کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۶۱۷
تاریخ خبر:

همه غذاهای سرزمین من

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | پایتخت غذای ایران مطمئنا رشت است. این را همه قبول دارند. شما ۲۴ ساعته می‌توانید بهترین طعام را از این شهر ابتیاع کنید. و البته ماهی و کولی ماهی و خاور خانم و بقیه داستان‌های خطه گیلان را هم که مسلط هستید. از چابکسر تا انزلی.

اما از ارزش‌های مشهد هم نباید چشم پوشید. چلوگوشت‌ها و ته چین‌ها و شله‌های این شهر کم‌نظیرند که انکار نمی‌کنم بخشی از آن به خاطر ثروت نهفته در این شهر است و حجم بالای زعفران و روغن حیوانی و گوشت که در مشهد مصرف می‌شود نشانه‌ای از تمول مردمان این شهر است.

بهترین کباب‌ها اما به اردبیل تعلق دارد‌. گوشت تازه از همان دشت مغان به شکل مستقیم و با کمترین فاصله در اردبیل قابل دسترسی است. اما اگر به حوزه کباب کوبیده وارد شوید باید راهی گلپایگان و خوانسار شوید. دوتا شهر با کمتر از ۳۰‌کیلومتر فاصله که قطب کوبیده کشور هستند. و البته رقیب قدرقدرتی در بروجرد دارند‌.

کوبیده‌های بروجردی هم قابل وصف هستند. اگر راهی قشم باشید چنجه بز را از دست ندهید. در قشم شما یک غذای حیرت انگیز هم در دسترستان هست با نام غوزی. برنجی که همراه با گوشت قورمه بز پخته می‌شود و به شدت خوشمزه است. مشابه این غذا اما با گوشت گوسفند را شما در گرمسار هم می‌توانید بخورید که طبخش فرمول پیچیده‌ای دارد‌.

در خوزستان و بوشهر و البته شیراز بساط قلیه ماهی به راه است. بسته به آشپزی که قلیه را با تکه‌های بزرگ شیرماهی درست کند یا با قطعات ظریف‌تر. در نورآباد دمی‌های خوشمزه‌ای را در همان بین راه می‌توانید ابتیاع کنید و با قیمتی کاملا مناسب به بدن بزنید. در اصفهان هم که داستان بریانی شهرتی دارد که بین خودمان بماند کاملا سزاوار این شهرت است‌.

بریانی طعم درجه یکی دارد‌. خورش‌های خاص سنندج و کرمانشاه هم قابل مطالبه هستند. مثل خورش بادام که تجربه خاصی است خوردنش. حرف کرمانشاه شد یاد کباب دنده‌های درجه یک این شهر هم باشید که روزگاری مهمان عارف لرستانی بودیم و عجب طعام خوشمزه‌ای بود.

کباب‌های عباس‌آباد همدان را هم در فهرست بگذارید‌. کاشان،شهر رویایی و کویری که خب در بارهای بی‌شماری که به کاشان رفته‌ام طعام به یادماندنی نخورده‌ام. با این که هربار فقط غذاهای خاص این شهر را انتخاب کرده‌ام اما نتیجه رضایتبخش نبوده است‌. یا ایراد از رستوران‌ها و هتل‌هایش است و یا کلا طعم غذا در کاشان این گونه است‌.

هرچند نان‌های محلی خوشمزه‌ای دارند. اعتراف می کنم که در یزد زیبا و دلنشین هم طعام به یادماندنی نخورده‌ام. آن هم شهری که بهترین شیرینی‌های دنیا را تولید می‌کند اما رستوران‌هایش امتیاز ویژه‌ای ندارند. امیدوارم وقتی این مطلب را می‌خوانید غذا خورده باشید و از خواندن این مطلب اذیت نشده باشید‌.

کدخبر: ۳۰۶۶۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر