کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۵۲۰
تاریخ خبر:

همه ‌چیز درباره خرید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | امسال حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار تا سه میلیون تومان برای بیمه خودرو کنار بگذارید.البته اگر سابقه خوبی در خسارت نگرفتن از شرکت‌های بیمه دارید، خیالتان راحت‌تر خواهد بود و به ازای هر سال مشمول تخفیف پنج درصدی می‌شود.بیمه مرکزی بعد از افزایش ۴۵درصدی نرخ دیه برای سال ۱۴۰۰،حق بیمه شخص ثالث خودروها را با تخفیف هشت درصدی به خاطر شرایط کرونا، ۳۷درصد افزایش داد.

حالا باید برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر دو میلیون و ۳۵۴هزار تومان، پراید و پیکان دو میلیون و ۷۲۳هزار تومان، خودروهای چهار سیلندر سه میلیون و ۱۴۰هزار تومان و خودروهای بالای چهار سیلندر که اغلب وارداتی هستند، سه میلیون و ۴۷۳هزار تومان حق بیمه بدهید. این بیمه شامل پوشش ۱۶میلیونی خسارت‌های مالی و ۴۸۰میلیونی خسارت‌های بدنی می‌شود و اگر خواستید می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف پوشش خسارت‌های مالی را از ۱۶میلیون تا ۳۲۰میلیون تومان افزایش دهید.

شاید تعجب کنید شتر چه ارتباطی با بیمه شخص ثالث خودرو دارد اما هر سال قیمت این حیوان زبان‌بسته مبنای محاسبه هزینه حق بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد، البته در این بین واسطه‌ای به نام دیه هم وجود دارد. در پایان هر سال قوه قضائیه با توجه به تغییر قیمت شتر نرخ دیه را برای سال جدید اعلام می‌کند.

با توجه به افزایش ۴۵درصدی قیمت شتر، قوه قضائیه هم دقیقا همین میزان افزایش را برای دیه در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفت و بر همین اساس، دیه کامل در ماه غیرحرام، ۴۸۰میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۶۲۰میلیون تومان تعیین شد. با توجه به اینکه پوشش اصلی بیمه شخص ثالث، پرداخت دیه فردی است که در سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد، مبلغ حق بیمه بر اساس میزان دیه تعیین می‌شود.

امسال شورای عالی بیمه منت سر ما گذاشته و به جای افزایش ۴۵درصدی حق بیمه، با توجه به شرایط کرونا کمی به راننده‌ها تخفیف داده‌ و مبلغ حق بیمه را برای امسال ۳۷درصد بیشتر کرده است. شورای عالی بیمه هر سال رقمی کمتر از میزان افزایش دیه را به مبلغ حق بیمه شخص ثالث اضافه می‌کند. در سال ۹۸ که نرخ دیه ۱۶٫۹درصد افزایش پیدا کرده بود، شرکت‌ها نرخ بیمه‌های شخص ثالث را ۱۵درصد افزایش دادند. سال ۹۹ هم حق بیمه ۲۵درصد گران شده بود.

*** امسال چقدر باید برای بیمه شخص ثالث هزینه کنیم؟
بیمه شخص ثالث پایه برای پراید و پیکان بر اساس نرخ‌نامه بیمه مرکزی برای سال ۱۴۰۰ دو میلیون و ۲۹۴هزار تومان در نظر گرفته شده. آنطور که بیمه مرکزی تصویب کرده، حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای چهار سیلندر دو میلیون و ۶۹۷هزار تومان و برای خودروهای بیش از چهار سیلندر سه میلیون و ۱۸هزار تومان در نظر گرفته شده است.

خودرو کمتر از چهار سیلندر هم حق بیمه پایه یک میلیون و ۹۳۷هزار تومانی دارند. باید توجه داشته باشید که این ارقام صرفا مربوط به حق بیمه پایه است. طوری که حق بیمه حوادث راننده و ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده هم به این ارقام اضافه می‌شود. با این حساب خرید بیمه شخص ثالث در مجموع برای پراید و پیکان دو میلیون و ۷۲۳هزار تومان، بقیه خودروهای چهار سیلندر سه میلیون و ۱۴۰هزار تومان، برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر دو میلیون و ۳۵۴هزار تومان .

برای خودروهای بالای چهار سیلندر سه میلیون و ۴۷۳هزار تومان هزینه لازم دارد. این مبلغ برای بیمه شخص ثالث با پوشش ۱۶میلیونی خسارت‌های مالی و ۴۸۰میلیونی خسارت‌های بدنی خواهد شد. این یعنی اگر در تصادف شما مقصر باشید و به دیگران خسارت بزنید، شرکت بیمه حداکثر ۱۶میلیون تومان از این خسارت را جبران می‌کند.البته می‌توان پوشش بیمه شخص ثالث را با پرداخت حق بیمه بیشتر افزایش داد.

*** چطور پوشش بیمه را افزایش دهیم؟
اگر می‌خواهید با خیال راحت‌تر رانندگی کنید، می‌توانید با کمی هزینه بیشتر سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث را به طور قابل توجهی افزایش دهید.بیمه شخص ثالث اجباری شامل پوشش ۱۶میلیونی برای خسارت‌های مالی می‌شود که این رقم تا نصف دیه کامل در ماه‌های حرام یعنی ۳۲۰میلیون تومان قابل افزایش است. باید توجه داشته باشید که خسارت مالی در تصادف‌های رانندگی هیچ‌موقع بیشتر از ۳۲۰میلیون تومان نخواهد شد.

چراکه اگر با خودروهایی با ارزش بالای ۳۲۰میلیون تومان تصادف کنید، نهایتا تا همین مبلغ ملزم به پرداخت خسارت خواهید بود. برای افزایش سقف ۱۶میلیون تومانی خسارت مالی، حق بیمه به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی اگر ۵۰درصد حق بیمه بیشتر پرداخت کنید،می‌توانید پوشش خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث را ۲۰برابر کنید.برای مثال حق بیمه اجباری پراید با پوشش ۱۶میلیونی، حدود دو میلیون و ۷۲۳هزار تومان است که به جای آن با پرداخت حق بیمه چهار میلیون و ۳۸هزار تومانی می‌توانید پوشش بیمه شخص ثالث را تا ۳۲۰میلیون تومان بالا ببرید.

*** تخفیف بیمه شخص ثالث چطور محاسبه می‌شود؟
شرکت‌های بیمه به راننده‌های خوب تخفیف می‌دهند.البته تعریف آنها از راننده خوب لزوما راننده‌ای نیست که هیچ‌موقع تصادف نکند بلکه تخفیف شامل حال کسانی می‌شود که حتی اگر تصادف کردند از شرکت بیمه درخواست خسارت نکنند. به ازای هر یک‌سالی که سابقه بیمه شخص ثالث داشته باشید و از شرکت بیمه خسارت نگیرید،مشمول پنج درصد تخفیف عدم خسارت خواهید شد. شاید به نظرتان تخفیف قابل توجهی نباشد اما بعد از پنج سال حق بیمه پرایدتان به جای دو میلیون و ۷۲۳هزار تومان، با تخفیف ۲۵درصدی، تنها دو میلیون و ۴۲هزار تومان محاسبه خواهد شد.

تخفیف بیمه شخص ثالث تغییرات نسبت به گذشته داشته.از اسفند ۹۹، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث نه بر اساس کد شناسه خودرو بلکه بر اساس کد ملی افراد محاسبه می‌شود. این یعنی اگر شما سه سال تخفیف بیمه شخص ثالث داشته باشید،در صورت فروش خودرو، این تخفیف به خریدار منتقل نشده و می‌توانید از آن برای یک خودرو دیگر به نام خودتان یا اعضای خانواده‌تان استفاده کنید.پیش از این کل سابقه عدم خسارت خودروها در هنگام تغییر مالکیت نصیب صاحب جدید خودرو می‌شد.

توضیحات

حق بیمه خودروهای مختلف بر اساس میزان تخفیف عدم خسارت

توضیحات

حق بیمه خودروهای مختلف بر اساس پوشش خسارت‌های مالی

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۲۵۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر