کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۹۷۷
تاریخ خبر:

همه قهرمانی‌های غیرمنتظره تاریخ لیگ

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پنجشنبه سالگرد قهرمانی شگفت‌انگیز استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم بود؛ تیمی که یک فصل قبل‌تر با پیروزی در یک بازی جنجالی مرحله پلی‌آف موفق شد در لیگ برتر بماند! این یکی از قهرمانی‌های باورنکردنی در تاریخ لیگ برتر ایران است و البته لیگ در این مدت چند قهرمان عجیب دیگر هم به خودش دیده است.

*** لیگ ششم: سایپای دایی یا لورانت؟
سایپا لیگ ششم را با هدایت ورنر لورانت آلمانی آغاز کرد. این مربی نسبتا صاحبنام آلمانی حدود چهار ماه هدایت سایپا را بر عهده داشت اما به دلیل مشکلاتی که داشت در هفته پنجم از این تیم جدا شد و علی دایی که بازیکن سایپا بود، به طور همزمان هدایت تیم را هم در دست گرفت. مدتی بعد از جدایی لورانت، او در مصاحبه‌ای درباره شانس قهرمانی سایپا گفت: «در حال حاضر این یک رویا و خیالپردازی بیش نیست. من از اینکه دایی را به عنوان بازیکن همچنان در جمع خود داشتم بسیار خوشحال بودم، چراکه یک مهاجم این تیم (مسعود شجاعی) به امارات رفته بود.

با این حال عنوان قهرمانی موضوعی است که به باشگاه‌های بزرگ استقلال و پیروزی تهران مربوط است.» با وجود بدبینی لورانت اما شرایط در لیگ ششم به شکلی پیش رفت که سایپا در نهایت قهرمان شد! آن هم با مربی‌ای که اولین تجربه خود را روی نیمکت از سر می‌گذراند. در آن دوره استقلال با صمد مرفاوی و پرسپولیس با مصطفی دنیزلی روزهای پر فراز و نشیبی را می‌گذراندند و سپاهان هم کمابیش همین وضعیت را داشت. از همه بدتر پاسی بود که از همه پرستاره‌تر بود اما در نهایت در رده یازدهم جدول قرار گرفت.

سایپا در آن فصل با بازیکنانی مثل رحمان احمدی، سیدجلال حسینی، ابراهیم صادقی، محسن خلیلی، احمد مومن‌زاده، علی دایی، ابراهیم شکوری، مرحوم مجید غلام‌نژاد و … تیمی هماهنگ و یکدست را در اختیار داشت و توانست با بازی‌های خوب و نتایجی بهتر به شکلی غیرمنتظره قهرمان شود. این تیم دو بار استقلال را شکست داد، سپاهان را در تهران ۴بر۲ مغلوب کرد، رفت و برگشت با پرسپولیس به تساوی ۲-۲ رسید و در نهایت در هفته آخر با پیروزی ۲برصفر مقابل مس کرمان قهرمان شد. البته در هفته ماقبل آخر اگر گل سالم استقلال اهواز مقابل مس کرمان پذیرفته می‌شد شاید این تیم به جای سایپا قهرمان لیگ ششم می‌شد که البته باز هم این یک قهرمانی شگفت‌انگیز از آب در می‌آمد.

*** لیگ سیزدهم: فولاد فرکی
لیگ سیزدهم یکی از عجیب‌ترین و فشرده‌ترین ادوار لیگ برتر به شمار می‌رود. در این دوره از مسابقات، پنج تیم تا روز آخر شانس قهرمانی داشتند!‌ فولاد در نیم‌فصل اول نتایج خیلی خوبی نگرفت، به استقلال و سپاهان و پرسپولیس و نفت باخت! کار به جایی رسید که در پایان نیم‌فصل اول پرسپولیس، استقلال و فولاد ۲۷ امتیازی بودند و تراکتور و نفت ۲۶ امتیازی! اما در نیم‌فصل دوم استقلال با مظلومی پرنوسان ظاهر شد و پرسپولیس با دایی درگیر حاشیه‌هایی شد و کمی افت کرد.

با این حال همچنان رقابت قهرمانی تا روز آخر ادامه داشت. چند هفته قبل‌تر فولاد در اهواز و در یک بازی جنجالی پرسپولیس را شکست داده بود، با گلی که آرش افشین با خطای هند آن را به ثمر رساند! در هفته ماقبل آخر اما اتفاقات عجیبی رخ داد. نفت که در نیم‌فصل دوم وارد رقابت مدعیان شده بود با چهار گل گسترش فولاد را شکست داد، پرسپولیس مقابل راه‌آهن قعرجدولی به تساوی ۲-۲ رسید و استقلال در اهواز با تک گل آرش برهانی فولاد صدرنشین را مغلوب کرد. نتیجه اینکه در پایان هفته بیست و نهم، نفت و فولاد با ۵۴ امتیاز اول و دوم بودند و استقلال و پرسپولیس با ۵۳ و ۵۲ امتیاز سوم و چهارم! در هفته آخر فولاد مهمان گسترش فولاد تبریز بود، نفت مهمان سپاهان، استقلال باید با تراکتور بازی می‌کرد و پرسپولیس با استقلال خوزستان!

تقریبا هیچ کدام از بازی‌ها قابل پیش‌بینی نبود و البته بازی پرسپولیس کمی آسان‌تر از سایر رقبا به نظر می‌رسید. در نهایت فولاد با گل مهرداد جماعتی گسترش فولاد را برد، سپاهان با گل به خودی حاج‌محمدی بر نفت صدرنشین غلبه کرد، استقلال در آزادی ۳بریک به تراکتور باخت! و پرسپولیس با گل عباس‌زاده استقلال خوزستان را برد. با این نتایج، فولاد با ۵۷ امتیاز قهرمان شد، پرسپولیس با ۵۵ امتیاز دوم و استقلال که تا هفته ماقبل آخر دوم بود، در رده پنجم جدول قرار گرفت!

*** لیگ چهاردهم: سپاهان و باز هم فرکی!
این دوره از لیگ یکی از جذاب‌ترین و دراماتیک‌ترین پایان‌های تاریخ لیگ برتر را به همراه داشت. در این دوره هم مثل دوره قبل، رقابت نزدیکی بین چند مدعی وجود داشت. در اواسط نیم‌فصل دوم اما به نظر می‌رسید نفت و تراکتور راه خود را از بقیه جدا کرده‎اند. در پایان هفته بیست و چهارم نفت با ۴۸ امتیاز صدرنشین بود و تراکتور با ۴۷ امتیاز دوم! استقلال و سپاهان هم با ۴۱ امتیاز، ناامیدانه این دو تیم را تعقیب می‌کردند‌ اما در هفته بعد، نفت به فولاد باخت و تراکتور به سپاهان!

در نتیجه اختلاف سپاهان با تیم دوم به ۳ امتیاز رسید. استقلال هم با مساوی خانگی مقابل ذوب‌آهن، فرصت خوبی را از دست داد. یک هفته بعد تراکتور، سایپا را برد و نفت ۵بر۳ به ذوب‌آهن باخت! سپاهان هم در تهران پرسپولیس را ۲بر برد، در نتیجه تراکتور ۵۰ امتیازی به صدر رفت، نفت با ۴۸ امتیاز دوم شد و سپاهان با ۴۷ امتیاز در رده سوم قرار گرفت. استقلال هم که با ملوان مساوی کرده بود. فولاد هم با دو برد متوالی ۴۷ امتیازی شده بود و شانس قهرمانی پیدا کرده بود. با این نتایج مشخص شد که قهرمان لیگ چهاردهم یکی از همین سه تیم خواهد بود. در هفته بیست و نهم هر سه تیم بازی‌های‌شان را بردند و کار به روز آخر کشیده شد.

جایی که تراکتور باید از نفت پذیرایی می‌کرد و سپاهان با سایپا روبه‌رو می‌شد. برنده بازی تبریز قطعا قهرمان می‌شد اما اگر این بازی مساوی می‌شد سپاهان می‌توانست با پیروزی بر سایپا قهرمان شود. با یک تساوی تراژیک در تبریز و پیروزی سپاهان بر سایپا، تیم اصفهانی توانست قهرمان لیگ چهاردهم شود آن هم در حالی که تا شش هفته قبل اصلا جزو مدعیان قهرمانی نبود! البته بازگشت محرم نویدکیا از مصدومیت به ترکیب این تیم و تاثیر او در شش پیروزی متوالی آخر فصل سپاهان را نباید در این قهرمانی شگفت‌انگیز نادیده گرفت.

*** لیگ پانزدهم: لستر ایران با ویسی
در لیگ پانزدهم به نظر می‌رسید همان مدعیان فصل قبل باز هم به دنبال قهرمانی باشند اما در اواسط نیم‌فصل مشخص شد که سپاهان اصلا در حد و اندازه قهرمانی نیست و جای خود را به مهمان ناخوانده‌ای به نام استقلال خوزستان داده است. تیم خوزستانی فصل را با باخت شروع کرد اما به تدریج نتایج بهتری گرفت تا جایی که در هفته چهاردهم صدرنشین هم شد. شاگردان جوان عبدالله ویسی فصل قبل فقط با پیروزی در بازی پلی‌آف توانسته بودند در لیگ برتر بمانند و به همین دلیل به نظر می‌رسید موفقیت‌های آنها اتفاقی باشد.

از روزی که این تیم به صدر جدول رفت همه منتظر بودند تا این جرقه خاموش شود و آنها از صدر جدول به تدریج پایین بیایند‌ اما این اتفاق نمی‌افتاد! البته گاهی در رقابت با استقلال و پرسپولیسی که در نیم‌فصل دوم متحول شده بود دچار لغزش می‌شدند و به رده دوم می‌رفتند اما یکی دو هفته بعد دوباره آنها صدرنشین بودند! نکته عجیب اینکه تیم ویسی گل هم نمی‌خورد! آنها در نیم‌فصل اول با دخسوس برزیلی در دروازه، فقط چهار گل دریافت کرده و رکوردها را جابه‌جا کرده بودند. البته در نیم‌فصل دوم از این لحاظ کمی افت کردند اما تا پایان فصل مدعی اصلی قهرمانی بودند.

در هفته ماقبل آخر استقلال خوزستان با ۵۴ امتیاز در صدر بود، پرسپولیس با همین امتیاز دوم و استقلال با ۵۱ امتیاز سوم بود. تیم ویسی در هفته آخر میزبان ذوب‌آهن و یحیی گل‌محمدی بود و تیم برانکو باید به مصاف راه‌آهن ته جدولی می‌رفت. پرسپولیس فقط در صورتی می‌توانست قهرمان شود که در پایان فصل تفاضلش از استقلال خوزستان بیشتر شود. آنها نیاز به یک برد پرگل مقابل راه‌آهن داشتند اما فقط توانستند با نتیجه ۲بریک این تیم را شکست بدهند و در اهواز هم استقلال ۲برصفر ذوب‌آهن را برد و با تفاضل گل بهتر قهرمان لیگ پانزدهم شد. درست همزمان با فصلی که لسترسیتی در انگلستان معادلات را به هم زد و قهرمان شد.

کدخبر: ۳۲۷۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر