کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۷۵۲
تاریخ خبر:

همه چیز درباره آخرین مناظره انتخابات آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آخرین مناظره بین جو بایدن و دونالد ترامپ در این دوره از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که قرار بود این مناظره سومین مناظره میان این دو رقیب سیاسی باشد اما به دلیل ابتلای ترامپ به ویروس کرونا و مسائلی که پیرامون این موضوع به وجود آمد مناظره دوم ملغی شد.

کریستین والکر، خبرنگار سیاهپوستی که زمانی خبرنگار کاخ سفید بود و نه تنها دونالد ترامپ دل خوشی از او و انتقادهایش نداشت بلکه او را خبرنگاری فاسد، بی‌مسئولیت و بی‌انصاف می‌خواند در مناظره سوم و در دانشگاه بلمانت ایالت تنسی میزبان این رویداد مهم بود. دموکرات‌های خرسند از لغو مناظره دوم، مناظره سوم را به سه دلیل به فال نیک گرفتند.

در درجه اول تلاش ترامپ و کمپین انتخاباتی او برای اختصاص این مناظره به موضوع سیاست خارجی ناکام ماند و کرونا و مدیریت بحران کرونا در زمره یکی از موضوعات اصلی این مناظره قرار گرفت. همچنین ترامپ در هفته اخیر در دو برنامه تلویزیونی مقابل دو مجری زن قرار گرفت و در هر دو برنامه به دلیل سوال‌های چالشی و انتقادات گزنده‌ای که از جانب این مجریان به سوی او روانه شد به مخمصه افتاد و حتی یکی از برنامه‌ها را در میانه آن ترک کرد، از این رو مخالفان ترامپ مقابله او با کریستین والکر به عنوان میزبان آخرین مناظره و سومین مجری زن مخالف ترامپ در هفته اخیر را به فال نیک گرفتند.

به علاوه دانشگاه بلمانت در سال ۲۰۰۸ میزبان سومین مناظره میان باراک اوباما و جان مک کین بود و اوباما با درخشش در این مناظره فاصله خود با مک کین را بیشتر کرد و توانست با اختلاف معناداری در انتخابات پیروز شود و دموکرات‌ها معتقدند که این مکان برای آن‌ها خوش یمن و نویدبخش پیروزی بایدن بر ترامپ است.

*** در مناظره آخر چه گذشت؟
هرچند این مناظره در فضایی آرام‌تر و محترمانه‌تری نسبت به مناظره پیشین برگزار شد اما در نگاه کلی می‌توان گفت مناظره‌ای بی‌هدف، بی‌رمق و حوصله سر بری بود که نه تنها انتظارات از آخرین مناظره را برآورده نکرد بلکه فرسنگ‌ها با آن فاصله داشت. البته این نکته هم بی‌تاثیر نیست که تا زمان شروع مناظره ۵۴میلیون آمریکایی رای خود را به صندوق ریختند و این از اهمیت و تاثیرگذاری مناظره روی تصمیم رای‌دهندگان کاسته بود.

این مناظره در حول شش موضوع کرونا و مدیریت بحران کرونا، خانواده، امنیت ملی، اقلیت‌های نژادی و نژادپرستی، تغییرات اقلیمی و رقابت انتخاباتی برگزار شد. روی هم رفته دونالد ترامپ ۴۱دقیقه و جو بایدن ۳۸دقیقه در این رویارویی حرف زدند. ترامپ به سیاق گذشته منکر بحران کرونا و رکود اقتصادی در کشور شد و خود را مدیری فوق‌العاده خواند که در تاریخ بی‌همتاست و چین را مقصر شرایط موجود معرفی کرد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد.

او در مقابل اتهامات گسترده‌ای پیرامون زد و بندهای مالی روانه جو بایدن، برادرهایش و فرزندانش کرد و آن‌ها را شریک تجاری چین، روسیه و اوکراین نامید. بایدن با رد این اتهامات ترامپ و وکیل شخصی او، رودی جولیانی را شریک امین و مرید مخلص ولادیمیر پوتین و روسیه نامید که با علاقه و احترامی که برای او قائل هستند آبرو و عزت آمریکا را زیر سوال برده‌اند.

در ادامه بایدن دستاوردهای اقتصادی ترامپ و دولتش را دروغ نامید و گفت در دولت ترامپ تنها میلیاردرها پولدارتر شدند و این فقر است که گریبان میلیون‌ها آمریکایی را گرفته و نفسشان را بریده است و او قصد دارد با طرح‌های تامین اجتماعی، بیمه همگانی و افزایش حداقل حقوق این اوضاع متلاطم و رقت‌انگیز را سامان ببخشد.

بایدن انتخابات را رفراندومی برای مقبولیت ترامپ و پذیرش کارنامه دولت چهار ساله او در اذهان عمومی توصیف کرد. ترامپ با دفاع از عملکرد خود و دولتش، طرح‌هایی را که بایدن مطرح کرد طرح‌هایی واهی و سوسیالیستی خواند که هرگز نمی‌توانند در کشوری مانند آمریکا به منصه ظهور برسند. ترامپ با یادآوری این نکته که بایدن ۴۰سال یکی از مهم‌ترین سناتورهای کشور و هشت سال نیز معاون رئیس‌جمهور بوده است، این انتقاد را مطرح کرد که چرا او در طول این ۴۸سال هیچ‌کدام از این طرح‌ها را عملیاتی نکرده و چه تضمینی است که با انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور این طرح‌ها عملیاتی شوند؟

*** آمار و نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
این مناظره طبق آمار حدود ۱۰۰میلیون بیننده داشته است که ۵۳درصد از آن‌ها بایدن و ۳۹درصد ترامپ را پیروز مناظره دانستند و ۸درصد نیز اعتقاد دارند هیچ‌یک از دو نامزد برتری مشهودی بر دیگری نداشت. پس از پایان مناظره آرای ترامپ یک درصد ریزش و آرای بایدن ۲‌درصد رشد داشته است. براساس نظرسنجی‌ها در سطح ملی تا پیش از مناظره بایدن ۵۰درصد و ترامپ ۳۸درصد از آرای رای‌دهندگان را در سبد خود داشتند که پس از مناظره این ترکیب به ۵۲درصد در مقابل ۳۷درصد تغییر پیدا کرد.

نظر رای‌دهندگان در مورد شانس پیروزی هر دو نامزد پیش و پس از مناظره تغییری نکرده است و ۴۷درصد شانس بایدن و ۴۶درصد نیز شانس ترامپ را برای پیروزی بیشتر دانستند. همچنین ۸۲درصد از جمهوریخواهان اعلام کردند که پس از مناظره سوم اطمینان حاصل کردند که ترامپ نامزد موردنظر آن‌هاست و ۸۴درصد از دموکرات‌ها نیز در مورد رای به بایدن به جمع‌بندی رسیدند و از این رو میزان مشارکت برای هر دو نامزد از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

کدخبر: ۳۵۵۷۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر