کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۹۱۸
تاریخ خبر:

همه فوتبالیست‌های ناکام ایرانی در لیگ جزیره

روزنامه هفت صبح | ‌‌به بهانه وضعیت بد جهانبخش در برایتون، سابقه و کارنامه دیگر ایرانی‌هایی را که در فوتبال انگلستان حضور داشتند مرور می‌کنیم.

*** حسین کعبی: ‌ در سال ۲۰۰۷ بود که پیشنهادی از تیم لسترسیتی در لیگ دسته یک انگلیس به کعبی رسید و او پرسپولیس را به مقصد این تیم ترک کرد. ‌اولین حضور کعبی در ترکیب لستر خوش‌یمن بود. او در دقیقه ۷۹ بازی هفته سوم مقابل واتفورد به میدان رفت و شش دقیقه بعد پاس گل چهارم تیمش را به مارک ده‌ویرس داد. در نهایت لستر این بازی را ۴بریک برد. ‌

او در هفته ششم و بازی مقابل ایپسویچ در ترکیب اصلی لستر قرار گرفت و ۹۰ دقیقه هم بازی کرد اما تیمش ۳بریک مغلوب شد! سومین و آخرین بازی کعبی برای لستر هم به بازی هفته بیست و دوم برمی‌گردد. جایی که در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت ‌. در ادامه فصل دیگر خبری از بازی کردن کعبی برای لستر نبود و او قبل از اینکه فصل به پایان برسد از این تیم جدا شد و به ایران برگشت و دوباره پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد.

*** کریم باقری: هافبک ملی‌پوش ایران که بعد از حضوری موفق در آرمینیا بیله‌فلد، به صورت قرضی در النصر امارات بازی می‌کرد در سال ۲۰۰۰ به چارلتون در لیگ برتر انگلستان پیوست. ‌ اما اوضاع در چارلتون برای باقری زیاد خوب پیش نرفت و او برای بازی کردن در ترکیب این تیم ۱۳ هفته صبر کرد. سرانجام در هفته سیزدهم بود که در بازی مقابل ایپسویچ تاون به مدت ۱۸ دقیقه شانس بازی کردن را پیدا کرد. او در دقیقه ۷۲ به زمین رفت اما در این فرصت کوتاه نتوانست کار خاصی انجام دهد. بعد از این بازی، کریم دیگر نتوانست برای چارلتون بازی کند. ‌

*** آندرانیک تیموریان: پس از درخشش غیرمنتظره در جام جهانی ۲۰۰۶ فرانسه، آندو به بولتون در لیگ برتر انگلستان پیوست. در نیم‌فصل اول فقط چهار دقیقه فرصت بازی مقابل واتفورد را پیدا کرد اما سام آلاردایس کم‌کم به او اعتماد کرد و آندو از هفته بیست و دوم تا هفته سی و هفتم در تمام بازی‌های بولتون در زمین حضور داشت. اوج درخشش او در بازی مقابل ویگان بود. جایی که دو گل از سه گل تیمش را به ثمر رساند. او در حالی که بازی یک - یک مساوی بود، روی دو پاس نیکلاس آنلکا و کوین دیویس دو گل زد!

آندو البته در بازی مقابل دونکاستر در جام اتحادیه انگلیس هم دبل کرد و در پیروزی ۴برصفر تیمش نقش مهمی ایفا کرد. با تغییر سرمربی بولتون در پایان فصل، وضعیت آندو تغییر کرد. او تا پایان فصل فقط سه بار برای بولتون به میدان رفت و با پایان قراردادش به تیم فولام پیوست. در این تیم و زیر نظر روی هاجسون، آندو فقط یک بار در لیگ برتر و یک بار در کارلینگ کاپ بازی کرد و در پایان فصل راهی بارنزلی در لیگ دسته اول شد. آندو برای بارنزلی در ۱۱ بازی به میدان رفت و در پایان یک فصل معمولی، کارش در فوتبال انگلیس برای همیشه تمام شد و به ایران بازگشت.

*** رضا قوچان‌نژاد : پس از درخشش در فوتبال بلژیک، چارلتون انگلیس که در لیگ دسته اول این کشور حضور داشت خواهان جذب قوچان‌نژاد شد. گوچی در سال ۲۰۱۴ و پس از پایان جام جهانی به چارلتون پیوست. در نیم‌فصل دوم به این تیم اضافه شد و معمولا در ترکیب اصلی هم قرار می‌گرفت. قوچان‌نژاد تا پایان فصل ۱۵ بار برای چارلتون به میدان رفت اما فقط یک گل به لیدزیونایتد زد. در فصل بعد تا اواسط نیم‌فصل اول مصدوم بود ولی به تدریج به ترکیب اصلی تیمش برگشت.

در طول فصل مقابل شفیلدونزدی یک گل زد و در برابر برایتون، یک گل و یک پاس گل را ثبت کرد. از اواسط نیم‌فصل دوم از ترکیب اصلی خارج شد و فقط در دقایق پایانی بازی‌ها به میدان می‌رفت. او در اف‌ای‌کاپ هم یک گل به کولچستر زد و در کارلینگ کاپ هم یک گل دیگر به ثمر رساند. اما به دلیل اینکه در مجموع نتوانست انتظارات چارلتون را در خط حمله برآورده کند، در پایان این فصل جدا شد و به آسیا آمد .

*** سعید عزت‌اللهی: در سال ۲۰۱۸ و بعد از بازی‌های خوبش در جام جهانی فرانسه و آن گل معروف اما مردودش به اسپانیا بود که نامش بر سر زبان‌ها افتاد و از تیم ردینگ در دسته اول انگلستان پیشنهاد دریافت کرد و به این تیم پیوست. در هفته‌های ابتدایی خبری از حضورش روی نیمکت ردینگ هم نبود‌ اما از هفته هشتم و با نظر پل کلمنت سرمربی تیم، به لیست ۱۸ نفره تیمش راه پیدا کرد و در هفته نهم و بازی مقابل هال‌سیتی برای اولین بار در ترکیب اصلی ردینگ به میدان رفت.

نمایش خوب او در این بازی باعث شد تا کلمنت به او اعتقاد بیشتری پیدا کند و عزت‌الهی در سه بازی بعدی تیمش مقابل برنتفورد، کوئینزپارک رنجرز و وست بروم هم در ترکیب اصلی ردینگ قرار گرفت‌ اما یک مصدومیت شدید و بی‌موقع همه چیز را خراب کرد. او نه‌تنها ادامه فصل، بلکه جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۱۹ در کشور امارات را هم از دست داد و تا پایان فصل فرصت بازی برای ردینگ را پیدا نکرد.

*** کریم انصاری‌فرد: ‌بعد از جام جهانی ‌راهی ناتینگهام فارست در لیگ یک انگلیس شد. در اواسط نیم‌فصل اول، قرارداد او با این تیم ثبت شد و در هفته شانزدهم بود که برای اولین بار، آیتور کارانکا به مدت یک دقیقه به او فرصت بازی مقابل شفیلدیونایتد را داد. او در چند بازی بعدی ناتینگهام هم به همین شکل به میدان رفت و بعد از مدتی غیبت در تیم و تمرینات، سرانجام در هفته سی و یکم و در حالی که مارتین اونیل سرشناس هدایت ناتینگهام را بر‌عهده گرفته بود، ۳۰ دقیقه مقابل هال‌سیتی بازی کرد و یک گل زد و یک پاس گل هم داد.

او در ادامه فصل فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرد و تا پایان فصل، یک پاس گل مقابل میدلزبورو داد و یک گل هم به کویینزپارک رنجرز زد. در نهایت فصل برای کریم با دو گل و دو پاس گل به پایان رسید و در حالی که امید چندانی به ادامه حضورش فوتبال انگلیس نمی‌رفت، فوتبال قطر را انتخاب کرد و به تیم السیلیه پیوست.

کدخبر: ۲۷۵۹۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر