کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۷۳۲
تاریخ خبر:

همه وعده‌های واکسنی بخش خصوصی و وزارت بهداشت

روزنامه هفت صبح | یک: ‌«مجوز واردات یک میلیون دُز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی صادر شد»؛ این خبر را دیروز ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده. این در حالی است که پیش از این صحبت ۶ میلیون دُز واکسن بود که بعد گفتند به علت تعلل در صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو شانس خرید آن از دست رفته و رسیدیم به همین یک میلیون دُز واکسن از نوع آسترازنکا. جالب اینکه اعلام همین یک میلیون دُز هم با طعنه کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت مواجه شده و هنوز نمی‌توانیم از به سرانجام رسیدن آن خیلی مطمئن باشیم.

برای اینکه به تصویر درستی از صف‌آرایی دو طرف دعوای واردات واکسن کرونا دست پیدا کنیم، یکبار خیلی مختصر مرور کنیم تا الان چه اتفاقاتی افتاده. ماجرا از اینجا شروع شد که تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند که می‌توانند واکسن وارد کشور کنند. حتی گفته شد قرار است این واکسن‌ها برای واکسیناسیون کارگران بخش تولید استفاده شود و قیمت آن هم بین ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان برآورد کردند که البته باید از سوی کارفرمایان پرداخت شود.

مجموعه وزارت بهداشت اما با این اقدام مخالف بود و سعید نمکی صریحا گفت ماست‌فروش و سیمان‌فروش صلاحیت واردات واکسن ندارند. همزمان سایت خبری وزارت بهداشت خبری منتشر کرد به نقل از کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه که قرارداد خرید ۶۰ میلیون دُز واکسن اسپوتنیک با این کشور بسته شده و از خرداد تا آذرماه به‌تدریج وارد کشور می‌شود. به نظر می‌رسید این خبر بیشتر با هدف به حاشیه بردن دورخیز شرکت‌های بخش خصوصی برای واردات منتشر شده است.

یعنی تلقی این بود که مدیران وزارت بهداشت با انگیزه حمایت از یک نوع خاص از واکسن داخلی خیلی تمایلی به واردات واکسن خارجی ندارند. رئیس جمهور اما در واکنش به این اتفاقات در جملاتی معنادار گفت هرکس که توانایی واردات واکسن به کشور را دارد، مستقیما به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد و من شخصا پیگیری می‌کنم.

* دو: حالا نتیجه این دعواها چه شد؟ الان که به اواسط ماه خرداد رسیدیم نه خبری از آن ۶۰ میلیون دُز واکسنی که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه قول آن را داده بود، شده و نه آن ۶ میلیون دُز واکسنی که بخش خصوصی قصد وارداتش را داشت. نهم اردیبهشت‌ماه محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای واردات واکسن اسپوتنیک وی و بهارات هند را توسط بخش خصوصی ممنوع کرد.

در عین حال چند روز پیش ناصر ریاحی نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران هم در مورد سرنوشت ۶ میلیون دُز واکسن وعده داده شده گفت: «ما شش میلیون دُز واکسن را از طریق یک عمده‌فروش در یکی از کشورهای عربی رزرو کرده بودیم و سه بار توانستیم پروفرم‌ها را تمدید کنیم، اما این واکسن‌ها در نهایت طی دو مرحله فروخته شد. ما بدون ثبت سفارش تایید شده نمی‌توانیم پیش‌پرداخت دهیم و کالا را نگه داریم چرا که ممکن است در این مدت واکسن تولید داخل بیاید یا به هر دلیلی دیگر نیاز به ورود ما به این بازار نباشد.»

این جمله او به طرز عجیبی بعد از ۱۰ روز مورد توجه کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت قرار گرفت و در فاصله کوتاهی سه توئیت طعنه‌آمیز نوشت. او اول توئیت کرد: «خرید واکسن توسط بخش خصوصی و غیردولتی رو یادتونه؟ بگذریم…» دو روز بعد او نوشت: «گفتند ۳ میلیون دُز واکسن اسپوتنیک وی آماده هست، پروفرما صادر شده و… و… معطل نکنید! کسی خبر داره محموله ۳ میلیون دُزی اسپوتنیک وی جایی در دنیا در هفته‌های اخیر معامله شده باشه و به‌جایی ارسال شده باشه؟! بگذریم…»

این جملات او به‌طور مشخص در پاسخ به اظهارات ناصر ریاحی بیان شد. جهانپور در توئیت دیگری هم نوشت: «پروژه‌بگیران درجه چندم واکسن و دارو به تلاطم افتادند… هنوز اون محموله ۳ میلیون دُز اسپوتنیک مورد ادعا که پروفرمای اون صادر شده و میگن به‌خاطر تعلل، بخش خصوصی نتوانسته بیاره، شناسایی نشده است! اون محموله رو کدام کشور خریده؟! ظاهرا شرکت سازنده از تولید این محموله خبر نداره!»

* سه: به هرحال از این کشمکش‌ها که عبور کنیم دیروز اعلام شد مجوز واردات یک میلیون دُز واکسن برای بخش‌خصوصی صادر شده. اینطور که خبرگزاری ایسنا به نقل از ناصر ریاحی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نوشته: «در گام نخست یک میلیون دُز واکسن آسترازنکا خریداری شده که به کشور وارد خواهد شد. در گام بعدی که بلافاصله پس از این قرارداد پیگیری می‌شود، سه میلیون دُز واکسن سینوفارم چین خریداری می‌شود که البته به شرط حمل مقطعی، مذاکرات بر سر آن ادامه دارد. با توجه به اینکه احتمالا در آینده نزدیک واکسن ایرانی کرونا نیز عرضه خواهد شد، ما این شرط را برای واکسن چینی گذاشتیم تا در صورتی‌که دولت تغییر نظر داد یا سیاست دیگری اجرایی شد، تمام این واکسن بالاجبار به کشور وارد نشود و فقط بخشی از آن را وارد کنیم.»

او در ادامه توضیح داده: «آمادگی داریم که تمام یک میلیون دُز واکسن آسترازنکا را به شکل یک‌جا به کشور وارد کنیم، اما این بسته به ظرفیت و شرایط وزارت بهداشت خواهد بود. در صورتی‌که شرایط برای دریافت چند مرحله‌ای فراهم باشد نیز ما در ابتدا ۱۰۰ هزار دُز و سپس در قالب محموله‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار دُزی این واکسن‌ها را وارد خواهیم کرد.»

کدخبر: ۳۹۳۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    واکسن وارداتی را به مردم میفروشن یا به د ولت!