کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۳۶۹
تاریخ خبر:

همیشه‌شاکی‌‌ها؛ گزینه‌های نهایی هدایت تیم‌ملی

روزنامه هفت صبح | با انتخاب برانکو ایوانکوویچ به عنوان سرمربی تیم ملی عمان، حالا دیگر شکی وجود ندارد که سرمربی بعدی تیم ملی ایران یک ایرانی خواهد بود. یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس رفته و تنها کاندیداهای موجود برای هدایت تیم ملی علی دایی و امیر قلعه‌نویی هستند. هر دو قبلا در مقطعی روی نیمکت تیم ملی نشسته‌اند و نتایج‌شان هم چنگی به دل نزده است‌ اما هر دوی آنها معتقدند ‌ در زمان حضورشان روی نیمکت تیم ملی به آنها ظلم شده است! درباره این دو نفر و سابقه حضورشان در تیم ملی مسائلی وجود دارد که آنها را بررسی می‌کنیم.

*** امیر قلعه‌نویی
او در حال حاضر سرمربی سپاهان است و حضورش روی نیمکت تیم ملی باید با موافقت مدیران این باشگاه همراه باشد. البته گفته می‌شود خود قلعه‌نویی هم شروطی برای قبول هدایت تیم ملی دارد. یکی از این شروط، مدت قرارداد است. فدراسیون به قلعه‌نویی به چشم یک سرمربی موقت برای تیم ملی نگاه می‌کند اما خود او شانش را بالاتر از این نگاه می‌داند و حاضر نیست فقط برای چند ماه سرمربی تیم ملی باشد.

او پیشنهاد داده که تا جام جهانی ۲۰۲۲ روی نیمکت تیم ملی بنشیند و البته تا پایان همین فصل، همزمان سرمربی سپاهان هم باشد! البته مبلغ مورد نظر او برای هدایت تیم ملی هم بیشتر از چیزی است که مدیران فدراسیون انتظار داشتند.درباره دوره قبلی حضور قلعه‌نویی در تیم ملی نکته‌های زیادی وجود دارد. او بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ و برکناری عجیب و غریب برانکو ایوانکوویچ و با رای کمیته انتقالی سازمان تربیت بدنی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد.

مهم‌ترین اقدام قلعه‌نویی در تیم ملی، دعوت نکردن علی دایی بود. دایی در جام جهانی ۲۰۰۶ با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد و بازی‌های ضعیفی انجام داد. نکته دیگر اینکه قلعه‌نویی در تیم ملی تغییرات زیادی به وجود آورد و فهرست او برای تیم ملی کمی عجیب بود. محمود فکری، هادی شکوری، حسین کاظمی، ابراهیم صادقی، حسین بادامکی، سیاوش اکبرپور و … جزو کسانی بودند که در زمان برانکو هرگز به تیم ملی دعوت نمی‌شدند اما قلعه‌نویی آنها را ملی‌پوش کرد.

در واقع حضور استقلالی‌ها در تیم ملی زمان قلعه‌نویی به شدت پررنگ بود. نکته دیگر ترکیب نامتعارف تیم ملی در زمان قلعه‌نویی بود. او در بعضی از بازی‌ها از غلامرضا عنایتی یا رسول خطیبی در پست وینگرهای چپ و راست استفاده می‌کرد! فریدون زندی هم مدافع چپ تیم ملی بود و البته حسن رودباریان در حضور وحید طالب‌لو و سیدمهدی رحمتی دروازه‌بان اول تیم ملی بود.در مجموع امیر قلعه‌نویی ۱۷ بار روی نیمکت تیم ملی ایران نشست.

۱۰ برد، ۵ مساوی و دو باخت حاصل کارنامه قلعه‌نویی بود. بدترین نتیجه تیم ملی با قلعه‌نویی باخت ۴برصفر به مکزیک در یک بازی تدارکاتی بود و بهترین نتیجه هم پیروزی ۸بریک مقابل جاماییکایی بود که با یک تیم جوان برای یک بازی تدارکاتی به ایران آمده بود. مهم‌ترین بازی اما برای قلعه‌نویی بازی مقابل کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیایی سال ۲۰۰۷ بود. تیم ملی در آن بازی در ضربات پنالتی مغلوب کره شد و از جام ملت‌ها کنار رفت اما ادعاهای قلعه‌نویی درباره آن بازی عجیب بود.

او مدعی بود که این بهترین بازی تیم ملی مقابل کره‌جنوبی در تاریخ بوده است. قلعه‌نویی اعتقاد داشت که ایران با هدایت او به تیم چهارم جهان در ضربات پنالتی باخته است! این در حالی بود که کره‌جنوبی بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ ترکیب خود را کاملا تغییر داده و با تیمی جوان به جام ملت‌های آسیا آمده بود. در واقع از تیمی که در جام جهانی با فرانسه یک-یک مساوی کرد فقط دو نفر در ترکیب اصلی مقابل ایران قرار داشتند. قلعه‌نویی بعد از این باخت، تا امروز بارها درباره‌اش صحبت کرده و هربار هم به مهدی مهدوی‌کیا و رسول خطیبی به خاطر گل نکردن پنالتی‌های‌شان در این بازی طعنه زده و البته در تمام این سال‌ها مدعی بوده که قربانی سیاسی‌کاری در فدراسیون و سازمان تربیت بدنی شده است.

*** علی دایی
بعد از امیر قلعه‌نویی، هدایت تیم ملی به علی دایی رسید. چند ساعت قبل از اعلام رسمی نام او به عنوان سرمربی جدید تیم ملی، خبر رسیده بود که افشین قطبی سرمربی تیم ملی شده است! قطبی حتی در ورزشگاه حافظیه شیراز هم دور افتخار زد تا با هواداران پرسپولیس خداحافظی کند. علی دایی که انتظار این اتفاق را نداشت در مصاحبه‌ای مدعی شد که هر کس لابی‌اش قوی‌تر بود سرمربی تیم ملی می‌شود! اما ناگهان همه چیز تغییر کرد و علی دایی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب شد.

دایی هم در توجیه مصاحبه قبلی خود مدعی شد که با خدا لابی کرده است! دایی امروز جدی‌ترین گزینه برای هدایت تیم ملی است. حتی برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که او قطعا سرمربی تیم ملی خواهد شد و این خبر به زودی رسما اعلام می‌شود اما نکته‌ای که می‌تواند مانع حضور او در تیم ملی شود، کنفرانس خبری جنجالی او بعد از کنار گذاشته شدن از هدایت سایپا بود. او در این کنفرانس حرف‌هایی زد که رنگ و بوی سیاسی پیدا کرد و همین حالا هم گفته می‌شود دلیل بیکاری او در شرایط فعلی، همین کنفرانس خبری است.

در دوره علی دایی هم فهرست تیم ملی با حرف و حدیث‌هایی روبه‌رو بود. او اعتقاد عجیبی به بازیکنانی مثل غلامرضا رضایی، مجید غلام‌نژاد، محمد نوری، مازیار زارع و … داشت. ترکیب تیم ملی در زمان او هم عجیب و غریب بود و گاهی بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی بازی می‌کردند. مسعود شجاعی هم با وجود نمایش‌های ضعیف، بازیکن ثابت تیم علی دایی بود. نوع و شیوه بازی تیم ملی با دایی هم تعریفی نداشت و نمایش‌های تیم ملی با او زیاد دلچسب نبود.

دایی در ۲۵ بازی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست. حاصل کارنامه او در تیم ملی ۱۶ برد، ۳ باخت و ۶ مساوی بود. بهترین نتیجه تیم ملی با دایی پیروزی ۶بریک بر قطر در مسابقات غرب آسیا و بدترین نتیجه هم شکست ۲بریک مقابل عربستان در تهران بود که اتفاقا مهم‌ترین بازی او هم بود و باعث برکناری‌اش شد. دایی در مقطعی سرمربی تیم ملی شد که مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ در راه بود. تیم ملی از مرحله مقدماتی عبور کرده بود و در مرحله نهایی با کره شمالی، کره‌جنوبی، عربستان و امارات همگروه بود.

گروه سختی بود اما این شرایط معمولا در مراحل نهایی مسابقات انتخابی وجود داشت و انتظار مردم هم صعود به جهانی بود. تیم ملی با تساوی یک-یک مقابل عربستان در این کشور شروع کرد و در دومین بازی کره شمالی را در تهران ۲بریک شکست داد. اما این تنها پیروزی ایران با دایی در این مرحله بود. شاگردان او در دو بازی بعدی با امارات و کره‌جنوبی به تساوی یک-یک رسیدند و سرانجام روز بازی با عربستان در تهران فرا رسید.

ایران در آن بازی با گل مسعود شجاعی از حریف پیش افتاده بود اما عربستانی‌‎ها در ۱۰ دقیقه پایانی دو گل زدند و بعد از سوت پایان در ورزشگاه آزادی و مقابل چشمان تماشاگران ایرانی رقصیدند! با این باخت شانس صعود تیم ملی به جام جهانی به شدت کاهش یافت و چند ساعت بعد خبر رسید که دایی از هدایت تیم ملی برکنار شده است. او هم مثل قلعه‌نویی از برخوردی که با او شد شاکی بود و مدعی بود که رئیس جمهور وقت یعنی محمود احمدی‌نژاد دستور برکناری‌اش را داده است!

کدخبر: ۳۰۵۳۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر