کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۸۵۳
تاریخ خبر:

همه‌ چیز درباره‌ یک کلاهبرداری هزار میلیاردی!

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | کینگ‌ مانی حالا به‌شکل رسمی از یک ارز دیجیتال پرسود و وسوسه‌کننده به پرونده‌ای قضایی تبدیل شده است؛ یک کلاهبرداری بزرگ با کلی مالباخته که باید آن را در ردیف اتفاقاتی مانند سکه ثامن قرار داد. وزارت اطلاعات هفته گذشته از شناسایی و دستگیری عناصر یکی از بزرگترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور خبر داد.

از همان لحظه اطمینان داشتیم که این ماجرا با شایعه‌های مطرح شده پیرامون رمزارز جعلی کینگ‌مانی مرتبط است؛ رمزارزی که مدتی قبل مورد توجه و استقبال برخی از مردم قرار گرفت اما پس از گذشت زمانی اندک که این رمز ارز با قیمت‌های بالا بین مردم خرید و فروش شد و اسم آن بر سر زبان‌ها افتاد، مشکلاتی برای آن به وجود آمد تا قیمت آن به‌طور ناگهانی سقوط کند. در پی این اتفاق، بسیاری از مردم که خانه خود را فروخته بودند یا از دسترنج خود در کینگ‌مانی سرمایه‌گذاری کرده بودند، به مالباختگان این رمز ارز تبدیل شدند.

شکایات و درخواست‌های متعددی در خصوص رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی مطرح شد و در نهایت کار به دخالت مراجع اطلاعاتی کشید. ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اولین کسی بود که از پیگیری قضایی پرونده خبر داد و هفته گذشته خبر بازداشت عاملان ماجرا منتشر شد. دیروز هم جزئیات ماجرا در اختیار افکارعمومی قرار گرفت تا مطمئن باشیم کینگ‌مانی یک پرونده کلاهبرداری است با حجمی بالغ بر هزار میلیارد تومان!

وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود می‌نویسد: باندی با فریب افکارعمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمزارز جعلی «کینگ‌مانی»، مبالغ هنگفتی را از زیرمجموعه‌های خود دریافت کرده و با ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت رمزارز ادعایی، اقدام به خرید و فروش آن کرده است. حجم وجوه از دست‌رفته در این کلاهبرداری بالغ بر هزار میلیارد تومان بوده و هزاران نفر نیز سرمایه‌های خود را در این ماجرا از دست داده‌اند.

کلاهبرداری سازمان‌یافته توسط یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای شناخته شده در سطح کشور و در قالب رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» (Kingmoney) صورت گرفته است. این شرکت که از سال ۱۳۹۱ مجوز فعالیت بازاریابی شبکه‌ای را اخذ کرده است، با استفاده از شبکه افراد زیرمجموعه خود نسبت به فروش محصولات مختلف اقدام می‌کرد. این شرکت با استفاده از پتانسیل نیروی انسانی تحت اختیار خود، مبادله رمزارز جعلی کینگ‌مانی را به سرعت رواج داد. نام کینگ‌مانی به عنوان یک ارز دیجیتال، از اواخر سال ۱۳۹۸ به عنوان وسیله پرداخت پورسانت بازاریاب‌ها، توسط این شرکت معرفی شد.

عده زیادی از فعالان این شرکت به خرید و فروش این رمز ارز گرایش پیدا کردند. همچنین با هدایت برخی مدیران و لیدرهای شرکت و ترویج در شبکه بازاریابان، وجوه کلانی از اشخاص مختلف در قالب سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال، اخذ شده است.گردانندگان کینگ‌مانی، با ایجاد نوسانات قیمت به‌صورت ساختگی و غیرواقعی، اشتیاق و رغبت مضاعفی در اعضای شرکت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این رمزارز جعلی به‌وجود آوردند.

به طوری‌که قیمت هر واحد کینگ‌مانی در چند ماه به‌صورت غیرواقعی و تنها در شبکه، از چهار یورو به چند هزار یورو افزایش پیدا کرد. مدیران و سرشبکه‌های شرکت با ایجاد اعتماد در بازاریابان و زیرمجموعه‌های خود و ارزش‌گذاری صوری برای این رمزارز جعلی، مبالغ قابل توجهی از افراد دریافت کردند. شواهد بیانگر آن است که تعدادی از زیرمجموعه‌های این شرکت، نسبت به فروش ملک، خودرو و سایر اموال خود برای سرمایه‌گذاری در این رمز ارز اقدام کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران از بی‌ارزش بودن این ارز دیجیتال غافل بوده و تنها می‌توانستند آن را در دو صرافی غیرمجاز خرید و فروش کنند. همچنین مالباختگان پس از مدتی، متوجه مشکلات مربوط به پرداخت و تبدیل کینگ‌مانی شدند که در پی آن قیمت این رمز ارز جعلی سقوط کرد و ماهیت کینگ‌مانی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران آشکار شد.

ایجاد رمزارزهای بی‌ارزش و بدون پشتوانه و استفاده از روش شبکه‌ای در فروش ارزهای دیجیتال یا به‌عبارت دیگر پرداخت پورسانت برای معرفی اعضای جدید و ایجاد زیرمجموعه، امروزه به شگرد بسیاری از کلاهبرداران در حوزه رمزارزها تبدیل شده است. با توجه به فراگیری مسئله سرمایه‌‎گذاری در حوزه رمزارزها میان مردم و وقوع کلاهبرداری‌های کلان در پوشش ارزهای دیجیتال، هشیاری و آگاهی شهروندان در این خصوص نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

حاشیه‌های کینگ‌مانی از کی شروع شد؟
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دو هفته پیش به خبرگزاری مهر گفته بود یک شرکت شناخته شده که در حوزه بازاریابی شبکه فعال است، پشتوانه این رمزارز بوده و اقبال عموم مردم به کینگ‌مانی به دلیل حمایت این شرکت بوده است. بعد از پیگیری‌ و بررسی‌های انجام شده، فهمیدیم این رمز ارز به‌طور کلی جعلی است و پشتوانه‌ای ندارد و تمامی نوسانات قیمت آن نیز ساختگی و برای خرید و فروش بیشتر بوده است.

مرداد پارسال برای نخستین‌بار اعتراضاتی از جانب برخی از خریداران کینگ‌مانی، به گوش رسید و شائبه نقش داشتن یکی از شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای در زمینه معرفی این رمز‌ارز‌ مطرح شد. این اعتراضات آنقدر بالا گرفت که در شهریورماه سال گذشته، این شرکت بازاریابی شبکه‌ای، ارتباط خود را با رمز‌ارز کینگ‌مانی و به‌طور کلی حضور در بازار رمز‌ارز‌ها تکذیب کرد.

با این حال پیگیری‌های بیشتر نشان می‌دهد که ردپای صاحبان این شرکت نه‌تنها در فراهم ساختن زیرساخت خرید و فروش این ارز جعلی، بلکه در معرفی، تشویق و به‌نوعی بازاریابی اعضای شرکت برای خرید آن نیز دیده می‌شود. اطلاعات تازه نشان می‌دهد شرکت برای پرداخت پورسانت‌های کاربران خود از ارز دیجیتال کینگ‌مانی (کیم) استفاده کرده و اعضای خود را تشویق به خرید این ارز جعلی از طریق ارائه تخفیفات وسوسه‌برانگیز می‌کرده است.

اگر همین الان در اینترنت کینگ‌مانی را جست‌وجو کنید، نتایج زیادی به‌دست نمی‌آید. اولین نتیجه نمایش داده شده در قوی‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا یک پست در سایت ویرگول است که تیترش توی چشم می‌زند: کینگ‌مانی ارز دیجیتال در حال رشد! آن را تقریبا یک سال پیش نوشته‌اند.

در همان سایت ویرگول یک نفر دیگر مطلبی با تیتر «مروری بر پروژه کلاهبرداری کینگ‌مانی» کار کرده است. کاربران خبرگزاری فارس هم در ۱۷فروردین امسال، درخواست کرده‌اند فعالیت رمزارز کینگ‌مانی بررسی شود. زیر این نوشته یک نفر کامنت گذاشته: تو را به‌خدا پیگیری کنید. همه پول من ۲۰ میلیون بود، داروندار من همین بود. الان بدبخت شدم، قرض‌کردم، وام گرفتم. گفتن خوبه! این کامنت ۲۱ شهریور امسال زیر خبر منتشر شده است.

یعنی تقریبا پنج ماه پس از اینکه کاربران زیادی درباره کینگ‌مانی و ماهیت آن هشدار داده‌ بودند. جست‌وجوی بیشتر ما را تنها با مطالب هشدار‌آمیز بیشتری روبه‌رو می‌کند و سرانجام به گفت‌وگوی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری مهر می‌رسیم که در ۲۸ شهریور ماه انجام شده است. همان لحظه‌ای که ماجرا رنگ و بوی کلاهبرداری و پیگیری قضایی به‌خود می‌گیرد.

مالباختگان کینگ‌‌مانی چطور به دام افتادند؟
افرادی که الان به‌عنوان مالباخته شناخته می‌شوند، در ابتدای ماجرا نه تنها اقدام به خرید و فروش این ارز مجازی جعلی می‌کردند، بلکه آن را به سایر افراد نیز معرفی کرده و به نوعی باعث افزایش سرمایه‌گذاری و به تبع آن گسترش ابعاد کلاهبرداری می‌شدند. پس از مدتی کاربران وبسایت یوتی‌بایت که به عنوان صرافی و کیف پول مرتبط با این پروژه معرفی شده بود مشاهده کردند که حساب‌های کاربری آنان یکی پس از دیگری در حال بسته شدن است.

لیدرهای این شرکت بازاریابی شبکه‌ای به بهانه اختلالات سایت، به زیرمجموعه‌های خود وعده بازگشایی آن را در آینده نزدیک ‌دادند، در حالی‌که هیچ کدام از وعده‌های آنها هرگز عملی نشد.یکی از این مالباختگان که مقدار قابل‌توجهی رمز ارز جعلی کینگ‌مانی خریداری کرده، به خبرگزاری فارس می‌گوید: تیرماه سال گذشته مبلغی معادل یک میلیارد تومان را به صرافی یوتی‌بایت واریز و اقدام به خرید کینگ‌مانی کردم و از طریق خرید و فروش، میزان ارز مجازی خود را افزایش دادم.

برخی می‌گویند میزان فعالیت و خرید و فروش در این سایت جعلی بوده و توسط ربات انجام می‌شده است به طوری‌که پس از مدتی به‌دلیل تعداد اندک متقاضیان، قیمت این ارز از ۶۰ یورو به ۱۹ یورو کاهش پیدا کرد و به یکباره کل حساب کاربری من و بسیاری دیگر از افراد مسدود شد. با پیگیری‌های زیاد، متوجه شدم که مسئولان ارشد شرکت به دلیل آنکه من را مقصر کاهش قیمت این ارز مجازی می‌دانستند، تصمیم گرفتند حساب کاربری من را لاک کنند.

مالباخته دیگری هم می‌گوید شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این کلاهبرداری بسیار برنامه‌ریزی‌شده و از پیش تعیین‌شده بوده است. حتی برخی از افراد ناشناس که از بلاک‌شدن حساب کاربری من اطلاع داشتند، در تماس‌هایی درخواست کردند تا حساب کاربری من را با ۳۰درصد مبلغ ارزش آن خریداری کنند و از هیچ راهی برای اخاذی بیشتر از مردم دریغ نمی‌کردند.

پشت‌پرده پرونده کلاهبرداری کینگ‌مانی
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در وبسایت کینگ‌مانی ادعاهای زیادی مطرح شده بود تا اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند. چیزهایی مثل ادعای تصاحب امتیاز سایت از سوی یک شرکت سوئدی و دروغگویی درباره آمار سایت الکسا با وجود اینکه حدود ۸۰درصد بازدیدکنندگان سایت را ایرانیان تشکیل می‌دادند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد اعضای هیات مدیره‌ آن شرکت سوئدی را هم چند نفر ایرانی ازجمله مدیران یکی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای فعال در ایران تشکیل می‌دهند. همچنین با وجود ادعای وبسایت کینگ‌مانی مبنی‌بر وجود پنج صرافی که رمزارز آنها را به‌رسمیت می‌شناسند و معامله می‌کنند، در حال حاضر مشخص شده است که این معاملات تنها توسط سه صرافی آن هم با حجم معاملات بسیار ناچیز انجام شده است و بقیه سایت‌ها هم تنها قیمت لحظه‌ای، کینگ‌مانی را اعلام می‌کرده‌اند.

شواهد حاکی از آن است که رمزارز جعلی کینگ‌مانی به‌عنوان جایگزین پورسانت بازاریابی شبکه‌ای رواج پیدا کرده و مدیران سایت کینگ‌مانی با شگردهای پانزی، به دنبال شبکه‌سازی و دستکاری اعتبار و ارزش آن بوده‌اند. سرانجام، بعد از بررسی‌های صورت گرفته و محرز شدن تخلفات مرتبط با رمزارز کینگ‌مانی ازجمله فرار مالیاتی و قاچاق ارز، عوامل پشت‌پرده و نقش‌آفرین در رواج این رمزارز تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و به‌تدریج پرونده متخلفان مرتبط با این رمزارز در مراجع قضایی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کدخبر: ۴۱۷۸۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر