کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۷۷
تاریخ خبر:

همه تبعات سفر بدهنگام‌ سعادتمند به‌ ایتالیا ‌

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ‌‌این چه وقت سفر‌ بود؟ استقلال روز چهارشنبه پنج شهریور در مرحله نیمه نهایی جام حذفی باید به مصاف پرسپولیس می‌رفت‌ اما چند روز قبل از این بازی حساس و تعیین‌کننده، یعنی اول شهریور، احمد سعادتمند مدیرعامل وقت باشگاه به ایتالیا رفت تا ظاهرا در مذاکره با استراماچونی بر سر دریافت مطالباتش به توافق برسد و مانع صدور حکم فیفا علیه استقلال شود.

این سفر در ظاهر اقدام بدی نبود اما چون قبل از دربی انجام شد و شایعاتی مبنی بر احتمال بازگشت استراماچونی به استقلال هم مطرح شد، دلخوری فرهاد مجیدی را در پی داشت که این دلخوری بعد از پیروزی استقلال در دربی به شکل جنجالی و عجیبی خودش را نشان داد.

*** اولین ترکش: استعفای مجیدی
یک روز بعد از پیروزی در دربی و رسیدن به فینال جام حذفی، مجیدی در پستی اینستاگرامی کلی از سفر بی‌موقع سعادتمند به ایتالیا گله کرد و در نهایت اعلام کرد ‌ از هدایت استقلال استعفا داده است. این پست نشان داد ‌ شایعاتی که از اختلاف‌های عمیق بین مجیدی و سعادتمند خبر می‌داد حقیقت داشته است‌ اما این استعفا با دخالت بزرگان استقلال منتفی شد ولی مجیدی مدعی شد که بعد از فینال جام حذفی، با هر نتیجه‌ای از استقلال خواهد رفت!

*** ترکش دوم: از دست رفتن جام حذفی
طبیعی بود که جنجال‌هایی که در آستانه فینال جام حذفی پیش آمد، روی این تیم تاثیر منفی بگذارد. نتیجه اینکه استقلالی‌ها بدون تمرکز کافی به مصاف تراکتور آماده و باانگیزه رفتند و در همان نیمه اول سه گل خوردند و در نهایت با تمام تلاشی که کردند فقط توانستند دو گل بزنند و جام حذفی را از دست بدهند و سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را هم همین‌طور! گرفتن جام حذفی یکی از وعده‌هایی بود که مجیدی به استقلالی‌ها داده بود اما عملی نشد. این اتفاق یکی دیگر از نتایج سفر بدهنگام سعادتمند به ایتالیا بود.

*** ترکش سوم: از دست رفتن فرصت توافق با شفر
سعادتمند در حالی مدعی بود با دستور و مجوز هیات مدیره باشگاه به ایتالیا رفته که‌ در آن مقطع پرونده وینفرد شفر خطرناک‌تر بود. در واقع سعادتمند می‌توانست بعد از فینال جام حذفی به ایتالیا برود و البته قبل از مذاکره با استراماچونی باید با شفر مذاکره می‌کرد.

شفر با وجود رفتار زشتی که در استقلال با او شد، بارها نشان داده بود که اهل مذاکره و توافق است. سعادتمند می‌توانست قبل از مذاکره با استراماچونی با شفر گفت‌وگو کند و مانع از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال شود اما اولویت اشتباهی را انتخاب کرد و با بی‌اعتنایی به شفر باعث شد تا پنجره نقل و انتقالاتی این تیم در بدترین زمان ممکن بسته شود.

*** ترکش چهارم: بدون بازیکنان جدید در آسیا
درست چند روز قبل از شروع ‌ لیگ قهرمانان آسیا، با شکایت شفر و حکم فیفا، پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بسته شد و این تیم با وجود قرارداد بستن با چند بازیکن جدید، نتوانست از هیچ کدام از آنها استفاده کند. این در حالی بود که مدیران پرسپولیس با تشخیص درست اولویت‌ها، قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی خود قرارداد بازیکنان جدید خود را ثبت کردند و اتفاقا به کمک همین بازیکنان جدید توانستند به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم برسند.

*** ترکش پنجم: برکناری سعادتمند
غیرمنتظره‌ترین ترکش سفر بی‌موقع سعادتمند به ایتالیا برکناری او بود. تقریبا یک ماه بعد از دربی و جنجال استعفای مجیدی، هیات مدیره استقلال در اقدامی عجیب، سعادتمند را از مدیرعاملی استقلال برکنار کرد. این اتفاق فردای روزی رخ داد که سعادتمند مدعی شده بود با الکس نوری برای هدایت استقلال به توافق رسیده و فقط منتظر مجوز هیات مدیره است تا با او قرارداد ببندد!

*** ‌آخرین ترکش: حکم ۱٫۳ میلیون دلاری علیه استقلالبعد از ‌دو ماه از سفر سعادتمند به ایتالیا، هفته گذشته فیفا حکم خود را درباره پرونده شکایت استراماچونی از استقلال صادر و این باشگاه را به پرداخت ۱٫۳ میلیون دلار به مربی ایتالیایی محکوم کرد! به این ترتیب مشخص شد که سفر جناب سعادتمند به ایتالیا کوچک‌ترین دستاوردی برای استقلال به همراه نداشته و او حتی با استراماچونی به توافقی کوچک نرسیده و نتوانسته مانع پیگیری شکایت او از استقلال در فیفا شود. حالا استقلالی‌ها فقط یک ماه فرصت دارند تا این مبلغ را به استراماچونی بپردازند وگرنه دوباره پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه بسته می‌شود و حتی ممکن است جرایم سنگین‌تری هم در راه باشد.

*** اگه نرفته بودی!
در واقع سفر او به ایتالیا برای استقلال فقط و فقط دردسر و هزینه به دنبال داشته است. بیایید به این فکر کنیم که اگر سعادتمند در آن مقطع به ایتالیا نمی‌رفت و در ایران می‌ماند، چه اتفاقاتی رخ می‌داد! اولین نتیجه اینکه مجیدی بعد از دربی استعفا نمی‌داد و بازیکنان استقلال تمرکز خود را برای فینال از دست نمی‌دادند و به احتمال زیاد نتیجه فینال جام حذفی هم چیزی غیر از شکست این تیم بود.

نتیجه دوم اینکه استقلال مستقیما راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شد و مجبور نبود از مرحله پلی‌آف شروع کند. نکته دیگر اینکه اگر سفر بی‌موقع و بی‌نتیجه به ایتالیا نبود، شاید سعادتمند هنوز هم در استقلال بود و به عنوان مدیرعامل به کارش ادامه می‌داد.

هرچند اگر الان از هواداران استقلال بپرسید، آنها احتمالا بهترین دستاورد و نتیجه سفر سعادتمند به ایتالیا را برکناری خود او از مدیرعاملی استقلال می‌دانند! البته بد نیست حالا که حکم پرونده استراماچونی صادر شده، جناب سعادتمند مصاحبه‌ای کنند و بگویند که دقیقا برای چه کاری به ایتالیا رفتند و چرا آن سفر در نهایت به این فجایع برای استقلال و هوادارانش منجر شد.

کدخبر: ۳۵۹۱۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر