کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۱۳۳
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره فاز سوم آزمایش واکسن ایرانی کرونا

شنبه‌ آینده فاز سوم آزمایش واکسن ایرانی کرونا با نام برکت با تزریق به ۲۰ هزار داوطلب در ایران آغاز خواهد شد؛ از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ داوطلب در تهران و البرز و بقیه در استان‌های اصفهان، مشهد، شیراز و بوشهر هستند. مینو محرز محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت در این مورد توضحاتی را ارائه داده است:

*** واکسن برکت مرحله‌ی اول و دوم خود را با موفقیت به اتمام رساند و طی جلسه‌ای که هفته‌ی قبل برگزار شد، مجوزهای لازم برای فاز سوم انجام شده است

*** تا به حال کارآزمایی‌ها عوارض جدی نداشته است، به طور کلی واکسن‌های ضعیف شده، معمولا عارضه‌ی محدودی دارند و کم عارضه محسوب می‌شوند و حتی اگر عوارضی هم داشته باشند، معمولی و از نوع درجه یک شناخته شده است.

*** اگر از ۲۵ اردیبهشت کارآزمایی را شروع کنیم، حدودا اواخر خرداد ماه نتایج کارآزمایی بالینی مشخص می‌شود، بنابراین در اواسط تابستان یا اوایل شهریور می‌توانیم، تولید انبوه داشته باشیم و واکسن را در اختیار مردم بگذاریم.

*** ثبت نام برای کارآزمایی فاز سوم همچون دوره‌های قبل است و با همان سامانه افراد می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند، تا الان هم ۴۰ الی ۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند و باید از بین آنها ۲۰ هزار نفر انتخاب شوند. افراد از ۱۸ سال تا ۷۵ سال می‌توانند، ثبت نام کنند و بعد از آن افراد از نظر بیماری زمینه یا داروهایی که مصرف می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.همه شرایط مثل قبل است و داوطلب‌ها در صورت ایجاد عوارض بیمه خواهند بود.

*** اثر واکسن برکت بر ویروس جهش یافته‌ی هندی هنوز بررسی نشده، چون ویروس تازه به ایران آمده و باید روی واکسن امتحان شود، اما طبق بررسی‌هایی که انجام شده، واکسن‌هایی که با ویروس ضعیف شده ساخته می‌شوند، اثرش نسبت به بقیه واکسن‌ها بهتر است.

کدخبر: ۳۸۹۱۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر