کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۶۳۹
تاریخ خبر:

همه مشکلات ریز و درشت اپلیکیشن شاد

روزنامه هفت صبح | یک: وقتی آموزش و پرورش در ۲۱ فروردین‌ماه اعلام کرد که دانش‌آموزان برای آموزش اینترنتی در دوران کرونا باید از اپلیکیشنی به نام شاد استفاده کنند یک عده پرسیدند که تکلیف دانش‌آموزان مناطق محروم که دسترسی به گوشی هوشمند و تبلت و اینترنت ندارند چیست؟ اینکه در دوران تعطیلی مدارس از شیوه‌های آموزش اینترنتی استفاده شود ایده خوبی است و باید از آن حمایت کرد اما خب انتقاداتی هم مثل همین مسئله مشکل دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم وجود دارد.

حالا محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات توئیت کرده که با مشارکت خیرین ۱۰۰۰ دستگاه تلبت برای دانش‌آموزان مناطق محروم تهیه شده و توزیع آن به اسماعیل آذری‌نژاد سپرده شده. فردی که در روستاهای محروم استان کهگیلویه و بویر احمد به بچه‌ها آموزش می‌دهد، کتاب بین آن‌ها توزیع می‌کند و در اکانت توئیتری‌اش در مورد فعالیت‌هایش گزارش می‌دهد منتها بعضی کاربران از آذری جهرمی پرسیدند که در مورد سایر مناطق محروم مثلا در سیستان و بلوچستان چه اقدامی می‌توان انجام داد؟
مناطق دیگری هم البته اسم بردند و آذری جهرمی جواب داده که هر فردی کار توزیع را به عهده بگیرد این اقدام در مناطق دیگر هم تکرار می‌شود.

با این همه به نظر می‌رسد همچنان تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان همچنان شرایط دسترسی به این امکانات را ندارند و کار آموزش آن‌ها معطل مانده. آمارها نشان می‌دهد تا پریروز از ۱۵ میلیون دانش‌آموز حدود ۹میلیون نفرشان در این سامانه ثبت نام کردند. خیلی از همین افرادی که ثبت نام کردند هم البته موفق به استفاده از اپلیکیشن شاد نشدند چون این نرم افزار داخلی ایراد فنی زیادی دارد و بعضی معلم‌ها مجبور شدند برای آموزش به واتساپ برگردند.

* دو: آماری که در مورد تعداد اعضای اپلیکیشن شاد تا سوم اردیبهشت منتشر شده نشان می‌دهد ۱۱ میلیون و ۳۶ هزار ۵۸۷ نفر از دانش آموزان و معلمان این اپلیکیشن را نصب کردند و از این تعداد ۹ میلیون و ۵۸۵ هزار نفر اطلاعات خود را وارد سیستم کردند و مابقی آن ۱۵ میلیون دانش آموزان هنوز به این سامانه دسترسی ندارند. باز طبق آماری که تا ۲۷ فروردین داشتیم فقط ۶٫۸ درصد دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان موفق به نصب این نرم افزار شدند و بیشترین آمار در استان تهران ثبت شد با ۴۳٫۱ درصد دانش آموزان.

میانگین کشوری هم ۲۴٫۶ درصد بود. خب این آمار هم ثابت می‌کند که روایت‌هایی که از مشکل دسترسی دانش‌آموزان استان‌های محروم شنیده می‌شود صحت دارد. حالا یا گوشی هوشمند و رایانه و تبلت ندارند یا در بعضی از روستاها حتی اینترنت هم وجود ندارد. به طور مثال یک کاربر پای تویت آذری جهرمی نوشته در روستای گلدور بخش صفاییه شهرستان خوی اصلا دسترسی به اینترنت وجود ندارد. حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش چند روز پیش گفته بود مدیران مدارس مناطق محروم که امکان دسترسی به سامانه شاد وجود ندارد باید شیوه‌های دیگری برای تدرس طراحی کنند.

* سه: بعضی گزارش‌ها نشان می‌دهد مشکل دسترسی به سامانه شاد البته فقط مختص مناطق محروم نیست. خبرنگاری به نام بهنام پاکزاد از قول یک فروشنده موبایل در تهران نوشته:‌ «اینجانب مالک فروشگاه تلفن همراه هستم که از سه روز پیش با مجوز ستاد مبارزه با کرونا مغازه‌ام را باز کردم و در این چند روز با صحنه‌هایی مواجه شدم که انسان را به گریه وادار می‌کند.

پدرانی که با یک گوشی قدیمی اندروید با ورژن پایین‌تر به مغازه می‌آیند که علت قدیمی بودن نسخه اندروید قادر به نصب اپلیکیشن شاد نیستند و ورژن گوشی هم قابل ارتقا نیست. پدرانی که با یک گوشی خراب برای تعمیر مراجعه می‌کنند اما متاسفانه گوشی قابل استفاده نیست. یا پدرانی که همراه فرزند خود برای خرید ارزان‌ترین گوشی اندرویدی مراجعه می‌کنند و بعد از شنیدن قیمت‌ها شرمگین از فرزندشان مغازه را ترک می‌کنند.

ای کاش وزارت آموزش و پرورش به جای واژه شاد از اسم دیگری برای این اپلیکیشن استفاده می‌کرد»؛ این روایت بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته و در عین حال مشاهدات خبرنگاران هفت صبح هم نشان می‌دهد خیلی از والدین و دانش آموزان هنوز موفق به نصب این نرم افزار نشدند و به همین دلیل یک بازاری راه افتاده که فروشندگان موبایل در ازای دریافت مبالغی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان این نرم افزار را روی گوشی مشتریان نصب می‌کنند.

از طرفی افزایش تقاضا برای خرید گوشی هوشمند باعث افزایش قیمت هم شده. یکی دیگر از انتقاداتی که مطرح شده نسبت به شیوه عجیب تعامل مدیران مدارس با دانش آموزان در قالب این نرم افزار است. به طور مثال سینا دادخواه نویسنده در توئیتی مدعی شده که بعضی مدیران با برگزاری مراسم صبحگاه و از جلونظام و سخنرانی صبحگاهی و تشریفات غیر ضروری کلاس درس را شروع می‌کنند.

* چهار: تا قبل از دو هفته پیش که از اپلیکیشن شاد رونمایی شد آموزش از راه دور به ابتکار مدیران و معلمان واگذار شده بود. طرح آموزش از طریق برنامه‌های تلویزیونی که به علت کمبود ظرفیت جواب نداد چون به گفته وزیر آموزش و پرورش برای این کار به ۱۲ شبکه تلویزیونی به صورت تمام وقت نیاز است. ضمن اینکه تعامل دوسویه بین معلم و دانش ‌آموز هم تامین نمی‌شود. بنابراین ماجرا موکول شد به استفاده از همین م‌افزارها و فضای مجازی.

اول پنج اپلیکیشن داخلی برای این کار معرفی شد که این طرح هم به بن‌بست خورد تا رسید به همین اپلیکیشن شاد. به معلم‌ها صورت مستقیم و با پیامک گفته شد باید از اپلیکیشن شاد استفاده کنند. این اقدام با انتقاد تند زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس مواجه شد و او پرسید تکلیف بهای اینترنت استفاده از این نرم افزار چیست؟ در عین حال میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش گفت بعضی معلمان برای نصب این نرم افزار مشکل دارند و اینکه گفته شده پرونده معلمانی که این نرم افزار را نصب نکنند به هیات رسیدگی تخلفات اداری فرستاده می‌شوند در شان فرهنگیان نیست.

بعضی دیگر از نمایندگان از جمله حاجی دلیگانی و موسوی لارگانی و فاطمه ذوالقدر هم در جلسه دوم اردیبهشت مجلس نسبت به اجباری شدن استفاده از اپلیکیشن شاد انتقاد کردند. خلاصه اینکه با وجود نزدیک شدن به موعد پایان سال تحصیلی و در حالی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده امتحانات اواخر خرداد برگزار می‌شود هنوز خیلی از دانش آموزان و معلمان بلاتکلیف هستند.

کدخبر: ۳۲۲۶۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر