کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۱۴۸
تاریخ خبر:

همه حاشیه‌ها‌ی ‌چند وقت اخیر سیدجواد هاشمی

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | در یک سال اخیر بازیگران زیادی را در تبلیغات مختلف دیده‌ایم. گاهی جنس آگهی بازرگانی با تصویری که بازیگر از خود ساخته است، همخوان نیست. بااین‌حال واکنش‌ها در حد نظر شخصی باقی مانده است و تمام.

درباره سیدجواد هاشمی اما ماجرا فرق می‌کند. پیشینه این بازیگر و نیز نوع تبلیغی که انتخاب کرده، باعث شده واکنش‌ها از جنسی دیگر باشند. در گزارش امروز به اصل و فرع ماجرا می‌پردازیم و نگاهی می‌اندازیم به دیگر حواشی‌ای که با نام هاشمی پیوند خورده است.

*** مورد اول| یک قول قدیمی
گزارش را با یک یادآوری شروع می‌کنیم. سیدجواد هاشمی جزو معدود بازیگرانی است که سراغ نقش منفی نرفته و شمایل خود را تغییر نداده. او بارها در مصاحبه‌هایش گفته نمی‌خواهد ذهنیت مردم را نسبت‌به نقش‌های خوبی که بازی کرده، تغییر دهد. حتی به مزاح از آلن دلون نام برده و گفته مگر این بازیگر چهره‌اش را تغییر می‌دهد، ولی محبوب است. هاشمی یک‌بار تبصره‌ای به این شرط اضافه کرد و گفت در صورتی نقش منفی بازی می‌کنم که داوود میرباقری پیشنهاد دهد.

*** مورد دوم| تبلیغ غیرمنتظره
با چنین پیشینه‌ای وقتی سیدجواد هاشمی برای املاک دوبی تبلیغ می‌کند، واکنش‌ها توأم با تعجب است. به همین خاطر است که خبرگزاری فارس می‌نویسد: «او همان بازیگری است که شهرتش را با حضور در عرصه ایثار به دست آورده.» این تبلیغ روی دیگری هم دارد: چرا هاشمی برای املاک دوبی تبلیغ کرده؟

شاید اگر در آگهی مربوط به کالا یا خدمات ایرانی حضور پیدا می‌کرد، حجم حساسیت‌ها اینقدر بالا نمی‌بود. بعضی کاربران این انتخاب هاشمی را عکس مانیفست او که گفته بود نقش‌های منفی بازی نمی‌کند، تعبیر کرده‌اند. او البته روز گذشته توضیحی کوتاه داده و درباره این تبلیغ عذرخواهی کرده. چه‌بسا ماجرا در همین چند روز تمام شود.

*** مورد سوم| جنجال برزیل
این نخستین حاشیه پررنگ حرفه‌ای سیدجواد هاشمی نیست. چند جنجال دیگر پیرامون اوست؛ از جمله ماجراهای ساخت مستند «برزیل» که ابتدا «یار دوازدهم» نام داشت. اگر خاطرتان باشد، همزمان با جام جهانی ۲۰۱۴ عده‌ای از هنرمندان کشورمان عازم برزیل شدند تا ضمن حمایت از تیم ملی، مقابل دوربین این مستند قرار بگیرند.

هاشمی تهیه‌کننده این مستند بود، اما بعد از یکسری اتفاقات، کارگردان اثر هم شد. این مستند چند حاشیه جدی داشت که منجر به توضیح هاشمی شد؛ از عکس بازیگران با شلوارک تا دعوای صوری نرگس محمدی و سام درخشانی که قرار بود در مستند استفاده شود. هاشمی بعد از بازگشت به ایران، درباره حواشی شفاف‌سازی کرد، اما محصول نهایی دیر به دست مخاطب رسید. در نهایت هم توزیع مستند برزیل ناقص ماند.

*** مورد چهام| یک تیپ خاص
گفتیم که وقتی نامت سیدجواد هاشمی باشد، بیشتر زیر ذره‌بین می‌روی! نمونه تازه‌اش مسابقه «شب‌های مافیا» است. خیلی‌ها در این مسابقه شرکت داشتند و به اقتضای قوانین، با کت و شلوار و البته پاپیون حاضر شدند. در این میان تنها شمایل سیدجواد هاشمی محل بحث قرار گرفت. البته بعد از توزیع مسابقه، واکنش‌ها کمرنگ شد و مخاطب به تیپ جدید او خو گرفت. کسی هم دیگر نگفت: «ماشالله حاجی خوش‌تیپه».

*** مورد پنجم| ترانه‌های منشوری
سیدجواد هاشمی در کنار بازیگری، کارگردانی هم می‌کند. فیلم‌هایی که تاکنون ساخته برای مخاطب کودک بوده‌اند و همگی موزیکال هستند. اگر فیلم‌های آهوی پیشونی‌سفید یک و دو، تورنا ۲ و اختاپوس را دیده باشید،

با ما هم عقیده هستید که یکی از امتیازهای آنها، فضای شاد و ترانه‌های مفرح آنهاست. بااین‌حال، الگوبرداری سیدجواد هاشمی از ترانه‌های منشوری و تبدیلشان به شعر کودک، بارها با اما و اگر مواجه بوده است. حتی شوخی‌های شخصیت‌های فانتزی فیلم‌های او و برخی ناسزاهایی که به هم می‌دهند، دستمایه اعتراض شده. چندی پیش با خود هاشمی درباره این حواشی گفت‌وگویی مفصل در هفت صبح داشتیم.

او می‌گفت فیلم‌ها را بر اساس قواعد روان‌شناسی کودک می‌سازد و اگر کلمه بدی از زبان یک شخصیت شنیده می‌شود، آن شخصیت منفی است. انصافا توضیحات هاشمی قانع‌کننده بود، ولی خب کمتر کسی همین مقدار ‌ مطایبه را از سیدجواد می‌پذیرد…. هاشمی بلد است حاشیه‌ها را مدیریت کند؛ این‌بار چه خواهد کرد؟

کدخبر: ۳۷۰۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر