کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۰۴۴
تاریخ خبر:

آمارها با زبان بی‌زبانی می‌گویند: هموطن شمال نرو!

۱۸۵نفر در دو روز در استان مازندران، به کرونا مبتلا شدند. دوروز از زمان بازشدن تردد بین استانی می‌گذرد و حالا اولین نشانه‌های منفی اجرای این تصمیم از شمال کشور، دیده شده است.
روز یکشنبه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به مازندران رفته بود، در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بابل، نسبت به افزایش ابتلا به کرونا در مازندران هشدار داد و گفت:

در مازندران به‌طور شفاف هشدار می‌دهم با وجود کاهش مبتلایان نسبت به اسفندماه، اما آمار ابتلا طی روز‌های اخیر نسبت به هفته پیش افزایش جزیی دارد. مازندران یکی از شش‌استان کشور به‌لحاظ شیوع گسترده کرونا محسوب می‌شود و با سفرهای غیرضرور به این استان، شرایط آن بحرانی‌تر می‌شود. از مردم می‌خواهم تا با وجود لغو محدودیت‌های سفر از سفرهای غیرضرور به استان مازندران بپرهیزند. سخنان حریرچی به‌خاطر این بود که او دو آمار را مشاهده کرد؛ یکی آمار تردد در این استان و دیگری آمار تعداد بیماران.

*** آمار تردد
سرهنگ قدمی، ‌رئیس پلیس راه مازندران روز دوشنبه گفت: ترافیک در جاده‌های استان از بعدازظهر یکشنبه تغییر یافته است و شاهد حجم ورود مسافران هستیم. او با بیان اینکه تا نیمه‌شب یکشنبه شاهد ترافیک بسیار بالا در محور هراز بودیم، افزود: هم‌اکنون آمد و شد خودرو‌ها در جاده‌های هراز، چالوس، سوادکوه و کیاسر و محدوده درون‌شهری در مقایسه با دیگر روز‌های هفته افزایش یافته است.

روزگذشته نیز قدمی ‌به فارس گفت: از زمانی‌که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در محورهای ورودی استان به پایان رسید، شاهد افزایش حجم ترافیک در محورهای استان هستیم؛ به‌طوری‌که حجم ترافیک در محور کندوان طی ۲۴ساعت گذشته با افزایش بی‌سابقه، ۱۷۵درصد رشد داشت. رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه حجم ترافیک طی ۲۴ساعت گذشته در محورهای استان ۴۷درصد رشد داشت، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش حجم ترافیک تا پایان هفته جاری در محورهای ورودی استان باشیم.

*** آمار بیماران
متناسب با افزایش میزان تردد، میزان بیماران نیز افزایش پیدا کرده است. بنا به مصاحبه‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، می‌توان فهمید که در روز دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب ۹۵ و ۹۰مورد جدید در این استان ثبت شده است. در همین مدت البته حدود ۲۲۰نفر نیز از بیمارستان مرخص شده‌اند اما به‌حال شیب مبتلایان افزایشی است، به‌صورتی که آمار بیمارانی که ۳۱فروردین‌ماه در این مراکز درمانی در مازندران بستری شدند، در مقایسه با ۳۰فروردین‌ماه تا ۲۰درصد افزایش یافته است. به گفته دکتر موسوی، در حال حاضر مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های مازندران ۴۳۴نفر است.

*** یک راهکار: سفر آزاد، اقامت ممنوع
ظاهرا تنها راه باقی‌مانده برای دولت در حال حاضر ممنوعیت پذیرش مسافر و گردشگر در هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری است که دیروز توسط معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز اعلام شده است. او با بیان اینکه لغو پذیرش مسافر در این مراکز براساس مصوبه ستاد ملی کرونا صورت گرفته افزود: بر این اساس هرگونه برنامه برای بازگشایی این اماکن با مصوبه این ستاد ملی، اجرایی خواهد شد.

*** یک خطر مهم: فصل نشاکاری
این درحالی است که مازندران در آستانه فصلی است که پر از ریسک است. سالانه در ۲۳۰هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان مازندران حدود یک‌میلیون تن برنج سفید برابر با ۴۲درصد مورد نیاز برنج کشور تولید می‌شود و در حال حاضر شالیکاران مشغول نشا کاری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان این‌که در حال حاضر فعالیت کشاورزی مازندران به‌ویژه شالیکاری به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین کشت و کار استان شروع شده است، گفته: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم کشاورز و کشاورزی استان که امنیت غذایی ملی را به دوش می‌کشد، تحت‌الشعاع مسافرت‌ها ‌قرار بگیرد. باید ببینیم که آیا او واقعا خواهد توانست به این حرف خود عمل کند؟

کدخبر: ۳۲۲۰۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر