کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۲۵۷
تاریخ خبر:

همه آنچه باید درباره عرضه اولیه امروز آسیاتک بدانید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| ‌اولین عرضه اولیه سال جدید امروز برگزار می‌شود. قرار است ۱۵درصد سهام شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در بازار بورس فروخته شود. آن‌هم با قیمتی که فاصله زیادی با نرخ ارزش‌گذاری شده توسط کارشناسان دارد. از امروز دیگر های‌وب، شرکت مخابرات و همراه اول تنها اپراتورهای اینترنتی حاضر در بورس نیستند و آسیاتک دو هزار میلیارد تومانی به جمع آنها اضافه می‌شود. آن‌هم با قیمتی که بین ۲۰ تا ۳۵درصد ارزان‌تر از ارزش واقعی شرکت است.

‌چطور در عرضه اولیه آسیاتک شرکت کنیم؟
فرآیند عرضه اولیه آسیاتک امروز چهارشنبه هفت اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود. آنطور که در اطلاعیه شرکت بورس تهران آمده، متقاضیان شرکت در این عرضه اولیه می‌توانند برای خرید حداکثر ۴۰۰سهم سفارش ثبت کنند. قیمت مبنای در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه آسیاتک ۶۰۶تومان است و خریداران می‌توانند سفارش خود را در بازه قیمت ۵۴۶ تا ۶۶۶تومان ثبت کنند.

عموما شرکت‌کنندگان عرضه اولیه حداکثر قیمت مجاز را برای سفارش خرید انتخاب می‌کنند و بر این اساس و با توجه به سهمیه ۴۰۰تایی برای هر خریدار، حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۶۶هزار تومان خواهد بود. از آنجا که سازمان بورس خرید خودکار عرضه اولیه توسط کارگزاری‌ها را متوقف کرده، اگر تمایل به خرید سهام آسیاتک دارید، باید خودتان با ورود به پنل معاملات آنلاین کارگزاری در زمان اعلام شده توسط کارگزار ناظر، سفارش خرید عرضه اولیه را ثبت کنید.معلوم نیست چند سهامدار بورس برای خرید عرضه اولیه آسیاتک دست به کار شوند، اما با فرض مشارکت دو میلیون نفری، احتمالا به هر سهامدار ۱۲۰سهم به ارزش حدود ۸۰هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

فروش سهام آسیاتک با تخفیف ۳۵درصدی
سه شرکت سرمایه‌گذاری، کار ارزش‌گذاری سهام آسیاتک را بر‌عهده گرفته‌اند. اولین آنها، شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین است که در مهرماه سال ۱۴۰۰ آسیاتک را ارزش‌گذاری کرده و گفته هر سهم این شرکت ۸۳۸تومان می‌ارزد. شرکت دوم یعنی لوتوس پارسیان در آذرماه ۱۴۰۰ آسیاتک را ارزش‌گذاری کرده و مبلغ بالاتری را ارائه کرده است.

لوتوس می‌گوید هر سهم آسیاتک تقریبا هزار و ۱۰تومان می‌ارزد. آخرین ارزش‌گذاری توسط شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بهمن‌ماه انجام شده و براساس آن هر سهم آسیاتک ۹۰۳تومان ارزش دارد.ارزش هر سهم آسیاتک توسط سه شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری، بین ۸۳۸ تا هزار و ۱۰تومان ارزیابی شده و این یعنی با احتساب قیمت ۶۶۶تومانی برای عرضه اولیه آسیاتک می‌توان سهام این شرکت با تخفیف ۲۰ تا ۳۵درصدی فروخته می‌شود و این سهام بعد از عرضه اولیه پتانسیل رشد ۲۵ تا ۵۰درصدی برای رسیدن قیمت هر سهم به ارزش واقعی آن دارد.

حاشیه سود ۳۵درصدی برای اپراتور اینترنتی
آنطور که در آخرین صورت‌های مالی آسیاتک آمده، این شرکت در ۹ماه توانسته ۶۱۸میلیارد تومان درآمد داشته باشد که با توجه به هزینه ۴۰۱میلیارد تومانی، سود ناخالص این شرکت ۲۱۷میلیارد تومان گزارش شده است. در صورت‌های مالی آسیاتک آمده سود خالص این شرکت در همین بازه زمانی ۹۱میلیارد تومان است که به‌ازای هر سهم ۴۵تومان خواهد بود. از همه عجیب‌تر حاشیه سود آسیاتک است. براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، حاشیه سود آسیاتک در حدود ۳۵درصد است که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

کدخبر: ۴۵۳۲۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر