کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۷۹۰
تاریخ خبر:

همه چیز درباره حضور خانم زاخارووا ‌در تهران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| شاید همه‌چیز ریشه در همان یک معرفی یک خطی داشته باشد که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در اینستاگرام خود نوشته است: «That's funny». یعنی «بانمکه!» ولی خیلی‌ها از پوشش و رفتار او در جریان سفر وزیر خارجه روسیه به تهران برداشت‌های دیگری کردند.

بگذارید ماجرا را از ابتدا برایتان تعریف کنیم. چهارشنبه شب، لاوروف به ایران آمد. سفرش مهم بود. چرا؟ چون روسیه به‌شدت در ارتباطات بین‌المللی بعد از جنگ اوکراین محدود شده است. این البته اهمیت ماجرا از سوی روسیه است. از طرف ایران، این سفر مهم بود چون روسیه، مهم‌ترین شریک سیاسی امنیتی ایران است، چون یکی از اعضای برجام است (و اتفاقا همان عضوی است که یک سنگ مهم در زمستان امسال جلوی توافق انداخت) و چون اخیرا با اسرائیل درافتاده است.

اسرائیلی که این روزها دست دوستی با همسایه غربی ما یعنی ترکیه داده و ایران را به تلاش برای عملیات علیه اسرائیلی‌ها در استانبول متهم می‌کند. پس سفر مهم بود. اما حاشیه این سفر به متن آن چربید. چطور؟ عکسی از خانم زاخارووا منتشر شد که در آن اگرچه روسری داشت و مانتو پوشیده بود ولی یک لباس کوتاه تا روی زانو داشت و عملا بخشی از پایش را خلاف پروتکل پوشش نپوشانده بود و ضمنا فیلمی هم توسط زاخارووا منتشر شد که در شرح آن نوشته بود: «زنان زیبای ایرانی در پشت صحنه اما لیاقت حضور در کادر را دارند.»

که در مورد خبرنگاران و عکاسان حاضر در نشست خبری امیرعبداللهیان و لاوروف بود.‌ اما این خانم زاخارووا کیست که از او صحبت می‌کنیم. شغلش را که گفتیم. سخنگوی وزارت خارجه روسیه. عنوان دقیقش البته این است: «مدیر بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه». او هفت سال است که این سمت را دارد.

خانم زاخارووا ۴۶‌ساله است. پدرش دیپلمات بود و در سابقه‌اش مناصبی مثل سفارت شوروی در پکن دیده می‌شود. مادرش مورخ هنر است و در موزه پوشکین مسکو کار کرده است. زاخارووا از دانشکده روزنامه‌نگاری بین‌المللی در MGIMO در زمینه شرق‌شناسی و روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شده و دارای مدرک کاندیدای علوم تاریخی، معادل روسی دکترا است.

او از سال ۲۰۰۳ یعنی از ۲۸ سالگی وارد وزارت خارجه روسیه شده و در سمت‌های بین‌المللی خود از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، دبیر مطبوعاتی نمایندگی دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در نیویورک بوده و از سال ۲۰۱۱ تا ۱۰ اوت ۲۰۱۵ معاون رئیس بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه بوده است. او اولین زنی بود که به سمت ریاست این بخش رسیده است.

زاخارووا که به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین نیروهای پوتین در خط مقدم مقابله با جبهه رسانه‌ای نبرد علیه روسیه شناخته می‌شود؛ تاکنون حواشی مختلفی در جهان داشته است. مثل شوخی‌های ضدیهودی در تلویزیون دولتی روسیه در سال ۲۰۱۶٫ او ۱۷ سال است که ازدواج کرده و یک دختر به‌نام ماریانا دارد.

کدخبر: ۴۶۳۷۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر