کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۴۰۸
تاریخ خبر:

همه راه‌های خرید قسطی ماشین صفر کیلومتر

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ارزان‌ترین ماشین صفرکیلومتر در بازار ۱۴۰میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید گران‌ترین ماشین ایرانی باید حدود ۴۶۰میلیون تومان سرمایه داشت. موردی که باعث شده خیلی‌ها دنبال خرید قسطی باشند. سایپا و ایران‌خودرو محصولاتشان را فقط در طرح‌های فروش فوری و پیش‌‌فروش عرضه می‌کنند و امکان خرید قسطی از کارخانه وجود ندارد اما بعضی نمایشگاه‌دار‌ها و فروشنده‌ها با شرایطی خاص حاضر هستند ماشین قسطی در اختیار مشتری بگذارند. بررسی این شرایط نشان می‌دهد آنها نرخ بهره ۴۰ تا ۶۱درصدی برای فروش ماشین‌های صفرکیلومتر در نظر می‌گیرند.

مثلا می‌توانید با پیش‌پرداخت ۸۲میلیونی تیبا قسطی بخرید ولی باید به مدت یک سال هر ماه هفت میلیون و ۱۶۰هزار تومان قسط بدهید. محاسباتمان نشان می‌دهد در چنین حالتی نرخ بهره حدود ۶۱درصد خواهد بود. مدیران خودرو و کرمان‌موتور هم محصولاتشان را به صورت قسطی می‌فروشند. مدیران خودرو بهره ۲۱درصدی می‌گیرد و قیمت ماشین‌هایش بین ۴۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان متغیر است و با پیش‌پرداخت ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیونی و اقساط پنج ساله پنج تا ۱۳میلیونی می‌توان ماشین خرید.

کرمان‌موتور نرخ بهره فروش اقساطی را نزدیک صفر در نظر می‌گیرد ولی باید گوش به‌زنگ بمانید تا طرح فروش اقساطی جدیدش از راه برسد. بررسی طرح‌های قبلی نشان می‌دهد قیمت محصولات کرمان‌موتور عموما بالاتر از قیمت بازار در نظر گرفته می‌شود که برای همین نمی‌توان نظر دقیقی درباره صرفه اقتصادی آن داشت. برای خرید ماشین قسطی از این شرکت باید تا دوسال در بازه‌های سه ماه حدود ۳۰ تا ۷۵میلیون تومان قسط بدهید.

خرید قسطی از مدیران خودرو با بهره ۲۱درصدی
مدیران خودرو برای فروش محصولات خود طرح خاصی ندارد و در هر زمان می‌توان محصولات این شرکت را به صورت نقدی و اقساطی خرید. به همین خاطر قیمت بازار و کارخانه محصولات این شرکت تفاوتی با هم ندارد و حتی در برخی موارد قیمت خودروهای مدیران‌خودرو در بازار کمی ارزان‌تر از کارخانه است. با این وجود خرید ماشین از این کارخانه حداقل ۴۱۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد. ارزان‌ترین خودرو، ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای است که قیمت آن در کارخانه ۴۱۲میلیون و در بازار ۴۱۰میلیون تومان است.

همچنین قیمت گران‌ترین خودرو یعنی تیگو۷ به ۹۹۲میلیون تومان می‌رسد. طبیعتا خیلی‌ها چنین سرمایه‌ای ندارند و دلشان می‌خواهد با بودجه کمتر ماشین را تحویل بگیرند و بعدا اقساطش را بپردازند. جزئیات فروش اقساطی محصولات مدیران خودرو نشان می‌دهد برای تحویل گرفتن ماشین باید حداقل ۳۰ تا ۵۰درصد کل مبلغ آن را یکجا به عنوان پیش‌پرداخت به نمایندگی بدهید. درصدی که باید به عنوان پیش‌پرداخت بپردازید بر اساس هر خودرو متفاوت است ولی مدیران خودرو اغلب نصف پول ماشین را به عنوان پیش‌پرداخت می‌گیرد و نصف دیگر قسط‌بندی می‌شود.

این شرکت برای برخی اقشار خاص مثل بازنشستگان و کارمندان دولت پیش‌پرداخت کمتر در حد ۲۰ تا ۳۰درصد قیمت خودرو در نظر می‌گیرد.
وقتی مبلغ پیش‌پرداخت را واریز کنید، نهایتا تا ۳۰روز کاری بعد می‌توانید ماشین را تحویل بگیرید و تا ۶۰ماه یعنی پنج سال قسط بدهید. مدیران خودرو نرخ بهره را در فروش اقساطی ۲۱درصد در نظر می‌گیرد که نرخ بالاتری نسبت به وام بانکی است ولی ممکن است برای برخی به‌صرفه باشد.

البته نرخ بهره فروش اقساطی یکی از محصولات یعنی ام‌وی‌ام X33 اسپرت ۱۸درصد است. اگر کسی بخواهد این ماشین را بخرد باید حداقل ۳۰درصد هزینه آن را در ابتدا پرداخت کند که با توجه به قیمت ۵۶۴میلیون تومانی آن می‌شود رقمی حدود ۱۶۹میلیون تومان. ۷۰درصد باقی‌مانده را باید در قالب اقساط ۶۰ماهه بپردازید. محاسبات نشان می‌دهد هر قسط این ماشین حدود ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان خواهد بود! البته اگر بخواهید می‌توانید با افزایش مبلغ پیش‌پرداخت، اقساط سبک‌تری بپردازید.

اگر کسی بخواهد ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای را به عنوان ارزان‌ترین محصول مدیران خودرو بخرد، باید حداقل نصف قیمت خودرو را پرداخت کند. از آنجا که قیمت کارخانه آن ۴۱۲میلیون تومان است، مبلغ پیش‌پرداخت ۲۰۶میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده. مابقی هزینه خرید خودرو در قالب اقساط پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومانی قابل پرداخت است.

این اقساط به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت. مجموع پرداختی در نهایت حدود ۱۲۸میلیون تومان بیشتر از قیمت فعلی خودرو در کارخانه خواهد بود. با همین شرایط اگر بخواهید گران‌ترین ماشین مدیران خودرو یعنی تیگو۷ با قیمت ۹۹۲میلیون تومان را قسطی بخرید، باید ۴۹۶میلیون تومان پیش‌پرداخت داشته باشید و به مدت پنج سال ماهی ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان قسط بدهید.

خرید قسطی از‌کرمان‌موتور؛ بدون بهره ولی‌گران‌تر
کرمان‌موتور هر چند وقت یکبار طرح‌های فروش اقساطی برای محصولاتش در نظر می‌گیرد که شرکت در آنها نیازی به قرعه‌کشی ندارد. صرفا باید منتظر آغاز یکی از طرح‌ها بمانید. این انتظار زمانی جذاب می‌شود که بدانید نرخ بهره در نظر گرفته شده برای طرح‌های فروش اقساطی کرمان‌موتور نزدیک به صفر است. البته از همین یک جمله نمی‌توان نتیجه گرفت که شرکت در این طرح به صرفه است یا نه. چراکه قیمت کارخانه محصولات کرمان‌موتور عموما بالاتر از قیمت بازار است. مثلا این روزها جک S5 مدل ۱۴۰۰ در بازار به قیمت ۷۶۰میلیون تومان فروخته می‌شود ولی در نمایندگی قیمت آن ۷۷۹میلیون تومان است.

آخرین بار طرح فروش اقساطی کرمان‌موتور از ۲۰ تا ۳۱تیرماه برگزار شد و در آن سه خودرو جک S5، جک S3 و جک J4 به صورت اقساطی به فروش گذاشته شد و در آینده احتمالا این طرح‌ها با قیمت مصوب به‌روزشده ادامه پیدا کند. موعد تحویل خودرو در طرح‌های فروش اقساطی کرمان‌موتور شش ماه بعد از پرداخت مرحله اول در نظر گرفته می‌شود. البته اقساط ممکن است زودتر از زمان تحویل شروع شود.

برای مثال کسانی که تیرماه برای خرید محصولات کرمان موتور ثبت نام کردند و مرحله اول پرداخت را همزمان با ثبت نام پشت سر گذاشتند، قرار است دی‌ماه ماشین خود را تجویل بگیرند اما اقساط خودرو از مهرماه شروع می‌شود. فاصله هر قسط در طرح‌های فروش اقساط کرمان‌موتور سه ماه است و اقساط آن تا دو سال ادامه دارد. برای خرید باید هشت چک به ازای هر قسط و به تاریخ‌های مشخص شده در اختیار کرمان‌موتور بگذارید و تا زمان تسویه آخرین چک، خودرو در رهن کرمان‌موتور باقی می‌ماند و امکان فروش آن وجود ندارد.

قیمت جک S5 در زمان اجرای طرح فروش اقساطی یعنی حدود سه ماه پیش ۷۴۹میلیون تومان بود و می‌توانستید با ۶۸۰میلیون تومان این خودرو را در بازار به صورت نقدی و با تحویل آنی بخرید. آنهایی که شرکت در طرح فروش اقساطی را ترجیح دادند، در لحظه ثبت نام ۱۴۹میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت به حساب شرکت واریز کردند تا ۶۰۰میلیون تومان باقی مانده در قالب هشت چک با فاصله‌های سه ماهه و مبلغ ۷۵میلیون و ۱۹۰هزار تومان پرداخت شود.

در این طرح قیمت مصوب جک S3 حدود ۵۰۹میلیون تومان بود و ۱۰۹میلیون تومان در مرحله اول به عنوان پیش‌پرداخت در نظر گرفته شد. در نهایت برای ۴۰۰میلیون تومان باقی مانده، متقاضیان هشت چک ۵۰ میلیون و ۱۳۰هزار تومانی به فاصله سه ماه ارائه کردند. در زمان اجرای طرح می‌شد جک S3 را نقد ۴۷۵میلیون تومان خرید. البته الان قیمت آن به ۵۲۰میلیون تومان رسیده است.

جک J5 ارزان‌ترین خودرو کرمان‌موتور است. در زمان اجرای طرح فروش اقساطی قیمت آن در بازار ۳۲۵میلیون تومان بود قیمت مصوب آن در کارخانه ۳۳۹میلیون تومان در نظر گرفته می‌شد. آنهایی که به دنبال ماشین قسطی بودند، ۹۹میلیون تومان را در مرحله اول و همزمان با ثبت نام پرداخت کردند و قرار است ۲۴۰میلیون تومان باقی مانده در قالب هشت چک با فاصله‌های سه ماه و مبلغ ۳۰میلیون و ۹۰هزار تومان تسویه شود.

‌خرید قسطی از نمایشگاه‌دارها با سود۶۱درصدی
سایپا و ایران‌خودرو محصولات خود را صرفا در طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش و با برگزاری قرعه‌کشی می‌فروشند و امکان خرید قسطی از کارخانه وجود ندارد، ولی بعضی شرکت‌های خصوصی و نمایشگاه‌دارها خودروهای صفر کیلومتر را با قیمت بازار و با شرایطی که خودشان تعیین می‌کنند به صورت قسطی می‌فروشند. شرایط هر شرکت متفاوت است و برای اینکه بدانید هر کدام چه قیمتی برای خودروها در نظر می‌گیرند، چاره‌ای جز تماس با بازاریاب‌هایشان ندارید.

یکی از این شرکت‌ها هم خودرو و هم خودرو خارجی را به صورت قسطی و با بازپرداخت یک تا سه ساله می‌فروشند و در همان لحظه خودرو را تحویل می‌دهند. شرایط ضمانت در این شرکت‌ها عموما سخت است. مثلا یکی از آنها ماشین قسطی را تنها به کسانی می‌فروشد که معرف داشته باشند. تیبا صندوق‌دار به عنوان ارزان‌ترین ماشین، در کارخانه ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارد و در بازار با قیمت ۱۴۵میلیون تومان فروخته می‌شود. یکی از نمایشگاه‌دارها برای مشتریانش طرح فروش اقساطی گذاشته. طوری که با پرداخت ۸۸میلیون و ۲۷۰هزار تومان به عنوان پیش‌پرداخت می‌توانید خودرو را تجویل بگیرید و بقیه پول را در قالب ۳۶قسط ماهانه دو میلیون و ۹۰۰هزار تومانی پرداخت کنید.

اگر قیمت روز این خودرو را همان ۱۴۵میلیون تومان بازار در نظر بگیریم، عملا شما برای ۵۷میلیون تومان باقی‌مانده باید به مدت سه سال در مجموع ۱۰۴میلیون تومان به نمایشگاه پول پرداخت کنید. موردی که نشان می‌دهد با خرید ماشین قسطی عملا ۴۵درصد بهره پرداخت می‌کنید. امکان خرید خودرو با اقساط یک ساله هم وجود دارد. برای این کار در ابتدا باید ۸۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان پیش‌پرداخت داشته باشید و برای ۶۲٫۷میلیون باقی مانده، به مدت یک سال هر ماه هفت میلیون و ۱۶۰هزار تومان قسط بدهید تا مجموع پرداختی برای یک ماشین ۱۴۵میلیونی، به ۱۶۸میلیون تومان برسد.

محاسبات نشان می‌دهد در این حالت نرخ بهره فروش اقساطی به ۶۲درصد می‌رسد! شرایط برای بقیه خودروها عموما به همین شکل است و خرید قسطی تنها در ازای پرداخت سود نجومی امکان‌پذیر خواهد بود. دنا پلاس توربو اتومات، به عنوان گران‌ترین ماشین در بازار با قیمت ۴۶۰میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت مصوب کارخانه برای آن ۳۹۰میلیون تومان است. یکی از نمایشگاه‌دارها می‌گوید با دریافت ۲۷۳میلیون تومان پیش‌پرداخت، حاضر است این ماشین را به صورت قسطی در اختیار مشتری بگذارد. اقساط آن سه ساله است و برای هر ماه چک ۹میلیون و ۴۰هزار تومانی می‌گیرد.

این یعنی در مجموع باید حدود ۶۰۰میلیون تومان برای خرید قسطی یک ماشین ۴۶۰میلیونی پرداخت کنید. محاسبات نشان می‌دهد در چنین حالتی عملا نرخ بهره ۴۱درصد در نظر گرفته شده. این نمایشگاه برای کسانی که می‌خواهند بعد یک سال سند به نامشان شود، ارقام دیگری در نظر گرفته. طوری که ۲۵۴میلیون تومان پیش‌پرداخت به همراه ۱۲چک با فاصله یک ماهه به مبلغ ۲۲میلیون و ۳۴۰هزار تومان می‌گیرد. محاسبات نشان می‌دهد در این شرایط نرخ بهره خرید اقساطی یک خودرو ۴۶۰میلیونی به ۵۱درصد می‌رسد. نرخ بهره این نمایشگاه برای خودروهای مختلف بین ۴۰ تا ۶۱درصد متغیر است.

کدخبر: ۴۱۵۴۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر