کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۸۰۲
تاریخ خبر:

همه حاشیه‌های انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار ‌

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | اعضای جدید شورای‌شهر تهران در همان بدو ورود به ساختمان خیابان بهشت درگیر یک مناقشه تمام‌عیار شدند. ماجرا مربوط جلسات انتخاب شهردار تهران و صف‌آرایی درون جناحی اصولگرایان مقابل یکدیگر است. پریروز اعلام شد که علیرضا زاکانی با اکثریت آرای اعضای شورای‌شهر، به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شده.

یک اتفاق بحث‌برانگیز انتشار یک فایل صوتی از مهدی چمران بود و در عین حال ویدئویی از گفت‌وگوی دو عضو شورا در پارک شهر هم جنجالی شد. برای اینکه به جزئیات ماجرا بپردازیم یکبار آرایش سیاسی اعضای این دوره شورای شهر را مرور کنیم و بعد برسیم به بقیه حواشی و مخالفت‌هایی که از اردوگاه اصولگرایان با انتخاب علیرضا زاکانی شده است.

حرکت رونالدینیویی از پیرهادی
در دور اول انتخاب شهردار جدید تهران سه کاندیدا وجود داشت. علیرضا زاکانی، مازیار حسینی و محسن پیرهادی. این سه کاندیدا به‌ترتیب ۹، ۸ و ۳ رای داشتند. در دور دوم اما محسن پیرهادی کنار رفت و سه رای خود در مرحله اول را به سبد زاکانی هدایت کرد. به این ترتیب علیرضا زاکانی با ۱۲ رای به‌عنوان شهردار انتخاب شد. حالا این حرکت محسن پیرهادی به‌زعم خیلی از ناظران سیاسی غافلگیرکننده بوده و عملکرد کاندیداهای متبوع او را با عملکرد الهه راستگو عضو دو دوره قبل شورای شهر تهران مقایسه کردند.

در آن دوره هم سبد رای قالیباف و محسن هاشمی برای شهردار شدن خیلی نزدیک به‌هم بود اما الهه راستگو که با لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان وارد شورا شده بود، به سمت کاندیدای رقیب غش کرد و در نتیجه قالیباف شهردار تهران شد. حالا در این دوره همین اتفاق به ضرر قالیباف رخ داده. چون مازیار حسینی چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف است و علیرضا زاکانی از سوی غلامعلی حدادعادل حمایت می‌شد. محسن پیرهادی هم در تمام دوران حیات سیاسی خود به‌عنوان یک فعال سیاسی نزدیک به قالیباف شناخته می‌شد اما با یک چرخش غیرمنتظره آرای حامیان خود را به‌حساب زاکانی ریخت.

این نکته را البته نباید از قلم بیاندازیم که اگرچه محسن پیرهادی در دوره عضویت شورای شهر دوره چهارم و نمایندگی مجلس در همین دوره فعلی، خیلی نزدیک به قالیباف است اما خط و ربط حزبی او به جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی برمی‌گردد که علیرضا زاکانی یکی از بنیانگذاران آن است و پرویز سروری و فرید‌الدین حدادعادل هم از اعضای موسس آن هستند. یعنی محسن پیرهادی با چنین خاستگاهی خیلی دور از ذهن نیست که به شهردار شدن زاکانی هم رضایت داده باشد.

افرادی که به مازیار حسینی رای دادند، چهره‌هایی مثل مهدی چمران، ناصر امانی، حبیب کاشانی و جعفر تشکری هاشمی هستند و در طرف مقابل پرویز سروری، میثم مظفر و مهدی پیرهادی به علیرضا زاکانی رای دادند. با این تفاسیر از رای دادن مهدی پیرهادی برادر محسن پیرهادی به زاکانی که نباید تعجب کرد اما اینکه میثم مظفر طرف کاندیدای مورد حمایت قالیباف را نگرفته، نکته عجیب‌تری است. میثم مظفر فرزند حسین مظفر رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در انتخابات ۹۲ است که خودش هم در دوره شهرداری قالیباف به‌عنوان رئیس سازمان تاکسیرانی منصوب شد و اتفاقا قالیباف آن زمان بابت این انتصاب کم تحت فشار نبود.

ضرب شست حداد به قالیباف
از خروجی جلسه انتخاب شهردار تهران اینطور بر می‌آید که حدادعادل در ترکیب دوره جدید شورای‌شهر تهران دست بالا را دارد. در همین زمینه محمد مهاجری (فعال رسانه‌ای اصولگرا و نزدیک به لاریجانی) یادداشتی در خبرآنلاین منتشر کرده و با طعنه خطاب به حدادعادل نوشته‌:‌ «شهردارتان مبارک!» و در بخش‌های دیگری از یادداشت می‌خوانیم:‌ »انتخاب آقای زاکانی، کاندیدای جنابعالی، به شهرداری تهران را تبریک می‌گویم.

تلاش وافرتان برای مهره‌چینی در شهرداری تهران بالاخره نتیجه داد. سعیکم مشکور!‌ انصافا افرادی که مامور به ثمر رساندن این کار شده بودند، مردانه پای کار ایستادند و وظایف محوله را در مورد خالی کردن زیر پای دیگر کاندیداها و رساندن نتیجه بازی به نتیجه دلخواه شما خوش درخشیدند. ازجمله آنهایی که به قول آقای چمران متوسل به تهدید شدند. سعیهم مشکور!‌ انصافا حق آقای قالیباف را هم با همراهی پایداری‌چی‌ها و بعضی از اعضای جمعیت موسوم به ایثارگران خوب کف دستش گذاشتید و او را هم ناک‌اوت کردید.

سعی این عزیزان هم مشکور!… لطفا دستور فرمائید تمامی جوازهایی را که آقای زاکانی تاکنون از شهرداری تهران گرفته (ازجمله جواز ساختمان مسکونی خیابان ایران در دوره قالیباف)، محل تامین سرمایه برای احداث مغازه پزشکی هسته‌ای و تمامی وام‌ها و کمک‌های بلاعوض دوره‌های مختلف مجلس به‌صورت واقعی و شفاف منتشر شود.»

فایل صوتی چمران
یکی از اتفاقات عجیب در حاشیه انتخاب شهردار جدید تهران انتشار اظهاراتی از مهدی چمران رئیس ۸۰ ساله این شورا خطاب به نرجس سلیمانی دیگر عضو این شوراست که در آن به طور ضمنی به تهدید بعضی اعضای شورا برای رای دادن به یک کاندیدای خاص اشاره می‌کند. ماجرا این بود که اولین جلسه شورای‌شهر جدید به‌طور زنده در پلتفرم‌های اینترنتی در حال پخش بود و چمران ظاهرا بدون اینکه متوجه باشد صدای او در حال پخش است، می‌گوید:‌

«من دیشب تا صبح نخوابیدم و یکی از بدترین شب‌ها بود، حتی از زمان جنگ هم بدتر بود. اسامی غلط و غلوط رفته است، آخر یعنی چه؟ یک عده فشار می‌آورند. البته قانون نوشته انتخاب شهردار باید با رای مخفی باشد آن‌هم دلایلی دارد، چون یک عده‌ای را می‌ترسانند و تهدید می‌کنند. حتی همین حالا با اینکه رای مخفی بوده گفته‌اند اگر رای ندهید چنین می‌کنیم و چنان می‌کنیم.»

در طرف مقابل صدای نرجس سلیمانی هم شنیده می‌شود که می‌گوید:‌ «کاش رای‌های ما شفاف بود و آشکار بود.» گفتنی است چمران در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرده که اعلام اسم شهردار منتخب تهران در رسانه‌ها و قبل از رای‌گیری در جلسه رسمی را نادرست می‌داند، هرچند که به گفته او احتمال تغییر نظر اعضای شورا در زمان برگزاری را‌ی‌گیری اصلی منتفی است.

پیاده‌روی پردردسر در پارک شهر؟
یاشار سلطانی، مدیرمسئول اسکان‌نیوز یک فیلم هم منتشر کرده که مدعی است در پارک شهر (مقابل ساختمان شورای‌شهر) ضبط شده و در آن مهدی بابایی و میثم مظفر دو عضو جدید شورای‌شهر در حال پیاده‌روی و گپ‌زدن درباره انتخاب شهردار تهران هستند. در این فیلم گفت‌وگوی منتسب به این دو نفر اینطور شنیده می‌شود که می‌گویند:‌ «چه کسی حاضر است باج بدهد؟ بیاید به ما باج بدهد.»‌

با توجه به انتشار فایل صوتی چمران و این فیلم و رد و بدل شدن این جملات هم معنادار به‌نظر می‌رسید و خبر از لابی‌های سنگین پشت پرده برای انتخاب شهردار آتی می‌داد. با این حال میثم مظفر از بیخ و بن این فیلم را تکذیب کرده و خبرگزاری میزان از قول او نوشته:‌ «در بالای فیلم لوکیشن پارک شهر درج شده، در حالی که از آخرین حضور بنده در پارک شهر سال‌ها می‌گذرد.

فقط کافی است دوربین‌های پارک شهر کنترل شود تا اثبات کند که اساسا بنده در پارک شهر حضور نداشته‌ام. هرگز چنین طراحی و غرضی بین بنده و آقای بابایی نبوده و در عجبم که چگونه و با چه ترفند و حقه غیراخلاقی این فیلم مبهم و بدون تصویر، تولید و منتشر شده است. البته محتوای دیالوگ‌ها هم کاملا کلام شوخی خنده و طنز بین دو رفیق را می‌رساند، لیکن صوت منتسب شده به اینجانب زیرسوال است.»

رای نرجس سلیمانی که بود؟
یکی از ابهامات جلسه انتخاب شهردار تهران که خیلی از کاربران درباره آن پُرس‌وجو می‌کردند این بود که نرجس سلیمانی به چه کسی رای داده؟ در فهرستی که اکثر رسانه‌های معتبر منتشر کردند اسم او بین افرادی که به مازیار حسینی (کاندیدای مورد حمایت قالیباف) رای دادند، دیده می‌شود.

با این حال علیرضا نادعلی دیگر عضو شورای‌شهر تهران در توئیتی نوشت:‌ «یادگار محترم حاج‌قاسم عزیز هم به شهردار انقلابی رای داد، اما در فضای مجازی به‌عکس منتشر شد. گویا در فضای مجازی ملزم به رعایت تقوا نیستیم! #دکترزاکانی.» این توئیت البته یکبار دیگر بحث درباره حضور نرجس سلیمانی در شورای‌شهر را داغ کرده. بعضی کاربران این ادعا که نرجس سلیمانی به زاکانی رای داده باشد را زیر سوال بردند. بعضی دیگر هم نسبت به تعبیر یادگار حاج‌قاسم ایراد گرفتند.

پیش از این در زمان وارد شدن اسم نرجس سلیمانی به فهرست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات شورای‌شهر هم بعضی اعضای خانواده و فعالان اصولگرا با این اقدام او مخالفت کردند که در نهایت به‌جایی نرسید و نرجس سلیمانی حاضر به انصراف از حضور در شورای‌شهر نشد. نکته آخر اینکه نرجس سلیمانی دیروز عصر یادداشتی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد و رسما اعلام کرد که به زاکانی رای داده است و هیچ‌فشاری هم برای انتخاب شهردار در کار نبوده.

یادآوری یک مصاحبه از زاکانی
انتخاب علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران و در عین حال مطرح شدن بعضی گمانه‌زنی‌ها درباره انتصاب او به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی باعث شد کاربران فضای مجازی مصاحبه‌ای را از او بازنشر کنند که در روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مقابل دوربین‌ها می‌گوید:‌ «این خیلی بد است که هر کسی جایی می‌آید علاقه داشته باشد به‌جای دیگری برود، من در بهترین جای کشور (مرکز پژوهش‌های مجلس) در حال نوکری هستم.»‌

عصبانیت اصولگرایان قم از شهردار منتخب تهران
علیرضا زاکانی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی با رای مردم قم راهی بهارستان شده و حالا انتخاب او به‌عنوان شهردار تهران تشکل‌های اصولگرای استان قم را هم عصبانی کرده است. این هفته نامه‌ای منتشر شد با امضای شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم که در بخشی از آن خطاب به زاکانی نوشتند:‌ »آیا اکنون در مملکت برای پست شهرداری تهران قحط‌الرجال است که حضرتعالی برای این کار برنامه داده‌اید؟ آیا به اهمیت جایگاهی که در آن واقع شده‌اید یعنی نمایندگی مرکز جهان تشیع واقف نیستید که به چنین فکری افتاده‌اید؟ توقع از حضرتعالی این بود که حتی پیشنهاد این پست را هم نپذیرید، نه اینکه برنامه هم بدهید و منتظر بمانید که آیا شما را می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند!»

شهردار پایتخت بدون کارنامه اجرایی؟
نکته‌ دیگری که خیلی از کاربران اصولگرا هم به آن اشاره کردند این است که مدیریت شهری نیاز به تخصص دارد و زاکانی با همه فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی و رسانه‌ای، تجربه کارهای اجرایی و مدرک تحصیلی مرتبط با این مسئولیت ندارد. علیرضا زاکانی چند دوره نماینده مجلس بوده، در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم کاندیدای ریاست‌جمهوری بود که صلاحیت او تایید نشد. در سال ۱۴۰۰ اما تایید صلاحیت شد و بعد از حضور در مناظره‌ها به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

او حالا به‌عنوان شهردار منتخب تهران باید بار مسئولیت متفاوت و جدیدی را بر عهده بگیرد. در حالی که اکثر شهرداران پیش از او با سابقه مدیریت اجرایی و مرتبط این مسئولیت را بر عهده گرفته بودند. پیروز حناچی شهردار فعلی تهران پیش از آن معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود و پیش‌تر هم برای چند سال به‌عنوان معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و مسکن فعالیت می‌کرد. قبل از حناچی برای مدت کوتاهی محمدعلی افشانی شهردار تهران بود که تحصیلات او هم مهندسی راه و ساختمان است و ریاست سازمان شهرداری‌ها، معاونت عمرانی وزارت کشور و استانداری فارس را در کارنامه داشت.

قبل از او محمدعلی نجفی برای ۶ ماه شهردار تهران بود که چند دوره وزارت و معاونت ریاست‌جمهوری را تجربه کرده بود. قبل‌تر محمدباقر قالیباف به مدت ۱۲ سال شهردار تهران بود که با سابقه فرماندهی نیروی انتظامی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و نیروی هوای سپاه وارد این عرصه شد. شهرداران قبلی یعنی احمدی‌نژاد و مقیمی و الویری و کرباسچی و… هم همه با تجربیات مدیریتی و سابقه استانداری سکاندار هدایت شهر تهران شدند و علیرضا زاکانی از این حیث کاملا متمایز با همه اسلاف خود است.

کدخبر: ۴۰۶۸۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر