کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۳۳۵
تاریخ خبر:

همه چیز درباره لیگ بیست‌و‌دوم که از فردا آغاز می‌شود

روزنامه هفت صبح | آغاز لیگ برتر می‌توانست به یک اتفاق بزرگ فوتبالی بدل شود. لیگی که امسال از کیفیتی متفاوت از همیشه برخوردار خواهد بود و می‌توانست به برگ زرین پرافتخاری در کارنامه دولت هم قلمداد شود. اما به ناگهان از حضور تماشاگران ممانعت به عمل آمد‌. با بدترین بهانه‌. با کمترین تعلق خاطر و تعهد به مسئله مهم راستگویی. صداقت‌! اعلام کردند سامانه بلیت فروشی خراب است تا فدراسیون زیر فشار همان طیف آشنای همیشگی با آن نگاه خرده‌گیر و مو از ماست بیرون کش همیشگی‌شان لذت فوتبال را نابود کنند و ۲۲ بازیکن طراز اول مجبور باشند درآزادی خالی از تماشاگر بازی کنند با انعکاس صدای آزارنده توپ.

نیم‌فصل اول درست قبل از جام‌جهانی برگزار می‌شود و بازیکنان زیادی هستند که به امید رسیدن به پیراهن تیم ملی در این سه ماه تمام تلاش‌‎شان را خواهند کرد. لژیونرهای زیادی هم به همین امید به لیگ برتر برگشته‌اند. نکته اینجاست که سرنوشت سرمربی تیم ملی هنوز هم مشخص نیست و چون ممکن است بعد از انتخابات فدراسیون، مربی دیگری جایگزین اسکوچیچ شود، ستاره‌های دور مانده از تیم ملی امید زیادی دارند که در نهایت خودشان را به قطر برسانند. این بار همه چیز پول نیست و بازیکنان به خاطر مسائل مالی قهر نخواهند کرد و شاهد مصاحبه‌های جنجالی از آنها و اعتراف به کم‌کاری نخواهیم بود. سرنوشت خیلی از بازیکنان به این سه ماه پیش رو و نیم‌فصل اول لیگ بیست و دوم بستگی دارد و آنها این فرصت را از دست نخواهند داد.

نصف لیگ مدعی‌اند
به غر زدن هواداران تیم‌های بزرگ نگاه نکنید. هواداران یک تیم از اینکه هنوز نتوانسته‌اند مهاجم خارجی جذب کنند شاکی‌اند و تجمع می‌کنند، هواداران آن یکی تیم از طول کشیدن جذب یک لژیونر عصبانی شده‌اند، هواداران یک تیم دیگر از اینکه ستاره‌های‌شان به تاراج سرخابی‌ها رفته‌اند دلخورند و خلاصه تقریبا هیچ هواداری نیست که در فاصله یک روز تا شروع لیگ برتر از وضعیت تیمش راضی باشد. اما همین هواداران اگر تیم‌شان در اولین بازی نتیجه نگیرد، پوست سرمربی و بازیکنان را می‌کنند.

پس این غر زدن‌ها را جدی نگیرید. پرسپولیس با خرید بهترین بازیکنان فصل قبل یک مدعی جدی است. استقلال با حفظ اسکلت فصل قبل خود و ترمیم نقاط ضعفش، به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود است. سپاهان با یک کادر فنی فوق‌العاده و خریدهای حسادت‌برانگیز، یک مدعی جدی دیگر است.

فولاد با خرید مازادهای باانگیزه پرسپولیس و استقلال و البته چند بازیکن خوب دیگر قطعا بهتر از فصل قبل خواهد بود. گل‌گهر اگر گاف فصل قبل خود را تکرار نکند، می‌تواند در جمع مدعیان قرار بگیرد و حتی تراکتور که فصل گذشته در آستانه سقوط قرار داشت، با کادر مربیگری خارجی و تقویت خود، دوباره وارد کورس قهرمانی خواهد شد. مس رفسنجان را هم اگر دستکم نگیریم یعنی نیمی از تیم‌های لیگ بیست و دوم، می‌توانند مدعی قهرمانی باشند. حداقلش اینکه می‌توانیم یک «بیگ‌سیکس» وطنی را در این فصل داشته باشیم. انصافا جذاب نیست؟

خارجی‌های پرتعداد
فصل گذشته خارجی‌ها حضور کم‎‌تعدادی در لیگ برتر داشتند. بعضی از تیم‌ها حتی یک بازیکن خارجی هم نداشتند و فقط تراکتور بود که در مقطعی یک مربی ترک به نام ارطغرل ساغلام داشت. در لیگ بیست و دوم اما چشم‌مان به جمال خارجی‌های بیشتری روشن خواهد شد. از برزیل، نیجریه، کلمبیا و کامرون و گابن بگیرید تا ازبکستان و تاجیکستان.

فعلا سرمربیان استقلال، سپاهان و تراکتور خارجی هستند و در کادر فنی پرسپولیس، صنعت‌نفت آبادان و فولاد خوزستان هم چند مربی خارجی حضور دارند. حضور نزدیک به ۳۰ بازیکن خارجی در تیم‌های لیگ برتری تا امروز قطعی شده و احتمال افزایش این تعداد هم وجود دارد. حتی اگر یک‌سوم این بازیکنان هم کیفیتی بالاتر از لیگ برتر ایران داشته باشند، باعث افزایش سطح فنی بازی‌ها خواهند شد.

چه افتتاحیه‌ای!
هفته اول لیگ بیست و دوم با بازی پیکان و ملوان آغاز می‌شود اما نیم ساعت بعد از شروع این بازی در ورزشگاه آزادی، استقلال مقابل سپاهان قرار می‌گیرد و چه افتتاحیه‌ای از این زیباتر؟ این بازی آنقدر سوژه دارد که پرداختن به همه آنها ممکن نیست. اما می‌شود آنها را به شکل خلاصه و مفید مرور کرد. اولین چیزی که در این بازی جلب توجه می‌کند، تقابل دو سرمربی خارجی است که یک دربی پرتغالی را در قلب تهران شکل می‌دهد.

باسابقه‌ای که از حرکات و رفتار این دو مربی سراغ داریم، احتمالا باید شاهد صحنه‌های جنجالی زیادی هم باشیم. سرمربی استقلال که سابقه متوقف کردن بازی و دراز کشیدن در وسط زمین در اعتراض به داوری را دارد. احتمالا فیلم کوبیدن سرش به دیواره شیشه‌ای نیمکت تیمش در پرتغال را هم دیده‌اید. مورایس هم دستکمی از ساپینتو ندارد. همین چند روز پیش بود که ویدئوی حرکات موزونش در جشن تولدی که بازیکنان سپاهان برایش گرفته بودند، منتشر شد. خلاصه که بازی روز جمعه در ورزشگاه آزادی، تقابل دیوانه‌های جذاب پرتغالی است.

با این همه ستاره!
می‌رسیم به ترکیب بازیکنان دو تیم! اغراق نیست اگر بگوییم بیش از نیمی از ۲۲ بازیکن حاضر در بازی روز جمعه، ستاره هستند. ستاره‌هایی باکیفیت فنی بالا که بعضی از آنها فقط و فقط به قصد تقابل با تیم سابق، یا تیم رقیب به میدان می‌آیند. احتمالا همه چشم‌ها در این بازی به دو سپاهانی دوخته خواهد شد؛ محمد دانشگر که فصل گذشته در استقلال بازی می‌کرد و رامین رضائیان که در پرسپولیس حضور داشت و قرار نبود در لیگ برتر پیراهن تیم دیگری جز پرسپولیس را بپوشد.

بازی سرنوشت با این دو نفر کاری کرد که پس از جدایی از پرسپولیس و استقلال، در اولین بازی رسمی خود با تیم جدید، باید مقابل استقلال و هوادارانش قرار بگیرند. دست فرشته تقدیر درد نکند! دیدن این دو بازیکن با پیراهن زردرنگ سپاهان، خیلی آسان نیست اما باید به آن عادت کنیم. به جز این دو نفر، باید به سجاد شهباززاده، فرشاد احمدزاده، رشید مظاهری و احتمالا رضا میرزایی هم اشاره کنیم که انگیزه‌های فردی زیادی برای حضور در این بازی دارند.

مسعود ریگی و میلاد زکی‌پور را هم فراموش نکنید. این بازی یک غایب ویژه هم دارد. اگر تکلیف محمد محبی زودتر روشن می‌شد و او حداقل چند جلسه با استقلالی‌ها تمرین می‌کرد، می‌توانست چهره جذاب این بازی هم باشد. اما او تازه دیروز با استقلال قرارداد بسته و ساپینتو قطعا به او بازی نخواهد داد. احتمالا در این بازی بیشتر از تعداد انگشتان یک دست، شاهد بازیکن خارجی هم خواهیم بود. خارجی‌های استقلال را می‌شناسیم.

انصافا بازیکنان باکیفیتی هستند اما از خارجی‌‎های تازه‌وارد سپاهان چیزی جز رزومه و چند های‌لایت و البته یک درگیری فیزیکی در اردوی ترکیه ندیده‌ایم. جمعه شب با آنها و کیفیت‌شان آشنا خواهیم شد. آخ آخ! کم مانده بود امید نورافکن را از قلم بیندازیم؛ استقلالیِ سابقی که می‌گویند خودش و خانواده‌اش پرسپولیسی دوآتشه هستند و دو سالی می‌شود که در سپاهان بازی می‌کند و همیشه در تقابل با استقلال جنجالی ظاهر شده است. اصلا همه قبلی‌ها را بی‌خیال شوید و حواس‌تان را فقط به نورافکن بازیگوش و پرحاشیه بدهید.

شاهکار لحظه آخری سازمان لیگ
جمعه ساعت ۱۹:۳۰ هیچ کاری نکنید. بنشینید خانه و این بازی را ببینید. قطعا پشیمان نمی‌شوید. اگر هنوز چیزی در این مطلب باعث نشده لبخند بزنید، این خبر لحظه آخری را بخوانید: «در حالی که ظهر دیروز سامانه بلیت‌فروشی بازی استقلال و سپاهان فعال شده بود و چند هزار هوادار هم موفق به خرید بلیت این بازی شده بودند، ناگهان بعد از ظهر سازمان لیگ رسما اعلام کرد که تمام بازی‌های هفته اول بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. واقعا هنوز هم نمی‌خواهید بخندید؟

کدخبر: ۴۷۲۳۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    زیر ساخت های ورود بانوان مهیا نشد هیچ زی رساخت آقایان هم خراب شد