کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۷۲۸
تاریخ خبر:

همه می‌خواهند دندانپزشک شوند. ‌شما چطور؟

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | گزارشی از آمار عجیب یک نماینده مجلس درباره سهمیه ۷۰درصدی پذیرفته‌شدگان رشته دندانپزشکی.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از قانون سهمیه اعضای هیأت علمی گفت: بر اساس اطلاعات رسیده در سال گذشته حدود ۷۰درصد از دانشجویان دندانپزشکی با سهمیه در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند.

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حوزه انتقال غیرقانونی دانشجویان علوم پزشکی از خارج کشور به دانشگاه‌های کشور توضیح داد: متأسفانه در مواقعی مشاهده می‌کنیم که افرادی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های نامعتبر برخی از کشورهای خارجی مراجعه می‌کنند و با دور زدن قانون با طی کردن دوره کوتاهی از تحصیل برای ادامه دادن تحصیل‌شان به داخل کشور منتقل می‌شوند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد برخی از این افراد فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند. در راستای مبارزه با این ظلمی که در حق دانشجویان مستعد صورت می‌گیرد لازم است وزارت علوم و وزارت بهداشت اقدامات مؤثری را انجام دهند. این قانون باید از سوی مجلس و دولت مورد بازنگری قرار گیرد. بر اساس اطلاعات رسیده در سال گذشته حدود ۷۰درصد از دانشجویان دندانپزشکی با سهمیه در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده ضایع شدن حق دانشجویان مستعد دیگر است…

افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کمکی به رفع این معضل نمی‌کند و با افزایش دادن ظرفیت‌ها باز هم شاهد جذب بیشتر فرزندان اعضای هیأت علمی خواهیم بود. مطابق بررسی‌های ما سال گذشته حدود ۱۶۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی در کشور اوکراین در حال تحصیل بودند که همین افراد نیز ممکن است با دور زدن قانون برای ادامه تحصیل به کشور مراجعه کنند و مجلس نیز تمام تلاش خود را برای جمع کردن بساط دلالان به کار خواهد گرفت»؛

این خبری است که خبرگزاری «فارس» منتشر کرده و بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته چراکه موضوع سهمیه‌ها همیشه یکی از موضوعات بحث‌ برانگیز و ملتهب برای افکار عمومی بوده و واکنش‌ها به آن مختلف. امسال هم که پیش از اعلام نتایج کنکور‌ سراسری، نتایج کنکور ارشد اعلام و مشخص شد در برخی رشته‌ها متقاضیان با رتبه ۲ و ۳ نیز قبول نشده‌اند. حالا هم یکی از نمایندگان مجلس گفته که در کنکور سراسری نیز ۷۰درصد پذیرفته‌شدگان دارای سهمیه بودند!

چقدر این موضوع درست و اصولا مسئله مبهم سهمیه‌ها چیست که هنوز حل نشده است؟ از سوی دیگر این آمار، ابعاد نهفته دیگری در دل خود دارد و نشان می‌دهد رشته دندانپزشکی از نظر محبوبیت دارای محبوبیت شگفت‌انگیزی نسبت به سایر رشته‌های پزشکی است. راز این جذابیت چیست؟

*** چند آمار و سهمیه
برای آنکه ببینیم آمار دقیق سهمیه‌های رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دقیقا چقدر است، با مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس گفت‌وگو کردیم که آن‌ها در ادامه مرور می‌کنیم.

* یک: کیارش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آمار و ارقام مربوط به سهمیه‌های رشته‌های پزشکی می‌گوید: «سهمیه رشته‌های مختلف اصولا جزو قوانین و مصوبات مجلس هستند و وزارت علوم و وزارت بهداشت در تعیین آن‌ها نقشی ندارند. طبق آخرین مصوبه مجلس، سهمیه داوطلبان ورود به رشته‌های تجربی حدود ۳۰درصد است. یعنی ۲۵ به علاوه ۵درصد سهمیه ایثارگران سهمیه ورود به حوزه علوم تجربی است.

وزارت علوم و بهداشت موظف شد‌ه‌اند که ۲۵درصد از سهمیه‌ داوطلبان کنکور را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵درصد جانبازی اختصاص دهند. البته باید توجه داشته باشد کسب حداقل ۷۰درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی الزامی و این میزان در خصوص رشته‌های پزشکی ۸۰درصد حدنصاب شرایط علمی است.

همچنین جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبان نیز دارای سهمیه ۵درصدی هستند. یعنی در مجموع این سهمیه‌ها به ۳۰درصد می‌رسد.» او درباره سهمیه فرزندان هیات علمی و مناطق محروم می‌گوید: «درباره سهمیه فرزندان هیات علمی یک باور اشتباه وجود دارد که فرزندان آن‌ها دارای سهمیه‌های خاص و جداگانه هستند. واقعیت این است آن‌ها باید حتما در همان رشته قبول شوند و بعد بتوانند به دانشگاه دیگری انتقال پیدا کنند.

مثلا فرزندان هیات علمی اگر صنایع غذایی قبول شده باشند نمی‌توانند به رشته پزشکی منتقل شوند اما اگر در رشته پزشکی هر کدام از شهرهای ایران قبول شوند، در صورت درخواست مثلا می‌توانند به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شوند.» این مقام مسئول درباره سهمیه مناطق محروم می‌گوید: «از آنجایی که این سهمیه‌ها و قوانین آن هر از گاهی توسط نمایندگان مجلس تغییر می‌کند، بهتر است آخرین جزئیات آن را از نمایندگان مجلس سوال کنید.»

* دو: حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره سهمیه مناطق محروم به هفت‌صبح می‌گوید:«چند سال پیش مجلس مصوبه‌ای داشت مبنی بر پذیرش ۳۰درصدی داوطلبان مناطق محروم. در چند سال گذشته بزرگ‌ترین معضل مناطق محروم نداشتن نیروی تخصصی بود. از امسال اما اولین گروه از فارغ‌التحصیلان مناطق محروم که با قانون جدید مجلس پذیرش شده بودند، وارد بازارکار شدند و خوشبختانه توانستند کمی از این خلأ را اشباع کنند.

طبق قانون جدید مجلس این افراد باید پس از فارغ‌التحصیلی به مدت سه سال در مناطق محروم خدمت کنند. تا پیش از این قانون، پزشکان پس از اتمام دوره طرح خود به شهرهایشان باز می‌گشتند و امکان نگه داشتن آن‌ها در مناطق محروم وجود نداشت. وزارتخانه راه‌های مختلفی را امتحان کرد اما هیچ کدام موفقیت‌آمیز نبود. در نهایت این طرح سهمیه ۳۰درصدی برای مناطق محروم را تصویب کردیم و برای اولین بار در دفترچه به طور واضح و شهر به شهر مشخص کردیم که هر شهر و استان، چه تعداد پذیرش سهمیه محروم دارد.

در نتیجه این سهمیه اتفاق خوبی بود و باعث می‌شود که نیروی‌های متخصص حداقل به مدت سه سال در مناطق محروم خدمت کنند. به این ترتیب تا چند سال آینده به یک تعادل از نظر پراکندگی نیروهای مختصص می‌رسیم.» او درباره آمار ۷۰درصدی که عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس منتشر کرده، می‌گوید: «من این آمار را تایید نمی‌کنم و فکر نمی‌کنم صحیح باشد. آمار دقیق را وزارت بهداشت و وزارت علوم دارند.»

*** نتیجه: سهمیه ۶۰درصدی
با کنار هم گذاشتن صحبت‌های فوق به این نتیجه می‌رسیم که به طورکلی ۶۰درصد داوطلبان ورود به رشته‌های پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. البته بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که نباید سهمیه ۳۰درصدی مناطق محروم را جزو این دسته از سهمیه‌ها حساب کرد و حتی باید آن را بیشتر هم کرد.

مثلا حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم کرمان در مجلس گفته:« امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی هرچه سریع‌تر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد بنده کمبود پزشک در کشور به ویژه در برخی استان‌ها بیداد می‌کند. این موضوع تاثیر زیادی بر بخش بهداشت و درمان استان گذاشته است. از جمله راهکارهای حل این مشکل، استخدام و تربیت نیروی پزشک بومی است که امیدواریم به آن پرداخته شود.

در حال حاضر ۳۰درصد ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی به صورت استانی در نظر گرفته شده است که این موضوع عادلانه نیست. علت عادلانه نبودن سهمیه ۳۰درصدی استان‌ها در زمینه ظرفیت رشته‌های پزشکی این است که دانش‌آموزان مراکز استان از امکانات آموزشی بیشتری نسبت به سایر داوطلبان استان برخوردارند و در مناطق محروم، امکانات دانش‌آموزان بسیار کمتر است. در همین راستا، درخواستی مبنی بر اختصاص سهمیه‌ای به داوطلبان گروه علوم تجربی مناطق محروم برای تحصیل در رشته‌های پزشکی داریم.»

*** درآمد دندانپزشکان چقدر است؟ درباره درآمد دندانپزشکان آمار دقیقی وجود ندارد اما می‌توان آن را تخمین زد. مثلا مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی در کمترین صورت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد. هر کلینیک به طور متوسط بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ مراجعه کننده دارد که با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت که یک کلینیک دندانپزشکی در کمترین حالت روزانه ۱۵ میلیون درآمد دارد که با کسر ۱۲ درصد هزینه‌های جاری و معمول؛ بین ۱۲ و نیم تا ۱۳ میلیون سود خالص روزانه دارد. بنابراین می‌توان گفت میانگین در‌آمد ماهانه برخی دندانپزشکان به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

کدخبر: ۲۸۲۷۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر