کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۷۱۰
تاریخ خبر:

همه حاشیه‌های مختلف جشنواره سی‌وهشتم

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | پرونده‌ای برای مرور تمام حاشیه‌های مختلف جشنواره سی‌وهشتم. از حواشی اصلی و مهم گرفته تا حواشی پیرامونی و زرد. درباره عیار فیلم‌های جشنواه فجر و اینکه آیا سیمرغ‌ها درست در دست صاحبانشان قرار گرفته‌اند یا خیر، صحبت زیاد بوده است. ۱۰روز درباره جزئیات تمام فیلم‌ها و بازی‌ها و نقاط قوت و ضعف آنها نوشتیم و به‌تفصیل از خوب‌ها و بدهای جشنواره گفتیم.

آنچه مسلم است جشنواره امسال، بیشتر از هرچیز، جشنواره حاشیه‌ها بود. نمایشگاهی از انواع و اقسام حاشیه‌های مختلف؛ حاشیه‌هایی که برخی از آنها مدت‌ها قبل از شروع جشنواره کلید خورد و خیلی‌هایشان تا روز اختتامیه و بعد از آن هم ادامه پیدا کرد. تصمیم گرفتیم امسال به جای مانور دادن روی بهترین‌ها و بدترین‌های جشنواره، پرونده‌ای برای بررسی تمام حاشیه‌ها منتشر کنیم.

چه حاشیه‌هایی که به‌طور مستقیم با نمایش فیلم‌ها در ارتباط بودند و اعتراض‌های گسترده فرد یا گروهی را به نمایش می‌گذاشتند و چه حاشیه‌هایی در رابطه با پوشش و رفتار و ژست و … در بخش اول این پرونده به ۱۲حاشیه مهم جشنواره که بازتاب خبری گسترده داشتند پرداختیم و در مکمل این بخش، سراغ حاشیه‌های زرد پیرامونی رفته‌ایم. مطمئنا تعداد این حواشی خیلی بیشتر از اینهاست اما سعی کردیم از هر بخش، مهمترین‌ها را انتخاب کنیم و به آنها بپردازیم.

*** انصراف مسعود کیمیایی
* ‌ماجرا چه بود؟ اواخر دی ماه، در پی سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و کشته شدن تمامی سرنشینان هواپیما مسعود کیمیایی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از حضور در جشنواره فجر انصراف داد. او در این ویدئو گفت:«من امسال فیلمی ساختم به نام خون شد که در جشنواره فجر هست. من هیچ وقت اهل جشنواره نبودم و سمت و سویم همیشه مردم هستند و نگاه می‌کنم و می‌بینیم که مردم روزگار سختی را می‌گذرانند و روزی نیست که خبرهای بد نشنویم. دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نشان داده بشود به دلیل تسلیتی که به این همه آدم دارم. مردمی که مسافر بودند.»

* واکنش‌ها: بعد از مسعود کیمیایی، سعید آقاخانی، بازیگر نقش اصلی فیلم «خون شد» هم از حضور در جشنواره انصراف داد اما جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «خون شد» اعلام کرد:« فیلم خون شد در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و نمایش داده می‌شود اما با احترام به نگاه و نظر آقای کیمیایی، تقاضای ما این است که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی بخش‌ها مورد قضاوت قرار گیرد.» شهاب حسینی هم در صحبت‌های پرحاشیه‌اش در نشست خبری فیلم «شین» اصرار داشت بگوید که کیمیایی به دلیل اطمینان از کیفیت پایین فیلمش از جشنواره خارج شده و به تعبیری روغن ریخته را نذر امام‌زاده کرده است (به طور مفصل به این مسئله خواهیم پرداخت).

* نتیجه: فیلم «خون شد» درجشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما مسعود کیمیایی و سعید آقاخانی در مراسم رونمایی حضور پیدا نکردند و فیلم بدون برگزاری نشست به پایان رسید.

*** جنجال ابراهیم حاتمی‌کیا
*‌ ماجرا چه بود؟ حاتمی‌کیا در نشست خبری فیلم «خروج» از همان ابتدا منتقدانش را مورد نوازش قرار داد و در پاسخ به انتقادها گفت: «برخی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند برخی نه. اما از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید. گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده ‌است؟ این چه زبان بی‌حیایی برای منِ سرباز است؟ چرا بی‌حیا می‌شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ من از این فضا دلخورم.

«خروج» بیستمین فیلم من است و من بیست‌بار این بالا آمده‌ام. چرا سال‌به‌سال سخت‌تر می‌شود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار قبر است؟» او همچنین نسبت به نبودن نام فیلمش در فهرست آرای مردمی‌ جشنواره هم گلایه کرد و گفت: «این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است که اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به‌نظر می‌آید امسال یک مهندسی به‌ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی‌ می‌ماند و چه فیلمی ‌نه.»

* واکنش‌ها: علی آشتیانی‌پور، مسئول شمارش آرای مردمی‌ جشنواره در پاسخ به صحبت‌های حاتمی‌کیا گفت: «برای تمام فیلم‌ها شرایط و ظرفیت‌ مساوی در نظر گرفته شده و هیچ مهندسی صورت نمی‌گیرد چراکه شرط اول من در پنج‌سال گذشته برای پذیرش این مسئولیت، این بوده که هیچ دخالتی از هیچ مرجعی در رای‌گیری صورت نگیرد.»

* نتیجه: فیلم «خروج» فقط در دو رشته بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری، سیمرغ گرفت.

*** افشاگری فرامرز قریبیان
*‌ ماجرا چه بود؟ فرامرز قریبیان در نشست خبری فیلم «خروج»، بعد از بیان گلایه‌ها درباره بی‌توجهی به این فیلم گفت:‌ «مسائلی در پشت پرده است که من به همین دلیل سال‌هاست در جشنواره شرکت نمی‌کردم. اما این‌بار به‌خاطر این‌که فیلم را دوست داشتم به این‌جا آمدم. کسانی که علیه فیلم نوشتند، منتقدان دولتی هستند و عجیب است که فیلمی‌که از آرای مردم خارج شده، سانس‌های فوق‌العاده دارد.» بعد شروع به افشاگری کرد و درباره ماجرای سیمرغ نوید محمدزاده در جشنواره سی‌ودوم توضیح داد.

او گفت: «من چندسال قبل زمان فیلم «عصبانی نیستم» که قرار بود به نوید محمدزاده جایزه بدهند، جزو داوران جشنواره بودم. آن سال خودم با یکی از سایت‌های سینمایی تماس گرفتم و گفتم، آیا شما برای مصاحبه صحبت‌ها را ضبط می‌کنید که گفتند بله و من هم توضیح دادم ماجراها را و خواستم از طرف من منتشر کنند. آن‌روزها آقای رضاداد دبیر بود. می‌دیدم همه پچ‌پچ می‌کنند که اگر فیلم «عصبانی نیستم» را تحویل بگیریم، مجلس گفته جشنواره را به‌هم می‌ریزد. می‌شنیدم که می‌خواهند رای را عوض کنند و …»

* واکنش‌ها: چندروز بعد از انتشار صحبت‌های فرامرز قریبیان، سام قریبیان هم مجددا روی این مسئله تاکید کرد و گفت که پدرش قصد حضور در جلسه را نداشته اما برای این افشاگری در مراسم حاضر شده: «غرض‌ورزی‌ها و زد و بندها برایشان قابل تحمل نیست. از جمله ماجرای لغو سیمرغ بهترین بازیگر نوید محمدزاده که در نشست خبری راجع به آن صحبت کردند. فقط جایزه ایشان نبود، دو جایزه دیگر هم در این جریان عوض می‌شد. پدرم از همان ایام شاکی بودند.»

*** خروش شهاب حسینی
* ماجرا چه بود؟ زمانی که مسعود کیمیایی و برخی از بازیگران سینما حضور در جشنواره فجر را تحریم کردند شهاب حسینی در بیانیه‌ای نوشت: «این حرکت دامن‌زدن به افتراق جامعه‌شکن خودی و ناخودی است. این رفتار حتی در میان هنرمندان و طرفداران و مخاطبینش نیز شکاف عمیق و شاید جبران‌ناپذیری ایجاد کند که به صلاح هیچ‌کس نیست و …»

او مجددا در نشست خبری فیلم «شین» به مسعود کیمیایی به‌عنوان پیشکسوتی که از جشنواره انصراف داده است، تاخت و گفت: «من برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بنشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هرسال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن‌هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد و….»

* واکنش‌ها: شورای مرکزی کانون کارگردانان بی‌احترامی نسبت به مسعود کیمیایی توسط شهاب حسینی را محکوم کرد. منیژه حکمت در یک پست اینستاگرامی، از او گلایه کرد و نوشت: «شما به قول خودتان دوسال همه دنیا را گشته‌ای ولی هنوز حرف‌زدن نیاموختی، کنترل بر خشم و عصبیت نیاموختی و از همه مهمتر ادب نیاموختی و …» پولاد کیمیایی و برخی از سینماگران دیگر هم به صحبت‌های حسینی واکنش نشان دادند.

* نتیجه : تهیه‌کننده فیلم «خون شد» در روز نمایش این فیلم گفت: «کیمیایی آزرده است، دیشب هم داشت تصمیم می‌گرفت به این نشست بیاید ولی ساعت یک شب به من زنگ زد و گفت من بیایم؟ من چطور به این مراسم بیایم که در آن این‌همه تخریب شده‌ام.»

دانلود PDF

کدخبر: ۳۰۹۷۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر