کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۴۴۵
تاریخ خبر:

همه چیز درباره قلعه محل مذاکرات برجامی

روزنامه هفت صبح| اولین سری از مذاکرات برجامی در دولت سیزدهم در حالی شروع شد که اروپا در اضطراب پیک چهارم کرونا در این قاره به سر می‌برد و کشورها یکی بعد از دیگری از ورود سویه جدید موسوم به اُمیکرون به کشورشان خبر می‌دهند.

اغلب کشورهای اروپایی سخت‌گیری‌های کرونایی را شروع کرده‌اند و همین موضوع اعتراض و ناآرامی‌هایی را در آنها به وجود آورده است. دامنه این ناآرامی‌ها تا آنجا گسترده شده که برگزارکنندگان مذاکرت تصمیم گرفته‌اند محل استقرار هیات‌هایی که از کشورهای مختلف آمده‌اند تغییر بدهند.

همه شش دور گذشته مذاکرات وین در هتل پنج ستاره «گراند هتل» برگزار شد در حالی که دور هفتم قرار است در هتل پنج ستاره «کوبورگ» برگزار شود که در مرکز وین قرار دارد و میزبان مذاکرات ۲۰۱۵ بود،؛ مذاکراتی که به حصول برجام یا همان توافق جامع اقدام مشترک منتهی شد. عده‌ای این تغییر را به فال نیک گرفته و می‌گویند شاید باز هم قرار است هتل کوبورگ شاهد توافق مهم دیگری بین ایران و طرفین مذاکره‌اش بشود. ما از آینده خبر نداریم.

برای ما ایرانی‌ها، خیلی چیزها نوستالژیک شده است از نوفل لوشاتو گرفته تا محل حماسه ملبورن که صعود تاریخی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در آن رقم خورد، شاید کوبورگ هم، نوستالژی آینده ما باشد! هتل کوبورگ بنایی است کاخ گونه که در سال ۱۸۴۰ توسط یکی از پادشاهان اتریش ساخته شده است و از سال ۱۹۷۰ میلادی به این سو، به عنوان هتل مجلل ۵ ستاره از آن استفاده می‌شود.

هزینه هر شب اقامت در یکی از اتاق‌های معمولی این هتل، حداقل ۲۰میلیون تومان است آن هم نه برای سوئیت‌های لوکس آن، سوئیت‌های ۱۲۸ تا ۱۶۵ مترمربعی هتل کوبورگ که با مبلمان آنتیک و فضای بزرگ و طراحی قرن هجدهمی دیزاین شده.

یکی از اتاق‌های هتل کوبورگ، ۱۲۸ متر مربع مساحت دارد و متعلق به ماریا آنتونیا بوده که شاهدخت ساکس کوبورگ محسوب می‌شد و بین سال‌های ۱۷۹۷ و ۱۸۶۲ در آن زندگی می‌کرد. تراس ۲۵مترمربعی این اتاق که چشم‌انداز یک باغ بزرگ را به مهمانش هدیه می‌کند، یکی دیگر از سوئیت‌های هتل، سوئیت ۱۳۶ مترمربعی مشهور به سوئیت ویکتوریا است که محل اقامت ملکه ویکتوریا، ملکه پادشاهی اتریش در فاصله سال‌های ۱۸۱۹ و ۱۹۰۱ بوده است.

این هتل سوئیت‌های دیگری هم دارد که محل استقرار شاهزاده آلبرت، بوریس سوم سزار بلغارستان، فردیناند، شاهزاده ساکس کوبورگ و چهره‌های معروف دیگری بوده است. حالا بیش از ۷۵درصد از مقامات و مسئولان بین‌المللی که به اتریش می‌‌روند در این مکان اقامت می‌کنند و آن‌ها بیشتر طول سال میزبان سیاسیون و مقامات بین‌المللی هستند.

نزدیکی به مقر سازمان ملل در وین و سالن اجتماعات «آستریا سنتر» از عوامل و دلایل اصلی حضور بسیاری از مقامات در این مکان مجلل و قدیمی است. یکی از معروف‌ترین تالارهای هتل تاریخی کوبورگ سالن ماری آنتوانت است که نشست‌های آخر منتهی به امضای برجام در آن برگزار می‌شد.

بالکن خاطره‌انگیز
خیلی‌ها تصاویر مذاکره‌کننده‌های ارشد ایرانی مانند ظریف،صالحی و عراقچی را به خاطر دارند که از تراس سوئیت‌های هتل کوبورگ با خبرنگاران خوش و بش می‌کردند. این تصاویر که کمی قبل از انتشار خبر موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات و امضای برجام منتشر می‌شدند در تب و تاب آن روزها بارها دست‌به‌دست شدند و تراس هتل کوبورگ را در خاطر خیلی از ایرانی‌ها ماندگار کردند. جالب اینکه ظریف و بقیه تیم مذاکره‌کننده از همان بالا به سوالات خبرنگاران پاسخ‌های کوتاه می‌دادند.

‌عروسی‌های هتل کوبورگی
هتل کوبورگ با وجود اینکه در تمام ماه‌های سال میزبان سیاستمداران زیادی است اما هرچه نباشد یک کاخ سلطنتی و لوکس است و هنوز هم خانواده‌های اشرافی در سرتاسر اروپا مراسم‌هایی مانند عروسی را در آنجا برگزار می‌کنند موضوعی که حین مذاکرات سال ۲۰۱۵ توجه خبرنگاران ایرانی را جلب می‌کرد این بود که وقتی آنها در انتظار بیرون آمدن دیپلمات‌ها بودند ناگهان یک گروه شامل عروس و داماد و بستگان اشراف زاده آنها از هتل بیرون می‌آمدند.

کدخبر: ۴۲۸۴۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر