کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۴۷۲
تاریخ خبر:

همه حاشیه‌های تمام‌ نشدنی ابرآروان!

روزنامه هفت صبح | ‌ پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22)، یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با حضور ۸،۴۸۳ تماشاگر آنلاین و ۲،۲۰۰ مهمان حضوری از میان مشتریان و علاقه‌مندان حوزه‌ فناوری و با همکاری بانک پاسارگاد، هلدینگ فناپ، اپلیکیشن پی‌پاد و شبکه‌ تلویزیونی آرپا، در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

رویدادی که هم در زمان برگزاری و هم بعد از آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف بازتاب‌ها و حاشیه‌های زیادی داشت. به خصوص در تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج کشور که تلاش کردند با کمک گرفتن از چهره‌های مختلف فعال در حوزه وب ادعاها و دفاعیات مطرح‌شده توسط ابرآوران به خصوص در حوزه فیلترینگ و قطعی اینترنت را زیر سوال ببرند.

ابرآروان در سال‌های اخیر هم در بحث هک شدن دیتاسنترهایش و هم در ماجرای قطعی اینترنت در بهمن ۹۸ به شدت زیر نقد کاربران فضای مجازی بوده و در این رویداد مدیران ارشد این کسب‌وکار ایرانی تلاش کردند به این نقدها و اتهام‌ها پاسخ بدهند و بگویند نه تنها در فیلترینگ یا قطعی اینترنت نقشی ندارند بلکه مدافع وب آزاد هم هستند. اگرچه بازتاب‌های شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد موفقیت آن‌ها در این امر چندان چشم‌گیر نبوده و حاشیه‌های ابرآروان کماکان ادامه دارد.

ما را روبه‌روی مردم قرار دادند
پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) با سخنان پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار ابر آروان آغاز شد. او با اشاره به مقاومت‌های تاریخی در برابر واکسن و خرافات وجود شیطان در جریان الکتریسیته در زمان ورود این فناوری به ایران، به سراغ زیرساخت‌های ابری رفت و به تهمت‌ها و دروغ‌هایی که درباره‌ سرویس‌های ابری و ابر آروان گفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: «برای من خیلی روشن است که ما را به عنوان گروگان روبه‌روی مردم قرار داده‌اند، تا سیبل خیلی از ناکارآمدی‌ها و تصمیم‌های غلط همه‌ این سال‌ها باشیم.»

بنیان‌گذار ابر آروان، با بیان این‌که اینترنت ایران و اتصالش به خارج از کشور در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است، به طرح صیانت که آن را تاسف‌برانگیز خواند اشاره کرد و گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت را بین اپراتورهای موبایل و FCPها توزیع می‌کند تا اینترنت از این طریق بین مردم و دیتاسنترها توزیع شود. سرویس‌های ابری در لایه‌ بعد از دیتاسنترها قرار دارند، بنابراین از نظر فنی نمی‌توانند هیچ ارتباطی با قطع‌ووصل و محدودسازی اینترنت داشته باشند.»

او در ادامه و در توضیح استدلال ارتباط غیرمستقیم و کاهش هزینه‌های اجتماعی قطع اینترنت پس از قدرت گرفتن زیرساخت‌های ابری گفت: «این هم یک دروغ بزرگ است. در Gatewayها یا همان دروازه‌های ورود اینترنت به کشور ، تجهیزاتی از جمله Routerها و فایروال‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند چه ترافیکی ارسال شود یا نشود.

به زبان ساده این درگاه‌ها در همین لحظه هم به آسانی قابل کنترل و تنظیم هستند. به‌راحتی می‌توان لیستی از سایت‌های مهم تهیه و مشخص کرد در زمان قطع اینترنت کدام سایت دردسترس باشد یا نباشد، یا حتی می‌توان مشخص کرد ترافیک کدام سایت ارزان و نیم‌بها یا گران باشد، کدام سایت‌ها با اختلال و کند Load شوند و کدام سایت‌ها محدودیت نداشته باشند.

او با ذکر نمونه توضیح داد: «می‌توان اینترنت را قطع کرد، اما اجازه داد سرویس‌هایی مثل اسنپ و تپسی دردسترس باشند، بدون این‌که اهمیتی داشته باشد، این سرویس‌ها خارج از کشور میزبانی می‌شوند یا در داخل کشور، در یک دیتاسنتر اختصاصی یا یک سرویس ابری قرار دارند.»

سرمایه‌گذاری بیشتر فناپ روی ابرآروان
پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان اعلام کرد ارزش این شرکت به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و به تازگی ۵۰۰ میلیارد تومان از فناپ جذب سرمایه کرده است. با این سرمایه‌گذاری جدید میزان سهام فناپ در ابرآروان به ۶۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل ابرآروان گفت: برنامه‌ریزی ۱۰ساله ما این است که در سال ۱۴۰۴ وارد بورس شویم. به گفته مدیرعامل ابرآروان، علاوه بر افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی که ترکیبی از پول و منابع دیتاسنتری است، حدود هزار میلیارد تومان هم سخت‌افزار از سوی فناپ در اختیار ابرآروان قرار می‌گیرد تا در دیتاسنتر «نیما» به ارایه خدمات ابری خود بپردازد.

کدخبر: ۴۵۲۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر