمله و داشتن یک مهاجم خطرناک است که با شماره ۱۶ در ترکیب این تیم بازی می‌کند. نکته مهم اما حضور چند بازیکن خارجی و دوملیتی در ترکیب هنگ‌کنگ است که بیشترشان برزیلی هستند.

کدخبر: ۲۷۹۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر