کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۱۶۸
تاریخ خبر:

همه گزینه‌های جانشینی رسول‌پناه در پرسپولیس

روزنامه هفت صبخ، نادر نامدار | با استعفای مهدی رسول‌پناه از سرپرستی باشگاه پرسپولیس، حالا نام‌های مختلفی برای جانشینی او مطرح شده است. نام‌هایی که اتفاقا بیشتر آنها امتحان خود را پس داده‌اند و به نظر نمی‌رسد تفاوت خاصی با رسول‌پناه و البته مدیران قبلی این باشگاه داشته باشند. این نام‌ها و کارنامه آنها را مرور می‌کنیم.

*** غلامعلی محمد علیپور: ناشناس اما بانفوذ
او حدود دو ماه پیش به عضویت هیات مدیره باشگاه پرسپولیس درآمد. در کارنامه محمد علیپور ریاست فدراسیون ورزش‌های همگانی، مدیرکلی حوزه ریاست سازمان تربیت بدنی، ریاست فدراسیون جهانی آلیش، نایب رئیس فدراسیون جهانی کبدی، نایب رئیس کمیته ملی المپیک، ریاست کمیته ملی پارالمپیک و ورزش جانبازان و معلولین، معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و … هم دیده می‌شود. البته او همزمان با عضویت در هیات مدیره پرسپولیس، رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی هم بود و هنوز هم هست و دلیل اینکه وزارت ورزش چطور حاضر شد رئیس یک فدراسیون را عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس کند هنوز هم مبهم است!

نکته مهم درباره علیپور این است که هواداران و پیشکسوتان پرسپولیس معتقدند او شایستگی لازم برای سرپرستی یا مدیرعاملی این باشگاه را ندارد اما از سوی دیگر، علیپور هم از طرف وزارت ورزش و هم از طرف کارگزار باشگاه که به واسطه قرارداد ترکمانچای، قدرت و نفوذ زیادی هم دارد حمایت می‌شود و شانس زیادی برای رسیدن به این پست دارد.

البته خود علیپور در مصاحبه‌ای تکذیب کرده که گزینه مدیرعاملی پرسپولیس است و حتی اگر این پست به او پیشنهاد هم شود قبول نخواهد کرد اما عشق قدرت و وسوسه خدمت به پرسپولیس را نباید دستکم گرفت و بعید نیست علیپور در صورت پیشنهاد وزارت ورزش، این پست را قبول کند. فوتبالی‌ها از این تکذیب‌ها زیاد دیده و شنیده‌اند و تعجب نخواهند کرد اگر علیپور امروز و فردا به عنوان سرپرست یا مدیرعامل پرسپولیس معرفی شود.

*** علی رغبتی: سعادتمندِ پرسپولیس!
او سوابق ورزشی مهم و تاثیرگذاری در کارنامه دارد. سرپرست سابق فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی است و یکی از شش عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در تعلیق این فدراسیون توسط فیفا بود. در زمان ریاست علی کفاشیان در فدراسیون، دبیر کمیته نظارت بر مربیان خارجی! بود.
رغبتی همان کسی است که به صراحت، دلیل رد هدایت تیم امید ایران توسط زلاتکو کرانچار را دائم‌الخمر بودن او و مصرف مشروبات الکلی در رختکن و تمرین سپاهان اعلام کرد!

رغبتی از اواخر سال ۱۳۹۷ عضو هیات مدیره پرسپولیس شد و در این مدت البته اختلافاتی با بعضی از اعضای هیات مدیره پیدا کرد. او هم همزمان با عضویت در هیات مدیره پرسپولیس، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت ورزش و جوانان است! رغبتی دیروز خبر استعفایش را که دو سه روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده بود تایید کرد و البته مدعی شد که مدتی قبل استعفا داده بود اما رسانه‌ای کردن این تصمیم را به بعد از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا موکول کرده است!

البته دیروز خبر رسید که استعفای او با مخالفت وزارت ورزش روبه‌رو شده و حتی همین حالا یکی از گزینه‌های اصلی مدیرعاملی پرسپولیس است! بااین حال خودش همچنان به استعفا اصرار دارد و مدعی شده که به هیچ وجه قصد بازگشت به پرسپولیس را ندارد. نکته جالب درباره او این است که به‌رغم برخورداری از حمایت وزارت ورزش، هواداران پرسپولیس معتقدند ‌ او یک استقلالی است! این همان اتهامی است که هواداران استقلال و حتی فرهاد مجیدی به احمد سعادتمند زدند و او را یک پرسپولیسی متعصب معرفی کردند!

*** حمیدرضا گرشاسبی: بازنشسته هست یا نه؟
او یکی از جدی‌ترین گزینه‌های مدیرعاملی پرسپولیس است. او قبلا هم مدیرعامل پرسپولیس بوده و عملکرد قابل قبولی داشته اما ظاهرا به دلیل بازنشسته شدن، از مدیرعاملی این تیم کنار گذاشته شد و مدتی بعد مدیرعامل باشگاه پیکان شد! حل و فصل شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه و بخشش غرامت مالی این شکایت با کمک دولت ایران و ترکیه، قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران، پیروزی در پرونده جنجالی سوپرجام فوتبال ایران در دادگاه حکمیت ورزش که منجر به قهرمانی پرسپولیس در سوپر جام فوتبال ایران در برابر استقلال شد.

رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا برای نخستین بار در تاریخ باشگاه و جذب مهدی ترابی در زمان بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی، از جمله دستاوردهای مدیریت گرشاسبی در پرسپولیس بود. اگر بنا به رعایت قانون منع به کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی باشد، نام گرشاسبی حتی نباید مطرح شود اما تناقض‌هایی که در این مدت در رعایت این قانون دیده شد باعث شده تا نام او هم مطرح شود.

به جز حضور او در پیکان که قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته را زیر سوال برد، باید به این نکته اشاره کرد که محمدرضا ساکت هم که جزو بازنشستگان دولتی محسوب می‌شود، همین یک ماه پیش مدیرعامل سپاهان شد و هواداران پرسپولیس هم در فضای مجازی با بولد کردن این اتفاق، قصد دارند به وزارت ورزش فشار بیاورند تا گرشاسبی دوباره مدیرعامل این باشگاه شود. نکته مهم درباره گرشاسبی اینکه گفته می‌شود او در مجلس هم حامیانی دارد که می‌توانند شانس او را برای مدیرعاملی پرسپولیس زیاد کنند.

*** محمد دادکان: دشمن شماره یک وزیر!
او سوابق مهم و درخشانی در مدیریت فوتبال دارد. هواداران پرسپولیس هم او را به گزینه‌هایی مثل علیپور و رغبتی ترجیح می‌دهند اما مشکل بزرگ او این است که به شدت با وزیر ورزش اختلاف دارد.
در همین یک سال اخیر دادکان بارها علیه وزیر ورزش مصاحبه کرده و حتی یک بار تلویحا انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی را حاصل تبانی و ارتشا در وزارت ورزش دانست!

کار به جایی رسید که خبرگزاری منتسب به وزارت ورزش او را متهم به دروغگویی و تهدید به شکایت کرد. ماجرا اما تمام نشد و دادکان به انتقادات تند و تیزش از وزارت ورزش ادامه داد. در چنین شرایطی، قاعدتا نباید او شانس چندانی برای مدیرعاملی پرسپولیس داشته باشد، خودش هم تلویحا اعلام کرده که با این وزارت ورزش همکاری نخواهد کرد اما در این فوتبال همه چیز ممکن است و بعید نیست وزیر ورزش برای اثبات حسن نیت خود، به اختلافاتش با دادکان پایان بدهد و با او آشتی کند.

اما نکته‌ای که درباره دادکان وجود دارد، این است که او شخصیت و خصوصیات اخلاقی خاصی دارد. او در فدراسیون فوتبال در کار برانکو هم دخالت می‌کرد و دعوت دوباره وحید هاشمیان و خداداد عزیزی به تیم ملی با دستور و دخالت مستقیم او انجام شد که البته کاملا برخلاف میل برانکو بود! ممکن است در صورت مدیرعاملی دادکان، چنین اتفاقاتی در پرسپولیس هم تکرار شود که قطعا می‌تواند باعث ایجاد حاشیه و جنجال در این باشگاه شود.

کدخبر: ۳۵۶۱۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر