کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۹۲۵
تاریخ خبر:

همه بازیگرانی که قدم در مسیر پدر و مادر گذاشتند

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | بازیگری هم مثل حرفه‌های دیگر می‌تواند از پدر یا مادر به فرزند منتقل شود. حضور آنها یا یکی از طرفین در این حرفه امکان بازیگر شدن فرزندان را بیش از پیش فراهم می‌کند. قبلا در هفت صبح درباره هنر موروثی چند پرونده منتشر کردیم. مبنای آن گزارش‌ها فرزندانی بودند که پدر یا مادرشان در سینما حرفه‌ای دارند.

مثلا باران کوثری دارای پدری تهیه‌کننده و مادری کارگردان است. یا پولاد کیمیایی تا چشم باز کرده پدرش را در حال فیلمسازی دیده است. این‌بار به طور اختصاصی سراغ فرزندان بازیگران رفته‌ایم. مناسبت تدوین پرونده امروز دارا حیایی فرزند امین حیایی است. او بعد از چندین تجربه بازیگری حالا در قامت یکی از نقش‌های اصلی سریال از سرنوشت ۳ دیده شده؛ سریالی که واپسین قسمت‌هایش روی آنتن شبکه دو است.

دارا در این سریال تلاش کرده از زیر سایه پدر خارج شود و به همین خاطر حتی تن صدایش برخلاف سری قبل دوم از سرنوشت هم شبیه امین حیایی نیست. جزئیات بیشتر درباره کارنامه دارا حیایی را در این پرونده نوشته‌ایم. بخش دیگر به ۱۱ بازیگر اختصاص دارد که پدر، مادر یا هر دو بازیگر بوده‌اند. ابتدا موقعیت والدین در بازیگری شرح داده شده و در ادامه عملکرد بازیگر مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این جمع فقط معدودی به قله موفقیت رسیده‌اند.

*** ثریا قاسمی / مادر: حمیده خیرآبادی
‌زنده‌یاد حمیده خیرآبادی بازیگری توانا و محبوب بود. به‌خاطر اینکه بارها نقش مادر را بازی کرد، در دوره‌ای سمبل مادران سینمایی و تلویزیونی شده بود.
‌ثریا قاسمی در دهه ۴۰ کار حرفه‌ای خود را شروع کرد. ابتدا گوینده رادیو بود و بعد از آن به سراغ تئاتر و نیز دوبله رفت. نمایش‌های آنتیگون و آندورا جزو نخستین تجربیات بازیگری قاسمی در سال‌های ابتدایی هستند. فیلم آرامش در حضور دیگران، ساخته ناصر تقوایی اولین حضور سینمایی قاسمی محسوب می‌شود؛ یک نقش متفاوت و ماندگار.

در کارنامه ثریا قاسمی نقش‌های فراوانی دیده می‌شود. شام آخر، دعوت، پدر آن دیگری،‌ ویلایی‌ها، قاتل اهلی،‌ خانه کاغذی و … مهم‌ترین آثار سینمایی و گرگ‌ها،‌ در پناه تو، در قلب من، شب دهم،‌ او یک فرشته بود،‌ صاحبدلان، کلاه‌پهلوی، آوای باران، سرزمین کهن و … شاخص‌ترین سریال‌های این بازیگر هستند.

مهم‌ترین افتخارات: سیمرغ بلورین نقش اول برای مارال و سیمرغ مکمل برای ویلایی‌ها به همراه تندیس جشن خانه سینما برای شام آخر مهم‌ترین جوایز ثریا قاسمی هستند.
جایگاه فعلی: ثریا قاسمی همچنان بازیگری محبوب و تواناست.
‌ویژگی منحصربه‌فرد: حافظه ثریا قاسمی در حفظ کردن دیالوگ مثال‌زدنی است و گاهی در این زمینه از جوان‌ترها جلو می‌زند. اجرای برنامه تلویزیونی در این اتفاق بی‌تاثیر نیست.

*** لیلا حاتمی / مادر: زری خوشکام
‌زری خوشکام در سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ بازیگری پرکار بود. آدمک (خسرو هریتاش) و خواستگار، به کارگردانی همسرش علی حاتمی شاخص‌ترین فیلم‌های او در این سال‌ها هستند. خوشکام سال‌ها بازیگری را کنار گذاشت و در سال‌های اخیر بار دیگر به برخی پیشنهادهای سینمایی پاسخ داد.
لیلا حاتمی ابتدا نقشی کوتاه در سریال هزاردستان بازی کرد. او در ۱۲ سالگی در نقش کودکی کمال‌الملک جلوی دوربین فیلم کمال‌الملک رفت.

در کارنامه حاتمی آثار بد به ندرت یافت می‌شود. از اولین فیلمی که در آن نقش اصلی داشت؛ یعنی لیلا، تا به امروز بازی حاتمی مورد تحسین خاص و عام بوده است. جدایی نادر از سیمین، رگ خواب، بی‌پولی، من، سریال کیف انگلیسی و … بخشی از آثار موفق کارنامه حاتمی را شکل می‌دهند.

مهم‌ترین افتخارات: ۱۲ بار در جشنواره فجر و جشن خانه سینما نامزد شده و دو سیمرغ و دو تندیس به دست آورده است. ۱۰ نامزدی و ۴ جایزه در جشن منتقدان و ۱۰ نامزدی و ۲ جایزه در جشن حافظ دیگر افتخارات حاتمی هستند. او ۵ جایزه جهانی هم به دست آورده است.

جایگاه فعلی: حاتمی در دهه ۷۰ ستاره شد و همچنان ستاره باقی مانده است. او جزو مهم‌ترین بازیگران فعلی سینمای ماست.
ویژگی منحصربه‌فرد: حاتمی خیلی زود خودش را از زیر سایه سنگین پدر خارج کرد.

*** آتیلا پسیانی / مادر: جمیله شیخی
‌زنده‌یاد جمیله شیخی بازیگری توانمند بود که در کارنامه‌اش نقش‌های ماندگار زیادی به چشم می‌خورد. آخرین نقش‌آفرینی او در سینما کاغذ بی‌خط ناصر تقوایی است.
‌سریال «لحظه» به کارگردانی محمد صالح‌علا در سال ۵۶ اولین حضور آتیلا پسیانی در عرصه بازیگری است. او در این سریال با مادرش همبازی بود.

در کارنامه بازیگری آتیلا پسیانی فیلم، سریال و تئاترهای زیادی به چشم می‌خورد. در میان فیلم‌ها، مسافران، روز شیطان، دو زن، نسل سوخته، شام آخر، گاهی به آسمان نگاه کن، سیانور، غلامرضا تختی و … جزو آثار شاخص کارنامه‌اش هستند. آپارتمان، رانت‌خوار کوچک، اولین شب آرامش، زیر تیغ، چاردیواری، پرده‌نشین و … از جمله سریال‌های مطرحی است که در آنها بازی کرده.

مهم‌ترین افتخارات : آتیلا پسیانی شش‌بار نامزد دریافت سیمرغ فجر و تندیس خانه سینما شده است. او دوبار از جشن خانه سینما تندیس گرفته است.
جایگاه فعلی: آتیلا پسیانی همچنان بازیگری پرکار در سینما، تئاتر و تلویزیون است. بازی‌اش به دل طیفی از مخاطبان می‌نشیند.
ویژگی منحصربه‌فرد: در کارنامه پسیانی فعالیت‌هایی غیر از بازیگری دیده می‌شود. منظورمان حضور اخیرش در آگهی بازرگانی نیست، بلکه فعالیت‌هایی مثل انتخاب بازیگر، بازی‌گردانی، دستیاری کارگردان و… است.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۵۹۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر