کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۸۵۴
تاریخ خبر:

همه‌ چیز درباره تغییرات امروز مبادله با چک

روزنامه هفت صبح | صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک از امروز ۲۰دی ماه با تجربه‌ای جدید روبه‌رو هستند. اگرچه فرآیند ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد به‌صورت اختیاری انجام می‌شود اما از همین امروز می‌توانید همین کارها را به‌کمک برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل مورد تایید بانک مرکزی تمرین کنید.

*** اطلاعیه مهم بانک مرکزی
بانک مرکزی تاکید دارد ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد تا اطلاع‌ثانوی به صورت اختیاری بوده و تمام چک‌ها طبق روال‌سابق بدون نیاز به ثبت در سامانه اشاره شده در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد. باتوجه به اختیاری بودن فرآیند ثبت چک در سامانه یاد شده، انتقال چک طبق روال سابق از طریق پشت‌نویسی با ذکر هویت‌گیرنده جدید شامل نام و نام خانوادگی/نام شرکت و شماره/شناسه ملی معتبر خواهد بود.

اختیاری بودن فرآیند‌های مرتبط با ثبت چک‌ها در سامانه صیاد تا اطلاع ثانوی، برنامه‌های موبایلی، اینترنت بانک و موبایل بانک موسسات اعتباری فرصت آموزش و آشنایی هموطنان با سامانه یادشده، تا زمان الزامی شدن ثبت سیستمی و ممنوعیت پشت نویسی چک‌ها را فراهم کرده است. توصیه اکید این بانک نیز بهره‌برداری از زیرساخت‌های موصوف از سوی صادرکنندگان و دارندگان‌ چک است، تا با آموزش و شناخت حاصل شده، قانون صدور چک با سهولت و کیفیت بهتری در جامعه اجرایی شود.

*** روش ثبت الکترونیکی چک‌
تمام صادرکنندگان چک می‌توانند از امروز با مراجعه به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی موبایل مورد تایید بانک‌ مرکزی، اطلاعات چک‌هایی که قصد صدور آن را دارند، در سامانه صیاد ثبت کنند. دریافت‌کنندگان چک نیز در صورت ثبت چک از سوی صادرکننده آن، امکان استعلام چک ثبت شده به نفع خود را از طریق برنامک‌های موبایلی داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات مندرج در فیزیک چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد، می‌توانند اطلاعات چک را تایید یا رد کنند. همچنین چنانچه دریافت‌کننده چک متمایل به انتقال چک به شخص ثالث یا ذی‌نفع جدیدباشد، پس از تایید چک، امکان انتقال چک به شخص ثالث برای افراد فراهم است.

*** راهکار صادرکنندگان چک
صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک او را صادر کرده و با استفاده از سیمکارت متعلق به خود از طریق برنامک موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد، وارد منوی ثبت چک شده و اطلاعات چک صادره خود شامل تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی‌نفع را وارد کند.

*** راهکار دریافت‌کنندگان چک
گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن هریک از کارت‌های بانکی خود و سیمکارت متعلق به خود، از طریق برنامه‌های موبایلی، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶رقمی مندرج در برگه چک دریافتی، وارد منوی تایید چک شده و اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود را با اطلاعات مندرج در برگه چک تطبیق داده و مراتب تایید یا رد خود را اعلام کند. پس از تایید چک، گیرنده می‌تواند چک ثبت شده را به ذی‌نفع جدید منتقل کند.

*** زمان رونمایی از چک‌های جدید و اعتبار چک‌های فعلی
چک‌های جدید حداقل تا ابتدای سال آینده رونمایی نمی‌شوند. بانک مرکزی می‌گوید چک‌های فعلی تا زمان پایان برگ‌های دسته چک‌های قدیمی و دریافت دسته‌چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید و صدور و وصول چک‌ها به شکل سابق اعتبار دارند.

حتی پس از رونمایی از چک‌های جدید، چک‌های قدیمی به شکل سابق می‌توانند کارسازی شوند یا صاحب چک آنها را در وجه حامل صادر کند. پشت‌نویسی چک نیز از همین قوانین پیروی می‌کند. پس فعلا می‌توانید آنها را در وجه حامل امضا کنید یا در مبادلات تجاری، چکی را که در وجه حامل نوشته شده است دریافت بپذیرید. پس تنها تغییر فعلی این است که چک پشت‌نویسی شده را نمی‌توانید بدون ثبت دست به‌دست کنید.

کدخبر: ۳۶۷۸۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر