کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۶۵۳
تاریخ خبر:

همه جستجوهای گوگل در دوران کرونا

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌بعد از حدود ۹ ماه از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، نگاهی کردیم به جست‌وجوهای گوگل و بررسی کردیم که چه کلمات و عباراتی در این ۲۶۵ روزی که با کرونا گذراندیم، در گوگل بیش از همه جست‌وجو شده است.

* یک: کرونا به تنهایی می‌تواند برای ما یک مبدا تاریخ باشد چرا که قبل و بعد آن، زندگی ما به طور کامل تغییر پیدا کرده است. از این روست که شاید بد نباشد، ببینیم بعد از حدود ۹ ماه چه چیزهایی در فضای مجازی ایرانی، ترند بوده است؟ ما برای این کار لیست کلماتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که بیشترین میزان رشد جست‌وجو را داشته‌اند.

* دو: ممکن است فکر کنید که حتما کرونا در صدر این لیست است ولی اشتباه می‌کنید. فروش سهام عدالت مهم‌ترین مسئله برای مردم در این بازه زمانی بوده است. بعد از آن هم قرعه‌کشی ایران خودرو بوده تا نشان دهد که چه میزان، مسایل اقتصادی برای مردم ما مهم است.

* سه: با این حال واکسن کرونا توانسته در رده سومین کلمه یا عبارت با بیشترین میزان جست‌وجو قرار بگیرد. عبارت انگلیسی و فارسی کرونا هم ششم و هفتم شدند. علایم کرونا نیز در این جمع قرار دارند.

* چهار: نرم‌افزارهای آموزشی که در این دوره برای آموزش مجازی مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز در راس هرم قرار دارند. از برنامه شاد برای آموزش و پرورش گرفته تا سمیاد برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای و سما لایو که برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی است. شبکه آموزش هم بعد از مدت‌ها تکانی خورده و میزان جست‌وجو در مورد آن، به سبب برنامه‌های تلویزیونی آموزشی، ۱۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

* پنج: مومو، که گفته شد ربات آنلاینی است که در محیط واتساپ به کودکان پیامک می‌دهد و از آن‌ها رفتارهایی را مطالبه می‌کند که به ضرر آن‌هاست، کمتر از یک ماه است که در فضای جامعه ما مورد توجه قرار گرفته ولی آنقدر در مورد آن جست‌وجو شده که رشد ۱۷۵۰ درصد را نشان می‌دهد.

* شش: به غیر از سهام عدالت و ثبت نام ایران خودرو، برخی دیگر از عبارت‌های اقتصادی هم هستند که در این فهرست می‌گنجند. به طور مثال ایزی تریدر که در واقع سامانه اختصاصی معاملات برخط کارگزاری مفید است، سامانه ملی اطلاعات سفر یا سماس که در واقع برای گرفتن سهمیه بنزین ویژه مسافربرهای شخصی است. شگویا یا سهام مجتمع پتروشیمی تندگویان، آگاه آنلاین مربوط به کارگزاری آگاه و ثبت نام سجام که در واقع سامانه جامع اطلاعات مشتریان بورس است؛ نیز جزو دیگر جست‌وجوهای اقتصادی بوده که در این ۲۶۵ روز در گوگل، افزایش جست‌وجو را تجربه کرده است.

* هفت: ممکن است این سوال برایتان مطرح شده باشد که چرا، کلماتی را مورد بررسی قرار دادیم که بیشترین میزان «افزایش» جست‌وجو را تجربه کردند و نه بیشترین میزان جست‌وجو را. دلیل این است که دسته دوم معمولا کلماتی ثابت در هر شرایط زمانی هستند. کلماتی مثل دانلود، عکس، فیلم و … اما نگاهی به بیشترین کلمات جست‌وجو شده در این دوره زمانی نشان می‌دهد که برخی کلمات با حجم بالای جست‌وجو موفق شدند خود را به میان کلمات معمولا کلیشه‌ای هم بیاورند. مثلا کرونا یا سهام عدالت یا ایران خودرو یا بورس و قیمت طلا.

* هشت: اما شاید جست‌وجوی تصاویر بتواند تصویر بهتری از ترندها به ما بدهد. رومینا اشرفی، دختری که به دست پدرش کشته شد؛ در این بازه زمانی بیشترین میزان رشد جست‌وجو در تصاویر گوگل را داشته است و این موضوع نشان می‌دهد که چقدر توانسته، این حادثه افکار عمومی را تکان دهد. تصاویر منتسب به سارا و نیکا دو بازیگر نوجوان سریال پایتخت دومین موضوع داغ در تصاویر گوگل بوده است؛

تصاویری که گفته می‌شد به طور مخفیانه و با لباسی نامناسب از آن‌ها گرفته شده است. مهشید جوادی، بازیگر سریال پدر نیز توانسته، در میان ترندهای گوگل قرار گیرد و روزبه حصاری نیز از میان بازیگران مرد توانسته در ترندها قرار گیرند. مهدی طارمی و سحر قریشی و ماه‌چهره خلیلی، دیگر شخصیت‌های مشهوری هستند که تصاویر مربوط به آن‌ها در گوگل جست‌وجو شده است.

* ۹: دو گوشی سامسونگ یعنی A71 و a20s و نیز گوشی‌های شیائومی نیز در میان ترندها قرار داشتند. بدیهی است که با این حجم از تاکید روی فضای مجازی از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، توجه به خرید گوشی مناسب باعث چنین جست‌وجوهایی شده است.

* ۱۰: و در نهایت جالب است بدانید که برخی کلمات مثل تازه‌ترین اخبار مشاهیر، نقل‌قول‌های الهام بخش و نقل قول‌های عاشقانه نیز در میان کلمات و عباراتی بوده که بیشترین میزان رشد جست‌وجو را در تصاویر گوگل داشتند. تصاویری که احتمالا کاربر را به یک صفحه اینستاگرامی یا به تصاویری وصل می‌کرده که می‌توانسته آن‌ها را در پیام‌رسان‌‎ها با دیگران به اشتراک بگذارد.

توضیحات

*

توضیحات

نمایی از کاهش میزان جست‌وجوی کلمه کرونا در گوگل ایران، از اسفند تا به حال. آیا ما از کرونا خسته شده‌ایم؟

کدخبر: ۳۵۸۶۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر