کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۴۰۰
تاریخ خبر:

همه شگردهای پس‌انداز کردن در دوران کرونا

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | درست است که شیوع ویروس کرونا درآمد بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده اما به طور مشابه از میزان مخارج برخی هم کاسته شده است. برای مثال شما هم شاید طی چند ماه اخیر از رفتن به باشگاه ورزشی اجتناب کرده‌اید و در نتیجه هزینه اشتراک را نپرداخته‌اید، کمتر بیرون غذا خورده‌اید و در نتیجه هزینه رستوران شما کاهش یافته یا ممکن است سفر تابستانی خود را لغو کرده‌اید و بودجه‌ای را که به این سفر تخصیص داده بودید هنوز در اختیار دارید.

در چنین شرایطی شاید نخستین گزینه این باشد که پول پس‌انداز شده را به مخارج دیگری اختصاص دهید. برای مثال هزینه پس‌انداز شده به خاطر بیرون غذا نخوردن را به خرید بازی‌های رایانه‌ای و اینترنتی اختصاص دهید. یا مثلا هزینه سفر را به خرید مبلمان جدید اختصاص دهید. اما بهتر است از افتادن در این دام بپرهیزید.

افراد معمولا هنگامی که با افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌ها مواجه می‌شوند، خود را مستحق می‌دانند پول بیشتری را که در اختیار دارند به موارد تازه‌ای اختصاص دهند اما چنین رفتاری آنطور که خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد، می‌تواند جلوی ثروتمند شدن شما را بگیرد. اینکه حالا و بابت کاهش هزینه‌ها پول بیشتری در اختیار دارید احتمالا به این خاطر است که برخی از مخارج شما چندان ضروری نبودند.

اگر این پول صرفه‌جویی شده را پس‌انداز کنید و آن را به کالاهای سرمایه‌ای اختصاص دهید، احتمالا در بلندمدت به فرد ثروتمندتری تبدیل خواهید شد. اما اگر حالا که هزینه بیرون غذا خوردن را صرفه جویی کرده‌اید، بیشتر در خانه آووکادو بخورید، احتمالا تغییری در پس انداز شما ایجاد نخواهد شد. چنین رفتارهای مفید اقتصادی مانند پس‌انداز کردن هرچند بدیهی به نظر می‌رسند اما موفقیت در انجام آن‌ها نیازمند تمرین و البته اراده است.

بهترین کار شاید این باشد که هدفی را برای پس انداز در نظر بگیرید و برای تحقق آن هدف بکوشید. البته در شرایطی که قیمت‌ها ثبات چندانی ندارند و رو به افزایش هستند، شاید تعیین و تحقق هدف پس اندازی کار بسیار سختی باشد اما احتمالا به مرور خواهید آموخت که هدف پس‌اندازی خود را با واقعیت‌های بازار و البته توان خود تنظیم کنید.

توصیه خبرگزاری بلومبرگ برای موفقیت در پس‌انداز این است که هر شش ماه یک بار هزینه‌های ماهانه خود را مرور کنید و سپس بسنجید که چه مواردی را می‌توانید حذف یا تعدیل کنید. البته شاید به حق بپرسید که توصیه به پس‌انداز کردن در دوران رکود اقتصادی چقدر موضوعیت دارد اما اتفاقا در دوران رکود است که پس‌انداز (اگر امکان‌پذیر باشد) می‌تواند به کمک شما بیاید.

نخست اینکه رکود فعلی شاید به درآمد شما هم آسیب بزند، در چنین شرایطی پس‌اندازهای امروز بسیار به کار خواهند آمد. اما مزیت دیگر پس‌انداز کردن در دوران رکود، آنطور که خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد، این است که می‌توانید همان کاری را انجام دهید که ثروتمندان در دوران رکود انجام می‌دهند و آن سرمایه‌گذاری در دارایی‌هاست.

پژوهش‌های ادوارد ولف (اقتصاددان در دانشگاه نیویورک) نشان می‌دهد که ثروتمندان معمولا در میان برندگان دوران رکود جای می‌گیرند چراکه می‌توانند در این دوران بر میزان دارایی‌های خود بیافزایند. هرچند شرایط تورمی فعلی باعث می‌شود که کاهش تقاضا در بسیاری از بازارها به کاهش قیمت منجر نشود اما باز هم بخشی از تقاضا در بازار دارایی به خاطر شرایط اقتصادی از بین رفته و در نتیجه خریداران حداقل در برخی از بازارها قدرت چانه زنی بیشتری دارند.

در نتیجه آنطور که در پژوهش آقای ولف آمده، در شرایط رکود، ثروتمندان می‌توانند دارایی‌ها را به قیمت پایین‌تری خریده و امیدوار باشند که در بلندمدت بر ارزش این دارایی‌ها افزوده شود. شما هم اگر بتوانید در دوران رکود پس انداز کنید و این پس انداز را به افزایش دارایی‌های خود اختصاص دهید، احتمالا در بلندمدت پشیمان نخواهید شد.

کدخبر: ۳۴۳۴۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر