کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۹۱۴
تاریخ خبر:

هنرمندان مسیرشان را از ‌نظام پزشکی جدا کردند

روزنامه هفت صبح | ماجرایی که از نامه مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی شروع شده بود، بعد از دو روز هنوز هم حاشیه‌هایی به دنبال خودش دارد. یکی‌یکی بازیگران مختلف در بیانیه و اطلاعیه و پست اینستاگرامی موضع خود را نسبت به اولویت واکسن زدن سلبریتی‌ها روشن و مسیرشان را از سازمان نظام پزشکی جدا کردند. تمام آنها هم می‌گویند پشت مردم ایستاده‌اند و نمی‌خواهند در صف واکسن، جلو بزنند. فاطمه معتمدآریا، پدرام شریفی، هانیه توسلی و چند نفر دیگر از جمله هنرمندانی بودند که در این موج، پشت سازمان نظام پزشکی را خالی کردند.

*** ماجرای نامه چه بود؟
صاف و پوست‌کنده ماجرای نامه رئیس سازمان نظام پزشکی این است که این سازمان خواسته برای واکسیناسیون هنرمندان سهم جدایی گذاشته شود تا آنها هرچه زودتر واکسینه شوند. یکی از پاراگراف‌های این نامه حسین کرمانپور که در آخر هفته گذشته کاربران را خیلی عصبانی کرد این بود که به نظر او هنرمندان در گروه پرریسک‌ترین قرار دارند و به واکسیناسیون آنها باید همپای کادر درمان نگاه شود.

سهم‌خواهی این پزشک اورژانس بیمارستان سینا برای خواننده‌ها و بازیگرها به شبکه‌های اجتماعی هم رسید. بعد که همه اعتراض کردند و گفتند چرا باید هنرمندان در اولویت تزریق قرار بگیرند، او ناچارا عذرخواهی کرد.

قبل از این کار، دوبار دیگر هم سعی کرده بود حرف خودش را درست کند؛ مثلا با خبرگزاری فارس هم یک مصاحبه داشت و گفت منظورش واکسیناسیون همه هنرمندان نبوده و این واکسن را برای هنرمندان لاکچری و بی‌هویت و ساختارشکن نخواسته است. اما بعد از همه این حرف‌ها دست‌آخر مجبور شد از موضعش کوتاه بیاید و عذرخواهی کند.

*** تا مردم واکسن نزنند، ما واکسینه نمی‌شویم
احتمالا مهم‌ترین کسی که در عذرخواهی مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی موثر بود، فاطمه معتمدآریاست. فاطمه معتمدآریا در بیانیه‌ای کوتاه نوشت: «اینجانب، فاطمه معتمدآریا، خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم. با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرارناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.»

بعد از او پدرام شریفی، بازیگر سینما و تلویزیون هم در صفحه اینستاگرام خود از سازمان نظام پزشکی خواست که فکر این کار را هم از سرش بیرون کند. او نوشت: «بسیار انسان‌های دیگر در این سرزمین، همانند ما و همکاران ما (در همه گروه‌های درگیر تولید فیلم و سریال) در حال کسب درآمد برای گذران زندگی خود هستند. ممنون که متوجه شرایط سخت ما در هنگام تولید یک فیلم هستید (که بدون ماسک مجبور به ایفای نقش خود هستیم)

اما خون ما رنگین‌تر از آن آدمی نیست که مجبور است با مترو به سر کار خود برود، مجبور است سوار تاکسی شود و امیدوار باشد که کناردستی او کرونا نداشته باشد. من به آن سربازی فکر می‌کنم که در خوابگاه می‌خوابد و مجبور است دو سال در این شرایط خدمت کند. من از توجه شما متشکرم، اما ترجیح می‌دهم از شما درخواست کنم تا شرایط واکسن زدن را برای همه مردم به همان اولویتی که در جهان برقرار است انجام دهید.»

فلور نظری، بازیگر سینما و تلویزیون هم که این کار را اصلا نپسندیده بود، در یک پست اینستاگرامی نوشت: «هنرمندان هم مثل بقیه اقشار باید تابع اولویت و شرایط موجود جامعه باشند. ما از همین مردم هستیم، برتری نداریم.» هانیه توسلی هم از این پیشنهاد شاکی شده و لیلا اوتادی هم گفته اصلا تا وقتی همه ۸۰ میلیون نفر واکسن نزنند، واکسن نخواهد زد.

امیرمهدی ژوله، بازیگر دیگری بود که کلا واکنش متفاوتی نشان داد و در اینستاگرام خود نوشت: «چرا مطالبات مردم رو هم می‌زنید؟ الان مسئله هیچ‌کس این نیست که کی اول واکسن بزنه. الان مسئله اینه که اصلا کو واکسن؟ دعوا سر کدوم واکسنه دقیقا؟ یکی از نظام پزشکی به یکی از وزارت بهداشت یه نامه‌ای نوشته، شما متلکش رو به هنرمندها میندازی؟»

حرف‌های او در واکنش به توئیت مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت بود که از سلبریتی‌ها خواسته بود تقاضای واکسیناسیون خارج از نوبت نکنند. ژوله هم با لحنی که به نظر عصبانی می‌رسید در توئیترش نوشت: «الان دقیقا کدوم سلبریتی خواسته تو اولویت تزریق واکسن باشه؟ اسم ببرید. اسم ببرید همه بدونیم کدوم انجمن بازیگران‌، کدوم ‌اتحادیه‌، کدوم سندیکای هنرمندان به کجا فشار آورده؟ برای زدن واکسن یکی‌یکی هنرمندها راه میفتن به اعلام برائت از واکسن، یه چند روزی هم اینجوری سرمون گرم میشه؟»

بین این‌همه مخالفت یکی از واکنش‌های جنجالی هم از سوی ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر ادوار پیشین جشنواره فیلم فجر که از قضا پزشک عمومی است، داده شد. او یک‌جورهایی به صورت تلویحی از پیشنهاد سازمان نظام پزشکی خیلی هم بدش نیامد و در اینستاگرامش نوشت: «همه ما می‌توانیم با ماسک و حفظ فاصله فیزیکی در محل کار حاضر شویم، اما بازیگران فیلم و سریال و تئاتر نه می‌توانند ماسک روی صورت داشته باشند و نه فاصله فیزیکی را رعایت کنند. درحالی‌که ساعت‌ها در شبانه‌روز با هنر این عزیزان سرگرم می‌شویم، اینها جانشان در خطر است.»

*** بازیگرهای واکسینه‌شده
در این چندوقت تصویری از واکسن‌‌زدن‌های بازیگران معروف و غیرمعروف در شبکه‌های مجازی زیاد دست‌به‌دست شده. بله در کشورهای دیگر هم بازیگران واکسن زده‌اند، اما از کوپن هنرمندی خود برای این کار استفاده نکرده‌اند. مثلا آنتونی هاپکینز، بازیگر فیلم «سکوت بره‌ها» آخر ماه میلادی گذشته واکسن زد و ۸۳ سال دارد.

یا التون جان، خواننده و آهنگساز ۷۳ ساله است که ماه پیش واکسن خود را دریافت کرد. آرنولد شوارتزنگر ۷۳ ساله هم یکی دیگر از بازیگرانی بوده که ماه پیش در صف تزریق واکسن در آمریکا دوز اول خودش را دریافت کرد. در این باشگاه بازیگران واکسن‌زده تا امروز هنرمندی کوچک‌تر از ۵۵ سال نبوده است و هیچ‌جا به هنرمندان امتیازی داده نشده است.

کدخبر: ۳۷۴۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560755795

    فشار افکار عمومی کار خودش را کرده است

  • _user_1569594374

    باز کی گفت بالا چشمتون دماغه نه ابرو؟!؟!