کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۵۴۸
تاریخ خبر:

همه حذفیات صنعت خودرو‌ که باید با آنها خداحافظی کنید

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر| تیترهایی که در خبرهای خودرویی دیده می‌شود هر روز رویایی‌تر می‌شود. دیگر زمانه افتخار کردن برندهای خودرویی به پیشرانه‌های پرحجم و خودروهای طویل گذشته و حتی برندهای کهنه‌کار این زمینه در آمریکا هم به تکاپو افتاده‌اند تا به موج الکتریکی‌سازی بپیوندند. این روزها حتی ارزان‌ترین خودروهای بازار هم دارند به سیستم‌های کمک رانندگی ایمنی مجهز می‌شوند و در آنها سیستم مولتی‌مدیا به صورت استاندارد وجود دارد. در این تغییر بزرگ خودروسازها ناگزیر به حذف اجزایی از صنعت خودرو نیز شده‌اند.

جعبه دنده‌های دستی
گزارشCNBC از بازار خودروی آمریکا در سال گذشته نشان داد که تنها ۴۱ مدل از ۳۲۷ مدل خودروی جدیدی که در بازار خودروی این کشور فروخته می‌شوند، با گیربکس دستی قابل خریداری‌اند. در این بین آتش هیوندای از بقیه برندها تندتر است و پس از حذف گیربکس دستی از هاچ‌بک ولوستر و کراس‌اوور ونیو حال این برند اعلام کرده که دیگر خبری از اکسنت (ارزان‌ترین خودروی هیوندای در آمریکا) با گیربکس دستی نیست و مشتریان می‌توانند این خودرو را تنها با گیربکس CVT سفارش دهند.

گروه فولکس‌واگن که برندهای آئودی، سئات و اشکودا را شامل می‌شود هم از برنامه خود برای حذف کامل گیربکس‌های دستی تا سال ۲۰۳۰ پرده‌برداری کرده است. مزدا ۶ و شورولت کوروت از سال ۲۰۱۹ با گیربکس دستی عرضه نمی‌شوند و نیسان هم از سال ۲۰۲۰ این نوع جعبه دنده را برای مدل‌های فرانتیر و سنترا حذف کرد. البته هنوز برندهایی مانند کادیلاک، هوندا و تویوتا هم هستند که در برابر این تغییر مقاومت می‌کنند و می‌توان بیشتر مدل‌هایشان را با گیربکس دستی سفارش داد.

موتورهای تنفس طبیعی
در آینده صنعت خودرو جایی برای پیشرانه‌های درون‌سوز تنفس طبیعی وجود ندارد و بهتر است آینده را از آن توربوشارژرها بدانیم. در ۴۵ سال گذشته ب.ام.و همواره بهترین پیشرانه‌های تنفس طبیعی را تولید می‌کرد اما در حال حاضر تنها یک مدل آن یعنی i3 را می‌توانید با پیشرانه تنفس طبیعی خریداری کنید و همه ب.ام.و‌ها مجهز به توربوشارژر شده‌اند. به دلیل قوانین محیط‌زیستی سخت‌گیرانه‌ای که این روزها از آمریکا و اتحادیه اروپا تا چین و ژاپن را فراگرفته، خودروسازها چاره‌ای جز کاهش حجم موتورهای خود ندارند.

حتی فورد که از دیرباز با موتورهای حجیمش شناخته می‌شد اکنون در بیشتر مدل‌ها از موتورهای توربوی اکوبوست استفاده می‌کند؛ همچون فیستا که با موتور اکوبوست به قدرت شگفت‌انگیز ۱۹۷ اسب بخاری رسیده که در مقایسه با نسخه ۱۲۰ اسبی قبلی عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

با این حال حذف موتورهای تنفس طبیعی به اندازه گیربکس‌های دستی راحت نیست و هنوز هم طیف وسیعی از خودروها، از مزدا ۲ و شورولت کامارو SS گرفته تا آستون مارتین ونتیج S و فراری ۸۱۲ سوپرفست، از پیشرانه‌های تنفس طبیعی استفاده می‌کنند؛ بدون هیچگونه احساس عذاب وجدانی!

سوییچ
بعد از حذف سوییچ‌های کلیدی از صنعت خودرو و جایگزینی آن با استارت دکمه‌ای فعال‌شونده توسط ریموت، حالا خودروسازها به جان ریموت‌ها افتاده‌اند و می‌خواهند از شر آنها هم خلاص شوند! اکنون می‌توانید بیشتر خودروهای هیوندای را با اپ بلولینک از دور کنترل کنید. سیستم آن‌استار لینک جنرال موتورز به راننده امکان می‌دهد از روی نمایشگر گوشی هوشمند خود درها را قفل کند، قفل درهای اتومبیل را باز کند، موتور اتومبیل را خاموش یا روشن کند، بوق بزند، چراغ‌ها را روشن کند و محل استقرار خودرو در یک پارکینگ شلوغ را به راحتی پیدا کند. خودروهای ب.ام.و و مینی نیز از اپلیکیشن ب.ام.و کانکتد و مینی کانکتد استفاده می‌کنند که قابلیت‌های مشابهی را در زمینه کنترل خودرو به راننده می‌دهند.

کدخبر: ۴۱۳۵۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر