کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۴۸۴
تاریخ خبر:

همه حاشیه‌های سفیر انگلیس در ایران

روزنامه هفت صبح | یک: شنبه‌شب بود که رسانه‌ها از دستگیری سفیر انگلیس در جلوی تجمعات دانشگاه امیرکبیر خبر دادند. برخی سایت‌ها ادعا کردند، سفیر انگلیس مشغول ساماندهی تجمعات بوده و به یکی از مغازه‌های این منطقه رفت‌وآمد می‌کرده است، حتی گفته شد که مشغول عکس‌برداری و فیلم‌برداری از تجمعات بوده است.

خبرها ضد و نقیض بود تا این‌که روز گذشته راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در ایران، در توئیتر خود نوشت: «تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای PS752 بودند، رفتم. طبیعی‌ است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم، تعدادی ازآنها بریتانیایی بودند. پس از پنج‌دقیقه هنگامی‌که عده‌ای شروع به شعاردادن کردند، محل را ترک کردم و نیم‌ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم.»

* دو: با این وجود حاشیه‌ها ادامه داشت. برخی نمایندگان اصولگرا خواستار اخراج سفیر انگلیس در ایران شدند و گروهی از دانشجویان بسیجی جلوی سفارت انگلیس تجمع کردند. طبق گزارش ایسنا، سفیر انگلیس روز گذشته به وزارت امور خارجه نیز احضار شد و در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های او به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.

* سه: ماجرا زمانی بامزه‌تر می‌شود که دلایل این بازداشت ۱۵دقیقه‌ای را از زبان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان بخوانیم: «او بازداشت نشده بود، اما در یک تجمع غیرقانونی به‌عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده است و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. ۱۵دقیقه بعد او آزاد شده بود.»

* چهار: راب مک‌ایر از اسفند سال ۱۳۹۶ به شکل ناگهانی به عنوان سفیر جدید انگلیس در ایران انتخاب شد. سفیر قبلی انگلیس پس از بازگشایی مجدد سفارت انگلستان در تهران مشغول به کار بود و به شدت تلاش می‌کرد تا روابط دیپلماتیک تهران-لندن را بهبود ببخشد. او(نیکلاس‌ هاپتون) مدت یک‌‌سال‌و‌نیم به‌عنوان سفیر در ایران بود که به‌نظر می‌رسد وزیر امور خارجه انگلیس از عملکرد او رضایت نداشت.

نخست‌وزیر انگلیس پس از انتصاب راب مک‌ایر به‌عنوان سفیر جدید انگلیس در ایران، نوشت: «ایران نقش مهمی‌ در خاورمیانه دارد، اما بسیار حیاتی است که این نقش به شیوه‌ای سازنده اعمال شود-مسئله‌ای که من در سفرم به ایران هم بر آن تأکید کردم.» به‌نظر می‌رسد رسیدگی به پرونده دوتابعیتی‌های بازداشتی در ایران، مهم‌ترین موضوعی بود که قرار بود راب مک‌ایر‌ آن را پیگیری کند.

* پنج: راب مک‌ایر یک دیپلمات باسابقه نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی محسوب می‌شود. فردی که به‌نظر می‌رسید ماموریت اصلی آن، مواجهه با تحولات مربوط به برجام، مواجهه با تحولات منطقه‌ای و افزایش سطح مراودات اقتصادی و بازتعریف مناسبات تجاری ایران و انگلیس بود. با توجه به تخصص راب مک‌ایر در حوزه‌های امنیتی، نظامی ‌و اقتصادی، به‌نظر می‌رسید بوریس جانسون از او خواسته است تا در هر سه حوزه، فعالیت پررنگی در تهران داشته باشد.

* شش: او پیش از پیوستن به وزارت خارجه انگلستان، بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ در وزارت دفاع این کشور فعالیت کرده بود. راب مک‌ایر بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در سفارت انگلیس در بخارست رومانی فعال بوده و سپس به اداره خاورمیانه وزارت خارجه انگلستان منتقل شده است. او در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در سفارت انگلیس در واشنگتن دبیر اول خاورمیانه و ضدتروریسم بوده است. او در سال ۲۰۰۲، اندکی پس از حوادث یازده سپتامبر به لندن بازگشت و مدیر اداره سیاستگذاری ضدتروریسم وزارت خارجه انگلیس شد. فعالیت در سفارت انگلستان در هند و کنیا هم از دیگر سوابق دیپلماتیک است. راب مک‌ایر پیش از اعزام به تهران، مدیر ریسک سیاسی شرکت نفت و گاز «بی‌جی» بوده است.

* هفت: مک‌ایر از زمان حضور خود در ایران با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. به‌جز احضارهای متعدد به وزارت امور خارجه(که برای سفیران انگلیس امری عادی به‌شمار می‌رود) چندمورد خبرساز دیگر نیز داشت.

* هشت: در خردادماه امسال و در جریان حمله به دونفتکش در دریای عمان، کشور انگلیس در کنار آمریکا موضع تندی علیه ایران گرفت. همان زمان خبر آمد که آقای سفیر به سفارت ایران احضار شده است. او اما بعدا گفت که خودش درخواست دیدار داده بود و کار خاصی هم نداشته!

* ۹: یکی از اتفاقات جالب پیرامون آقای سفیر، دیدار او با رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی ایران بود. مجتبی ذوالنور، عضو جبهه پایداری که همواره مواضع تندی نسبت به خارجی‌ها دارد، دوماه پس از انتخاب به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی به دیدار راب مک‌ایر رفت. تصاویر این ملاقات که ذوالنور لبخند به لب داشت توسط آقای سفیر توئیت شد و درباره آن نوشت: «جلسه خوب و مفصلی با رئیس کمیسیون امنیت ایران داشتیم.»

او نوشت که باز‌نگه‌داشتن مسیر‌های گفت‌وگو اهمیت زیادی دارد. کاربران ایرانی زیادی به این توئیت واکنش نشان دادند و از سفیر بریتانیا سؤال پرسیدند. اما وقتی یک کاربر انگلیسی از او درباره دلایل این دیدار پرسید، مک‌ایر پاسخ داد: «من با خیلی از افراد از طیف‌های گوناگون سیاسی دیدار می‌کنم. این شغل من است.» او درادامه هم نوشت که «آرام‌کردن سطح تنش‌ها همچنان در اولویت اصلی سفارت و بریتانیا باقی می‌ماند.»

* ۱۰: یکی از شایعه‌هایی که درباره او منتشر شده، این بود که سفیر انگلیس از علی لاریجانی خواسته است در تصویب لایحه اف‌ای‌تی‌اف مساعدت کند و در قبال آن از حمایت لندن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برخوردار شود. راب مک‌ایر در پاسخ به این شایعه نوشت که با علی لاریجانی رئیس مجلس، هیچ دیداری نداشته و قطعا به هیچ‌کسی وعده کمک در انتخابات آینده ایران نداده است.

* ۱۱: برگزاری مراسم افطاری در سفارت انگلیس، از دیگر حاشیه‌های سفیر انگلیس در تهران بود. او در پاسخ به انتقادات از ضیافت افطاری در سفارت این کشور در توئیتر نوشته بود: «انتقادهای بسیار عجیبی علیه برنامه افطاری رسمی ‌اخیر سفارت مطرح شده است. دیپلمات‌های ایرانی و غیر ایرانی هر هفته برنامه‌های مشابهی در کشورهای دیگر انجام می‌دهند.

مراسم افطار به نشانه احترام به اسلام و با توجه به اینکه مهمان‌نوازی از خصلت‌های برجسته ایرانی‌ها است، برگزار شد. ما تعدادی میهمان که شامل دیپلمات‌ها و اشخاص ایرانی بودند را دعوت کردیم و با هدف به اشتراک گذاشتن و شفافیت در مورد آن توئیت کردیم. من خبرنگاران منتقد را به یک مراسم افطار دعوت می‌کنم تا نظرات‌شان را با ما در میان بگذارند.»

کدخبر: ۳۰۳۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر