کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۲۱
تاریخ خبر:

هند و لهستان مقصران جدید خاموشی و آلودگی هوا

روزنامه هفت صبح | مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین دیروز مصاحبه ای با خبرآنلاین داشت و در آن مسئله استخراج بیت کوین توسط چینی ها در ایران را تایید کرد. او البته از موضع دفاع به موضوع پرداخته و گفته لهستانی ها و هندی ها هم مزرعه بیت کوین در ایران دارند چرا کسی درباره آنها صحبت نمی کند؟

اخیرا که مشکل قطعی برق پیش آمده بود بحث این مزارع تبدیل به دغدغه جدی افکار عمومی شده بود. حریری اما می گوید کل برقی که برای استخراج بیت کوین و ارزهای مجازی استفاده می شود معادل ۱٫۵ درصد مصرف برق کل کشور است و سهم چینی ها هم نصف این رقم است. او نکات دیگری هم درباره تنظیم سند همکاری ایران و چین مطرح کرد که در ادامه بخش هایی از اظهارات او را می خوانید:

* سند همکاری ایران و چین در حال پیگیری است و سر و صدایی که بر سر آن برپا شد به نظر من اصلا از داخل ایران نبود. من معتقدم کشورهایی که با نزدیک شدن رابطه اقتصادی ایران و چین مشکل دارند، چنین اخبار منفی‌ای را منتشر کردند.

* شخص آقای لاریجانی به عنوان نماینده نظام نه نماینده دولت، در حال پیگیری است .

* آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد حدود ۷۵درصد صادرات ایران شامل گاز و فرآورده‌های نفتی، میعانات، پتروشیمی، مواد خام معدنی، فولاد و سیمان است. به این ترتیب ۷۵درصد صادرات ما به جهان را اقلامی تشکیل می‌دهند که مشمول تعرفه نمی‌شوند و حداقل تعرفه نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد زیرا مواد خام صنعتی هستند .

به عنوان مثال تعرفه صادرات پسته به چین؛ مطابق تعرفه کشورهای عضو WTO بوده و رقیب ما در این زمینه در دنیا فقط آمریکاست و با توجه به جنگ تجاری بین چین و آمریکا، تعرفه پسته آمریکایی در گمرک چین ۶درصد بالاتر از تعرفه پسته ایرانی است؛ بنابراین نه تنها خبر افزایش تعرفه واردات بر کالاهای ایرانی در چین درست نیست بلکه شرایط معکوس هم اتفاق افتاده است.

* میزان مصرف برق همه کسانی که در کشور بیت کوین را با مجوز قانونی استخراج می کنند، کمتر از یک درصد از تولید برق کشور است. این آمار البته استخراج‌کنندگان رسمی را در برمی‌گیرد نه کسانی که بدون مجوز و در قالب مرغداری ، کارخانه صنعتی و … در این حوزه فعال هستند.

* به عبارت دیگر همه کسانی که به صورت قانونی کار استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند، می توانند بین یک تا ۱.۵ درصد از ظرفیت برق تولیدی نیروگاه‌های کشور را استفاده کنند، بنابراین این مساله که چینی‌ها باعث خاموشی‌ها یا آلودگی‌ها هستند، نمی‌تواند واقعی باشد. باید توجه داشت که از ۱.۵درصد میزان استفاده از برق، کمتر از نیمی از آن را چینی‌ها استفاده می کنند.

* در مزارع استخراج بیت‌کوین در ایران، شاهد سرمایه گذاری لهستانی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها هستیم و این سه کشور به صورت رسمی مجوز گرفته و در حال استخراج بیت کوین هستند اما اینکه مانوری مداوم بر سرمایه‌گذاری چینی‌ها صورت می‌گیرد، موضوع مهمی است که باید بررسی شود .

* این تبلیغات با هدف چین ستیزی و ایجاد حساسیت افکار عمومی است ، به نظر می‌رسد یک سر این قضیه در فضای مجازی است و سر دیگر آن در تلویزیون بن سلمان و… قرار دارد .

* نرخ برقی که صاحبان این مزارع پرداخت می‌کنند، مطابق با نرخ برقی است که از کشور صادر می‌شود ، حال نکته اینجاست که چنین کاری بهتر است یا بکارگیری تمام خطوط انتقال نیرو برای صادرات برق به عراق و بروز بحران برای دریافت پول آن؟

* چشم انداز مثبت در روابط خارجی سبب شده تا تحت تاثیر این شرایط، فروش نفت ایران به چین افزایش یابد.

* در سال ۲۰۲۰ حجم مراودات اقتصادی ایران و چین کمتر از ۲۰میلیارد دلار بود در حالی که قبل از شروع تحریم‌ها و در سال ۲۰۱۴ حجم رابطه تجاری دو کشور به ۵۲ میلیارد دلار رسیده بود. من فکر می‌کنم ایران و چین حتی این پتانسیل را دارند که حجم روابط اقتصادی بین خود را به بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار برسانند.

کدخبر: ۳۷۲۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر