کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۰۵۲
تاریخ خبر:

شش دشمن بی‌رحم برای چهار رئیس‌جمهور

گروه بازار در روزنامه امروز گزارشی تهیه کرده که به بررسی و مقایسه تغییرات قیمت تورم، دلار، سکه، طلا، مسکن و ینزین در دوره‌های هشت ساله چهار رئیس‌جمهور ایران می‌پردازد. این گزارش نشان می‌دهد، در بین دوره‌های ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی کمترین نرخ تورم و افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مسکن و بنزین مربوط به دو دوره دولت اصطلاحات بوده است و حسن روحانی تا اینجا بیشترین افزایش قیمت سکه و دلار را در کارنامه خود ثبت کرده. در این بین مرحوم هاشمی‌رفسنجانی با تورم ۴۹درصدی در سال ۷۴ رکورددار بیشترین نرخ تورم است و بیشترین افزایش قیمت طلا، مسکن و بنزین در دوره محمود احمدی‌نژاد رخ داده است.

***************************************************************
اکبر هاشمی‌رفسنجانی؛ سال ۶۸ تا ۷۶
***************************************************************
اکبر هاشمی رفسنجانی به‌عنوان چهارمین رئیس‌جمهور بعد از انقلاب کار خود را از سال ۶۸ شروع کرد و تا سال ۷۶ رئیس دولت سازندگی بود. زمان شروع به کار این دولت، نرخ تورم در محدوده ۱۷٫۴درصد بود و بعد از رفت و برگشت تا ۴۹درصد در سال ۷۴، نهایتا در پایان دوره به ۱۷٫۳درصد بازگشت. رکورد تورم سالانه در این دولت شکسته شد و هنوز پابرجاست. در طول این هشت‌سال، تورم سالانه کشور به‌طور میانگین حدود ۲۵٫۳درصد بود.

*** دلار: در دو دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، قیمت دلار از حدود ۱۲۰تومان در سال ۶۸ به ۴۷۸تومان در سال ۷۶رسید. نرخ رسمی دلار هم در ابتدای این دوره ۷۰تومان و در انتهای آن ۱۷۵تومان در نظر گرفته می‌شد.

*** سکه: سکه تمام بهار آزادی در روزهای اول شروع به کار دوره سازندگی، حدود ۱۰هزار و ۹۲۲تومان بود و در سال آخر به حدود ۳۸هزار و ۸۳۳تومان رسید. تقریبا معادل همین افزایش قیمت برای هر گرم طلای ۱۸عیار هم اتفاق افتاد.

*** طلا: شاید باورش سخت باشد، اما زمانی که رفسنجانی روی کار آمد، میانگین قیمت هر گرم طلا در سال ۶۸ حدود ۱۱هزار و ۳۴۴تومان بود و در سال ۷۶ این میانگین سالانه به ۳۸هزار و ۵۱۸تومان رسید.

* مسکن: قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران سال ۶۸ حدود ۴۷هزار تومان بود. این یعنی با پنج‌میلیون تومان می‌توانستیم یک واحد ۱۰۰متری بخریم. در پایان دوره رفسنجانی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به محدوده ۱۷۵هزار تومان رسید.

*** بنزین: در دوره هاشمی رفسنجانی قیمت بنزین سه‌مرتبه افزایش پیدا کرد. در سال ۶۹ قیمت هر لیتر بنزین از سه‌تومان به پنج‌تومان، در سال ۷۴ از پنج‌تومان به ۱۰تومان و در ابتدای سال ۷۶ به‌عنوان آخرین سال دولت سازندگی، قیمت بنزین به ۱۶تومان افزایش پیدا کرد.

***************************************************************
سیدمحمد خاتمی؛ سال ۷۶ تا ۸۴
***************************************************************
پایین‌ترین نرخ تورم در بین دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری بعد از انقلاب مربوط به سال‌های ۷۶ تا ۸۴ است. زمانی که دولت اصلاحات آغاز به کار کرد، نرخ تورم سالانه در محدوده ۱۷٫۳درصد بود. این رقم در سال پایانی دوره محمد خاتمی به ۱۰٫۴درصد کاهش پیدا کرد. در این دوره میانگین نرخ تورم کل هشت‌سال حدود ۱۴٫۹درصد بود.

*** دلار: سال ۷۶ زمانی که دولت خاتمی روی کار آمد، هر دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمت ۴۷۸تومان فروخته می‌شد و قیمت رسمی آن ۱۷۵تومان بود. در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری خاتمی، هر دلار در سال ۸۴ به‌طور میانگین ۹۰۴تومان قیمت داشت و تقریبا دوبرابر شد.

*** سکه: هر سکه تمام بهار آزادی در سال اول شروع به کار دوره اصلاحات میانگین ۳۸هزار و ۸۳۳تومان بود و در سال آخر به حدود ۱۲۲هزار و ۸۹۰تومان رسید. در این دوره هشت‌ساله افزایش قیمت سکه خیلی بیشتر از دلار بود. طوری که سکه تقریبا ۳٫۲برابر شده بود.

*** طلا: میانگین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در سال ۷۶ حدود سه‌هزار و ۸۵۲تومان بود و در سال آخر ریاست‌جمهوری خاتمی، هر گرم طلا در بازار به طور میانگین ۱۰هزار و ۳۵۰تومان فروخته شد.

*** مسکن: قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ابتدای آغاز به کار دولت اصلاحات ۱۵۶هزار تومان بود و بعد از افزایش چهاربرابری، در پایان دوره هشت‌ساله به ۶۵۰هزار تومان رسید.

*** بنزین: قیمت هر لیتر بنزین در دوره خاتمی هر سال افزایش پیدا کرد. ابتدای سال ۷۷ از ۱۶تومان به ۲۰تومان، سال ۷۸ به ۳۵تومان، سال ۷۹ به ۳۸٫۵تومان، سال ۸۰ به ۴۵تومان، سال ۸۱ به ۵۰تومان، سال ۸۲ به ۶۵تومان و در ابتدای سال ۸۳ به ۸۰تومان افزایش پیدا کرد. در این دوره هشت‌ساله قیمت بنزین رفته‌رفته پنج‌برابر شد.

***************************************************************
محمود احمدی‌نژاد؛ سال ۸۴ تا ۹۲
***************************************************************
محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور دوره‌های نهم و دهم، دولت را با نرخ تورم ۱۰٫۴درصدی از خاتمی تحویل گرفت. دوره اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد تورم بعد از رسیدن به محدوده ۲۵٫۴درصد دوباره به ۱۰٫۸درصد بازگشت اما در دوره دوم دوباره روند صعودی نرخ تورم از سر گرفته شد و نهایتا در سال ۹۲، نرخ تورم سالانه به ۳۴٫۷درصد افزایش پیدا کرد.

*** دلار: دولت احمدی‌نژاد در دوره اول، فاصله نرخ رسمی و بازار آزاد ارز را به صفر رساند. در ابتدای دوره هشت‌ساله یعنی سال ۸۴ میانگین قیمت دلار در کل سال حدود ۹۰۴تومان بود و تا سال ۸۸ به هزار و ۴۴تومان رسید. افزایش قیمت دلار بیشتر در دوره دوم احمدی‌نژاد محسوس بود. تا جایی که قیمت این ارز در سال ۹۲ به‌طور میانگین سه‌هزار و ۱۸۴تومان بود.

*** سکه: هر سکه تمام بهار آزادی در ابتدای دوره احمدی‌نژاد حدود ۱۲۲هزار و ۹۰۰تومان بود و در سال پایانی به‌طور میانگین با قیمت یک‌میلیون و ۵۰هزار تومان معامله شد.

*** طلا: یک گرم طلای ۱۸عیار زمانی که احمدی‌نژاد فعالیت خود را آغاز کرد، تقریبا ۱۰هزار و ۳۵۰تومان بود و در پایان دوره یعنی سال ۹۲ به میانگین ۱۰۴هزار تومان رسید.

*** مسکن: قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در ابتدای دوره نهم ریاست‌جمهوری به‌طور میانگین در تهران ۶۵۰هزار تومان بود و تا پایان دوره به سه‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان افزایش پیدا کرد.

*** بنزین: سهمیه‌بندی بنزین اولین بار در دوره اول احمدی‌نژاد به پمپ بنزین‌ها آمد. اولین افزایش قیمت در سال ۸۶ از ۸۰تومان به ۱۰۰تومان بود. در همین سال قیمت بنزین آزاد به ۴۰۰تومان رسید. سال ۸۹ بار دیگر قیمت بنزین سهمیه‌بندی به ۴۰۰تومان و بنزین آزاد به ۷۰۰تومان افزایش پیدا کرد تا نهایتا قیمت بنزین در دوره هشت‌ساله احمدی‌نژاد ۸٫۷برابر شود.

***************************************************************
حسن روحانی؛ سال ۹۲ تا کنون
***************************************************************
هفت‌سال از ریاست‌جمهوری حسن روحانی می‌گذرد. در دوره اول بازارها آرامش خوبی داشتند اما در دوره دوم همه‌چیز به‌هم ریخت. روحانی فعالیت خود را با تورم ۳۴٫۷درصدی شروع کرد. این رقم بعد از یک رفت و برگشت، دوباره به ۳۴٫۸درصد بازگشت. میانگین نرخ تورم در شش‌سال ریاست جمهوری روحانی از ۹۲ تا ۹۸ حدود ۱۸درصد است.

*** دلار: هر دلار آمریکا به‌طور میانگین در کل سال ۹۲ حدود سه‌هزار و ۱۸۴تومان قیمت داشت. در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۲۴هزار تومان رسیده اما اگر میانگین ۱۷هزار و ۹۰۰تومان را برای سال ۹۸ در نظر بگیریم، نتیجه آن افزایش ۵٫۶برابری قیمت دلار در دوره ریاست جمهوری روحانی است.

*** سکه: هر سکه تمام بهار آزادی در ابتدای دوره روحانی حدود یک‌میلیون و ۵۰هزار تومان بود و درحال حاضر به ۱۱میلیون تومان رسیده ولی میانگین سال ۹۹ در محدوده هفت‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.

*** طلا: زمانی که روحانی فعالیت خود را آغاز کرد، میانگین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در سال ۹۲ حدود ۱۰۴هزار تومان بود. این روزها قیمت هر گرم طلا به یک‌میلیون تومان رسیده است. میانگین سال ۹۹ تا اینجای کار برای هر گرم طلا حدود ۷۲۰هزار تومان محاسبه می‌شود.

*** مسکن: قیمت مسکن در ابتدای ریاست جمهوری روحانی حدود سه‌میلیون و ۹۵۰هزار تومان بود که این رقم در سال ۹۹ به میانگین ۱۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده. البته آخرین گزارش از مسکن متری ۲۰میلیون تومان در تهران حکایت دارد.

*** بنزین: قیمت بنزین در سال ۹۳ از ۷۰۰تومان به هزارتومان رسید و بنزین سهمیه‌بندی‌شده ۷۰۰تومان فروخته شد. سال ۹۴ بنزین سهمیه‌بندی از پمپ بنزین‌ها خداحافظی کرد و نهایتا در سال ۹۸ با افزایش قیمت بنزین، هر لیتر آن به سه‌هزار تومان رسید و بنزین سهمیه‌بندی بار دیگر با نرخ هزار و ۵۰۰تومان به جایگاه‌ها برگشت.

کدخبر: ۳۴۰۰۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر