کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۹۷۰
تاریخ خبر:

همه چالش‌های پیش روی امانوئل مکرون

روزنامه هفت صبح | یک: امانوئل مکرون با ۵۸٫۵ درصد آرا، مارین لوپن، نامزد راست افراطی‌ که ۴۱٫۵ درصد آرا را کسب کرده بود شکست داد و برای دومین دوره، رئیس جمهور فرانسه شد. درصد مشارکت مردمی در این دوره ۷۲ درصد اعلام شده است.
دو: ‌ در یکی از اولین واکنش‌ها، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به انتخاب دوباره امانوئل مکرون گفت که اروپا می‌تواند پنج سال دیگر روی فرانسه حساب کند. به دلیل موضع‌گیری‌های مارین لوپن، نامزد راست افراطی درباره آینده اتحادیه اروپا، نگرانی از انتخاب او در این اتحادیه بارز بود.

سه: مارین لوپن، نامزد مغلوب دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در واکنش به پیروزی امانوئل مکرون گفت که او خود را شکست خورده نمی‌داند و برای مبارزه‌ای بزرگ‌تر علیه دولت مکرون آماده می‌شود. لوپن گفت که این «رای بزرگ» حاکی از آن است که ایده‌های او طرفداران بیشتری پیدا کرده و به همین دلیل خود را مغلوب نمی‌داند. لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ توانست ۳۳.۹ درصد آرا را به دست آورد. با این حساب آرای وی در پنج سال گذشته نزدیک به هفت درصد افزایش داشته است که از رشد محبوبیت این سیاستمدار فرانسوی و برنامه‌های حزب متبوع وی حکایت دارد.

چهار: اگر او نخستین رئیس جمهور زن فرانسه می‌شد، طرحش برای مقابله با آنچه «تروریسم اسلامی» نامیده بود؛ بخشی از زنان مسلمان ساکن فرانسه را هدف قرار می‌داد و آزادی‌های آن‌ها را سلب می‌کرد. لوپن در نظر داشت پوشیدن روسری در مکان‌های عمومی را ممنوع کند. همین امر درباره پیشنهادهای او برای انتقال شهروندان فرانسوی به صف اول کسب مشاغل، مزایا و مسکن نیز صدق می‌کرد. لوپن در سطح بین‌المللی می‌خواست تا روابط فرانسه با اتحادیه اروپا، ناتو و حتی آلمان همسایه‌اش را محدود کند، برنامه‌هایی که برای فرانسه در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین لرزه به تن می‌انداخت.

پنج: اریک زیمور، از نامزدهای دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که نظراتی افراطی‌تر از لوپن دارد، با اشاره به انتخابات مجلس فرانسه در ماه ژوئن سال جاری، گفت:«خواهان ائتلاف نیروهای راست و وطن‌پرست هستم؛ ما باید در مجلس آینده نیروی مسلط باشیم.»

شش: ژان لوک ملانشون، رهبر چپ رادیکال فرانسه که توانسته بود در اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بیش از ۲۰ درصد آرا را از آن خود کند در واکنش به نتایج اعلام شده گفت که این نتیجه نشان می‌دهد فرانسه به‌طور روشن مخالفت خود را با دیدگاه‌های لوپن نشان داد و این خبر خوبی است. او در عین حال نگرانی خود از سیاست‌های اقتصادی مکرون را ابراز کرد و گفت که در این دقایق به تمام قربانیان سیاست‌های اقتصادی مکرون که عمدتا از طبقات پایین و آسیب‌پذیر هستند فکر می‌کند.حالا، کارشناسان می‌گویند که مکرون باید حواس خود را به پنج چالش جمع کند:

هفت: انتخابات پارلمانی: اول از همه، رئیس‌جمهور به یک دولت اکثریت جدید نیاز دارد. این کشور در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی خواهد داشت. در سال ۲۰۱۷ مکرون در مقابل یک اپوزیسیون تضعیف شده، به ویژه در میان چپ‌ها و راست‌های سنتی، به پیروزی بزرگی دست یافت؛ اما در سال ۲۰۲۲ او با چالش‌های دشواری رو به رو است. به ویژه از سوی جریان چپ متعلق به جنبش ژان لوک ملانشون که در دور نخست انتخابات با آرایی قابل توجه در رده سوم قرار گرفت.

هشت: اعتراضات خیابانی: چالش دوم آن است که، رئیس جمهور قبلاً گفته قصد دارد اصلاحات نظام بازنشستگی را از پاییز آغاز کند، اصلاحاتی که هدف آن افزایش سن قانونی بازنشستگی به ۶۵ سال خواهد بود. او البته در طول مبارزات انتخاباتی قول داد که در این زمینه منعطف باشد. اگر ناظران فرانسه به دنبال موضوعی هستند که می‌تواند موج دیگری از اعتراضات را در این کشور برانگیزد، مسئله اصلاح قانون بازنشستگی احتمالا یکی از موارد بسیار محتمل خواهد بود.

حتی اگر او حمایت اکثریت مجلس را برای پروژه‌های بزرگی مانند اصلاح نظام بازنشستگی داشته باشد، او احتمالا باز هم مخالفان بسیار شدیدی خارج از مجلس خواهد داشت که در قالب جنبش‌های اعتراضی، خشم خود را نسبت به این مسئله علنی خواهند کرد. این موضوع به ویژه آنجایی شدت خواهد گرفت که روند افزایش هزینه‌ها در این کشور همچنان صعودی باشد. در چنین شرایطی حتی ممکن است بار دیگر شاهد احیای جنبش «جلیقه‌زردها» باشیم.

۹ : تغییرات آب و هوایی: امانوئل مکرون پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حضور جمعی از هواداران خود در مارسی برای جلب نظر رای‌دهندگان چپ وعده داده اصلاحاتی را در سیاست‌های این کشور برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در دستور کار دولت خود قرار دهد. او گفت که نخست‌وزیر بعدی مسئولیت مستقیم برنامه‌ریزی زیست‌محیطی را بر عهده خواهد داشت که توسط دو وزیر برای نظارت بر انتقال سبز و اجرای آن حمایت می‌شود؛ ایده‌ای که بسیار شبیه برنامه‌ای است که ملانشون پیشنهاد کرده بود.

رئیس‌جمهور همچنین می‌خواهد بخش خودروهای الکتریکی منحصراً فرانسوی را با دسترسی آسان‌تر از طریق یک برنامه لیزینگ توسعه دهد. با این حال فعالان محیط‌ زیست صداقت مکرون را زیر سؤال می‌برند و او را «رئیس‌جمهور منفعل در اقلیم» یا «رئیس‌جمهور گام‌های کوچک» در اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش خوانده‌اند. هم او و هم لوپن به دلیل کوتاهی در پرداختن به برخی مسائل سبز در طول مناظره تلویزیونی خود مورد انتقاد قرار گرفتند.

۱۰: اتحادیه اروپایی: ادغام عمیق‌تر اروپایی از زمان انتخاب امانوئل مکرون در سال ۲۰۱۷، یک موضوع کلیدی برای او و فرانسه بوده است. این بار، اگرچه او شاید در طول مبارزات انتخاباتی کمی کمتر بر طبل اروپا کوبید، اما به هر ترتیب مکرون برنامه خود را به عنوان یک برنامه «حاکمیت ملی و اروپایی» توصیف می‌کند. جاه طلبی‌های اروپایی او شامل خودمختاری «انرژی و استراتژیک»، اصلاح منطقه حرکت آزاد شنگن با حفاظت بهتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و سیاست مشترک پناهندگی است.

مکرون همچنین از کشورهای اروپایی می‌خواهد که ظرفیت دفاعی قوی‌تری داشته باشند و یک حرکت ملموس برای تقویت صنعت فناوری اروپا ایجاد کنند. برای ساماندهی اقتصادی، مکرون اقداماتی را با ابعاد اجتماعی و مالی پیشنهاد کرده است: مالیات بر سوخت در سراسر اتحادیه اروپا، استانداردهای اتحادیه اروپا که در معاملات تجاری اعمال می‌شود و همچنین دستورالعملی در مورد حداقل دستمزد و برابری جنسیتی. در نهایت، برای جوانان، او و کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهند یک برنامه خدمات مدنی اروپایی شش ماهه را ایجاد کنند که مبادلات دانشگاهی یا حرفه‌ای یا کارهای خیریه را ارائه می‌دهد.

۱۱: و جنگ روسی: امانوئل مکرون از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت کرد و دولت او گفت که ممنوعیت واردات نفت روسیه را بررسی خواهد کرد. او همچنین اقدامات روسیه در بوچا را «جنایات جنگی» توصیف کرد و خواستار محاکمه بین‌المللی عاملان آن شد. با این حال، او همیشه از گفت‌وگو با مسکو حمایت کرده است. مکرون می‌گوید فرانسه و اروپا باید مراقب باشند تا از درگیری مستقیم نظامی در اوکراین اجتناب کنند، زیرا او استدلال می‌کند که این امر به عنوان تشدید درگیری یا حتی آغاز یک «جنگ جهانی جدید» تلقی می‌شود. او می‌گوید که حتی ارسال تانک یا هواپیما به اوکراین هم نوعی مشارکت در جنگ خواهد بود. (یورونیوز و ایندیپندنت)

کدخبر: ۴۵۲۹۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر