کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۸۸۷
تاریخ خبر:

هنری گانتر: قهرمان یا احمق؟‌

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | این بنای یادبود هنری گانتر سرباز آمریکایی است. سربازی که هیچ کار قهرمانانه‌ای نکرد و بیشتر در جرگه ابلهان جنگ رده‌بندی می‌شود اما به هرحال یک بنای یادبود دارد.

داستانش اینجاست که این سرباز آمریکایی در جنگ جهانی اول و در سال ۱۹۱۷ از سوی دولت آمریکا به جبهه فرانسه اعزام شد تا بانیروهای آلمانی بجنگد. وحشت او از شرایط جنگ موجب شد تا او نامه‌ای به دوستانش درآمریکا بنویسد و آنها را از پیوستن به ارتش نهی کند.

متاسفانه نامه‌اش توسط اداره سانسور ارتش آمریکا خوانده شد و گانتر با توبیخ شدید و تنزل درجه‌اش از گروهبانی به سرباز صفر روبه‌رو شد. او به شکل علنی به عنوان سربازی ترسو تحقیر شد.

برای او بازگشت به آمریکا در لوای یک ترسوی شکست خورده غیرقابل تحمل بود. در ۱۰ دسامبر ۱۹۱۸ آلمانی‌ها شکست را پذیرفتند و در ساعت پنج و نیم صبح یازده دسامبر پیمان صلح را با متفقین امضا کردند.

این اتفاق باید به گوش همه لشگرها و طرفین جنگ می‌رسید. در نهایت دو طرف قبول کردند که از ساعت ۱۱ صبح آتش بس سراسری اعمال شود.

گانتر که از چندروز پیش خبر مذاکرات را شنیده بود می‌خواست تاقبل از پایان جنگ حرکت قهرمانانه‌ای انجام دهد‌. او صبح ۱۱ دسامبر چند نفر از همرزمان خود را ترغیب کرد که به مواضع آلمانی‌ها در دهکده‌ای کوچک حمله ببرند.

او نمی‌دانست که همان روز صبح پیمان صلح امضا شده است. یورش او به مواضع آلمانی‌ها با شگفتی آنها روبه‌رو شد که با تیراندازی هوایی می‌خواستند به گانتر بگویند که این چند ساعت ارزش این کارها را ندارد اما مرغ گانتر یک پا داشت‌!

در نهایت آلمانی‌ها مجبور شدند این سرباز خیره سر که مدام به سمتشان شلیک می‌کرد را با گلوله ازپای دربیاورند. هنری گانتر در ساعت ۱۰ و ۵۹ دقیقه صبح یازده دسامبر ۱۹۱۸ کشته شد تا آخرین قربانی جنگ جهانی اول لقب بگیرد و خب بعد از مرگش ارتش آمریکا مجبور شد درجه‌هایش را بازگرداند.

کدخبر: ۳۰۸۸۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر