کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۸۶۹
تاریخ خبر:

همه بازیگران‌ ایفاگر نقش خبرنگار یا روزنامه‌نگار‌

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی| امروز ۱۷ مرداد، روز خبرنگار است و به این دلیل در پرونده امروز، سراغ بازیگرانی رفته‌ایم که در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به‌نوعی نقش خبرنگار یا روزنامه‌نگار را ایفا کرده‌اند. طبیعتا تعداد این بازیگران خیلی بیشتر از اینهاست. ابتدا به حافظه‌مان تکیه کرده‌ایم و سپس از موتور جست‌وجوی گوگل کمک گرفته‌ایم اما از همین حالا مطمئنیم چند تا از نقش‌های مهم را از قلم انداخته‌ایم، مثل نقش آتیلا پسیانی در «خاکستر سبز» یا نقش شهره سلطانی در فیلم «قرمز».

البته دلیل‌مان برای کنار گذاشتن بعضی از آنها، نبود فضای کافی برای پرداختن بود. نقش نوری در فیلم «سرب» مسعود کیمیایی، یکی از قدیمی‌ترین و ماندگارترین نقش روزنامه‌نگاری است که در حافظه‌مان مانده است و احتمالا نقش پرویز پرستویی در «خانه کاغذی»، جدیدترین آنهاست. بالای صفحه را به مرور بازیگرانی اختصاص داده‌ایم که در سینما با نقش خبرنگار شناخته شده‌اند و در پایین صفحه سراغ بازیگران ایفاگر نقش خبرنگار در سریال‌های تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی رفته‌ایم.

پرویز پرستویی / فیلم خانه کاغذی/ ۱۳۹۵ / کارگردان: مهدی صباغ‌زاده / نام نقش: امیرعلی ابراهیمی
خبرنگار چه رسانه‌ای: امیرعلی سال‌ها پیش به عنوان یک روزنامه‌نگار پیشکسوت فعالیت می‌کرده و حالا سال‌هاست کنج خانه‌اش نشسته است و حتی نمی‌تواند یک کلمه چیزی بنویسد. زمانی که مجددا تصمیم به نوشتن می‌گیرد مطالبش را در روزنامه‌ای به اسم «تابان» که ما به ازای بیرونی ندارد به چاپ می‌رساند.

کارکرد دراماتیک خبرنگار: به طور کلی داستان فیلم «خانه کاغذی» درباره زندگی یک پدر و دختر روزنامه‌نگار است. امیرعلی روزگاری روزنامه‌نگار برجسته‌ای بوده و دوستان و دشمنان زیادی داشته. آن زمان با وجود اینکه از همسرش جدا نشده بوده و فقط دور از او زندگی می‌کرده، رابطه عاشقانه‌ای را با زنی به اسم مینو شروع می‌کند. بعد از اینکه مینو دستگیر می‌شود در خانه‌ او مدارکی پیدا می‌کنند که علیه امیرعلی است و باعث گوشه‌نشینی او می‌شود. بعد از سال‌ها مینو برمی‌گردد و رازهایی را از گذشته فاش می‌کند و مجددا حال روحی امیرعلی رو به بهبود می‌رود. او مجددا به زندگی گذشته برمی‌گردد و شروع به نوشتن مطالبی می‌کند که روزگاری اجازه‌ نوشتنشان را نداشته. بعد از چاپ مطالب اما تهدیدهای قدیمی شروع می‌شود. امیرعلی که در تمام این سال‌ها کاری جز نشستن و نوشتن نمی‌کرده حالا هم از تهدیدها می‌ترسد.

موفقیت نقش: امیرعلی نقش مهمی در کارنامه پرویز پرستویی نیست. خودش هم در مقام یک روزنامه نگار قدیمی، چیزی به نقش اضافه نمی‌کند و درواقع یک روزنامه‌نگار کلیشه‌ای است با همان سبک زندگی که بارها شاهدش بوده‌ایم.
اهمیت فیلم: «خانه کاغذی» فیلم مهمی نیست. به جشنواره فجر راه پیدا نکرد و زمان اکران با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. مهمترین انتقادها به این بود که بسیاری از ابهامات تا پایان فیلم برطرف نمی‌شود و ورودش به ماجرای آزادی بیان و گفتن حقیقت در روزنامه‌ها به نسبت شعاری است.

میلاد کیمرام / فیلم امکان مینا/ ۱۳۹۵ / نام کارگردان: کمال تبریزی / نام نقش: مهران
خبرنگار چه رسانه‌ای: مهران خبرنگار یک روزنامه است که در دوران موشکباران دهه ۶۰ منتشر می‌شود. نامی از روزنامه‌ موردنظر به میان نمی‌آید.
بار دراماتیک خبرنگار: اهمیت نقش مهران به عنوان خبرنگار از این قرار است که همسرش با اتکا به شغل او می‌تواند اطلاعات زیادی درباره اتفاق‌های جامعه به دست بیاورد. مهران و همسرش مینا در شرایط موشکباران ابتدای دهه ۶۰ به زندگی خوشی دارند. مهران هر روز همسرش را به کلاس می‌رساند و بعد به سر کار می‌رود. فکر می‌کند همسرش به کلاس می‌رود و بعد برمی‌گردد خانه و به زندگی‌اش می‌رسد.

درحالی که همسرش از کلاس‌هایش فرار می‌کند به خانه‌های تیمی مجاهدین می‌رود. او دور از چشم شوهرش، به سازمان مجاهدین پیوسته و با توجه به شغل شوهرش اخبار و اطلاعات به روزی از اوضاع کشور دارد و آن را در اختیار سازمان مجاهدین قرار می‌دهد. مهران بدون اینکه متوجه این مسئله شود به عنوان یک مرد عاشق درگیر مسائل خانواده‌اش است. تا اینکه بالاخره به ماجرا پی می‌برد و نهایتا خبرنگاری که سال‌ها تنها سلاحش قلمش بوده است به یک هفت‌تیرکش حرفه‌ای تبدیل می‌شود.
موفقیت نقش: یکی از نقش‌های مهم کارنامه میلاد کیمرام بود اما برای بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه‌ای نشد. او حتی نامزد دریافت سیمرغ هم نبود.

اهمیت فیلم: با وجود نقدهای زیادی که نسبت به فیلم وجود داشت اما در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر با استقبال زیادی از سوی داوران همراه شد. این فیلم در هفت رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن و … نامزد دریافت سیمرغ شد و نهایتا دو سیمرغ بهترین موسیقی متن و بهترین چهره‌پردازی به این فیلم تعلق گرفت. با این حال «امکان مینا» جزو آثار مهم کارنامه کمال تبریزی مطرح نیست.

تینا پاکروان / فیلم خانه کاغذی/ ۱۳۹۵ / نام کارگردان: مهدی صباغ‌زاده / نام نقش: سارا ابراهیمی
خبرنگار چه رسانه‌ای: سارا مسیر پدر را رفته و حرفه روزنامه‌نگاری را انتخاب کرده اما در روزنامه‌ای کار می‌کند که به تعبیر پدرش زرد است و مدیرمسئولش با رانت‌بازی امورات روزنامه را می‌گذراند.

بار دراماتیک خبرنگار: درباره‌ ماجرای پدر سارا در بخش مرتبط با پرویز پرستویی به تفصیل نوشته‌ایم اما بخش مهمی از بار دراماتیک فیلم «خانه کاغذی»، روی دوش شخصیت ساراست. دختر روزنامه‌نگاری که حاضر است برای کارش هر خطری را به جان بخرد. او بعد از یکی از مصاحبه‌هایش تهدید می‌شود و دوربین و موبایلش را از دست می‌دهد. سارا به سردبیر روزنامه علاقه‌مند شده و با او قرار ازدواج گذاشته است. به همین دلیل هم به خواستگاری پسرعمه‌اش جواب رد می‌دهد. پدرش با این ازدواج مخالف است چون معتقد است سردبیر آن روزنامه کلاش است و صرفا به مواضع و خواسته‌های خودش توجه دارد. زمانی که بعد از تهدیدهای فراوان، خانه‌ این پدر و دختر را به‌هم می‌ریزند و تمام اسناد و مدارک پدر را می‌برند او فقط به همان سردبیر دخترش شک می‌کند. به دفتر روزنامه می‌رود و به او بد و بیراه می‌گوید. دختر که در پایان فیلم هم کارش را از دست می‌دهد و هم مرد مورد علاقه‌اش را مقابل پدر می‌ایستد و نهایتا او را ترک می‌کند.

موفقیت نقش: تینا پاکروان را بیشتر به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و … می‌شناسیم اما او تا پیش از «خانه کاغذی» در سریال «سالهای مشروطه» و فیلم سینمایی «متروپل» هم بازی کرده بود. در «خانه کاغذی»، علاوه بر تهیه‌کنندگی فیلم، بازیگر نقش اصلی زن هم بود و در این نقش به نسبت موفق ظاهر شد.
اهمیت فیلم: همانطور که ذکر شد «خانه کاغذی» فیلم چندان موفقی درباره زندگی روزنامه‌نگاران نبود و آنطور که باید به چشم نیامد.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۰۶۸۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر