کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۴۲۵
تاریخ خبر:

همه زوج بازیگرهای موفق و ناموفق سینمای ایران

روزنامه هفت صبح | ‌‌هفته پیش پنج بازیگر سینمای ایران را مورد بررسی قرار دادیم که عموما در کنار کدام بازیگر مرد ظاهر می‌شوند و در کنار کدام بازیگر بیشتر توانسته‌اند توانایی‌های خود را نشان دهند. امروز در بخش دوم این پرونده چهار بازیگر دیگر را بررسی کرده‌ایم. پریناز ایزدیار‌، الناز شاکردوست‌، طناز طباطبایی و سحر دولتشاهی.

پریناز ایزدیار. نامش با چهره‌های مطرح سینمای دهه نود گره خورده است. از سعید ملکان تا نوید محمد‌زاده و سعید روستایی و امیر جدیدی و پیمان معادی‌. او را با سه فیلمی که همراه نوید محمدزاده بازی کرد، می‌شناسند. ابد و یک‌روز و متری شیش و نیم و سرخپوست. در ابد و یک‌روز خواهر و برادر هستند و در متری شیش و نیم با اینکه در ارتباط با هم هستند، اما روبه‌روی هم بازی چندانی ندارند اما در سرخپوست موفق می‌شوند شیمی قوی‌ای بین خود پدیدار کنند.

ایزدیار دو فیلم خاص با امیر جدیدی بازی کرده است که در هر دو فیلم به شکل شدیدی در ارتباط عاطفی و عصبی هستند و نتیجه هر دو به لحاظ بازیگری قابل قبول ازآب درآمد. دو فیلم هت‌تریک و لتیان. این دو فیلم فرصت‌هایی ایده‌آل برای امیر جدیدی بودند که در دو کاراکتر کاملا متفاوت با هم توانایی‌های بازیگری خود را نشان داد. ایزدیار اما در هر دو فیلم همان سطح استاندارد همیشگی خود را نشان داده است‌. ایزدیار در فیلم‌های دیگر با حسن معجونی‌، محسن تنابنده، امیر آقایی‌، پژمان بازغی و بابک حمیدیان هم همبازی بوده است. البته این را هم در نظر بداریم که ایزدیار در سه سیزن از سریال شهرزاد با شهاب حسینی همبازی بوده، هرچند در نقش نسبتا منفی.
بیشترین همکاری‌: نوید محمدزاده و شهاب حسینی
بهترین همکاری: نوید محمدزاده و امیر جدیدی

الناز شاکردوست. فقط یک سال از ایزدیار بزرگتر است اما دو برابر او فیلم بازی کرده، آن‌هم با در نظر گرفتن کم‌کاری یک دهه گذشته‌اش. دوران شکوفایی او همزمان شده با سه بار همبازی شدن با هوتن شکیبا. یعنی در شبی که ماه کامل شد‌، ابلق و تی‌تی‌. اما در دوران پیش از شکوفایی‌، پارتنرهای سینمایی او پوریا پورسرخ و محمدرضا گلزار و حمید گودرزی بودند. شاکردوست در چهار فیلم با محمدرضا گلزار همبازی بوده تا یکی از آن زوج‌های دلخواه سینمای تجاری شکل بگیرد.

فیلم‌های گل‌یخ‌، تو و من‌، دو خواهر و مجنون لیلی‌. البته هیچ‌کدام فیلم چندان موفقی ازآب در نیامدند. او ۴ بار هم با حمید گودرزی همبازی بوده است‌. بی‌وفا‌، کیش و مات‌، مجنون لیلی و قتل آنلاین. همکاری‌های الناز شاکردوست با پوریا پورسرخ هم پر‌شمار بودند. چراغ قرمز‌، ناسپاس‌، دلخون‌، حرکت اول‌. شما می‌توانید زوج‌های مورد علاقه سینمای تجاری را اینگونه کشف کنید. شاکردوست در کنار گلزار، پورسرخ و یا حمید گودرزی و یا نیما شاهرخ‌شاهی‌. دختر جوان چشم‌رنگی با پسر جوان موافشان و برنزه!

شاکردوست با امین حیایی در سه فیلم و با بهرام رادان و حامد بهداد و امیر جعفری و محمدرضا فروتن در دو فیلم همبازی بوده و با رضا عطاران، حمید فرخ‌نژاد، خسرو شکیبایی، فرامرز قریبیان، شهاب حسینی، پژمان بازغی، پرویز پرستویی و نوید محمدزاده در یک فیلم. در واقع بازیگر مطرحی نبوده که در کارنامه طول و دراز شاکردوست با او همبازی نبوده باشد. شاید به‌جز امیر جدیدی. این را هم در نظر بگیرید که در دو سیزن از سریال قلب یخی، شاکردوست همکاری بلندمدتی با حمید فرخ‌نژاد و حمید گودرزی داشته است که خب کلا آن سریال نقطه مثبتی در کارنامه هیچ‌کدام از این بازیگرها محسوب نمی‌شود.
بیشترین همکاری: گلزار و پورسرخ و حمید گودرزی
بهترین همکاری: با هوتن شکیبا

طناز طباطبایی. او یک‌سال از شاکردوست بزرگتر است اما کارنامه بسیار لاغرتری دارد. این بازیگر پراستعداد را به‌سختی بتوان به بازیگر خاصی مرتبط کرد. او متخصص بازی در فیلم‌های پرکاراکتر است که اصولا پیدا کردن بازیگر نقش اول مرد و زن کار دشواری است و در بسیاری از موارد طباطبایی نقش‌هایی جذاب اما در حاشیه فیلم را انتخاب می‌کند. در بسیاری از فیلم‌هایش همبازی‌های مستقیم او بازیگران زن دیگر هستند و کلا به‌سختی می‌توان او را دختر اول سینما محسوب کرد.

در فیلم‌هایی مثل ویلایی‌ها، مرگ ماهی، صداها، ارادتمند نازنین، بهاره و تینا… به‌سختی می‌شود بازیگر مرد مشخصی را روبه‌روی او تعریف کرد. در استثناها، مثلا در آرایش غلیظ مقابل حامد بهداد بازی کرد و در خشم و هیاهو مقابل نوید محمدزاده. در هیس دخترها فریاد نمی‌زنند هم نقش کلیدی فیلم را داشت و در مقابلش امیر آقایی و شهاب حسینی و بابک حمیدیان بودند. اما به‌هرحال او در کنار امیر آقایی بیشترین نقش‌آفرینی‌ها را داشته است. در شنای پروانه‌، روسی و همین هیس دخترها فریاد نمی‌زنند. در دو فیلم خورشید و شنای پروانه همبازی جواد عزتی هم بوده است‌.
بیشترین همکاری: امیر آقایی
بهترین همکاری‌: حامد بهداد و نوید محمدزاده

سحر دولتشاهی. دولتشاهی از دهه هشتاد در سینمای ایران حضور داشت اما عموما در نقش‌های فرعی. او هنرش را مثلا در سال ۱۳۸۹ با نقش دوم فیلم طلا و مس نشان داده بود. اما او از سال ۱۳۹۳ و در ۳۵ سالگی بود که به چهره‌ای مهم در سینمای ایران بدل شد، البته باز هم تا سال‌ها تخصصش بازی در نقش دوم‌های سرنوشت‌ساز بود. مثل بازی در نقش‌های تاثیرگذار در فیلم‌هایی مثل شکاف‌، عصر یخبندان، عرق سرد و ارادتمند نازنین، بهاره و تینا .

فیلم‌هایی که نقش‌های اصلی به‌ترتیب به هانیه توسلی‌، مهتاب کرامتی‌، باران کوثری، مهناز افشار و طناز طباطبایی رسیده بود. درخشش او در این نقش‌ها و عبورش از کیفیت بازی بازیگران نقش اصلی و فرا رسیدن عصر جایزه‌ها موجب شد تا سحر دولتشاهی در سن ۳۷ سالگی به صف بازیگران موثر برای نقش‌های اول بدل شود و این حرکت تا به امروز هم ادامه داشته. در این میان او به‌تدریج به گزینه اول عاشقانه‌های رمانتیک بدل شد که این‌هم مدیون توانایی بازیگری او برای ایفای چنین نقش‌های شکننده و سختی است. حاصل بیش از ۱۵ سال حضور مداوم در تئاتر.

بهرام رادان از بازیگرهایی بوده که در چند فیلم زوج سحر دولتشاهی بوده. فیلم‌های بارکد‌، عصر یخبندان و چهارراه استانبول‌. بابک حمیدیان‌، علی مصفا و میلاد کی‌مرام نیز به شکل متناوب با او همبازی بوده‌اند‌. دولتشاهی در دو سریال بسیار پربیننده یعنی قورباغه و می‌خواهم زنده بمانم نقش‌های اول را ایفا کرد. در اولی با نوید محمدزاده همبازی بود و در دومی با حامد بهداد. از او فیلم آتابای هم اکران شده که در آن با هادی حجازی‌فر نقشی رمانتیک و پرشور را ایفا کرده است.
بیشترین همکاری‌: بهرام رادان و حامد بهداد
بهترین همکاری‌: حامد بهداد و هادی حجازی‌فر

کدخبر: ۴۲۷۴۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر