کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۲۱۶
تاریخ خبر:

رازهایی درباره معاملات گواهی سپرده سکه طلا

روزنامه هفت صبح | سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا، مزایای معاملات گواهی سپرده سکه طلا را در بورس تشریح کرد. به‌گفته اکبر میرزاپور، در این معاملات دارنده گواهی با نام، امکان معامله و نگهداری این اوراق را دارد و نیازی به حمل و نگهداری سکه در منزل یا گاوصندوق نیست. ضمن اینکه تحویل فیزیکی سکه درصورت درخواست دارنده به فاصله یک‌روز انجام می‌پذیرد.

* یک: معامله در بازار گواهی سپرده سکه طلا در مقایسه با معاملات بازار نقدی کارمزد کمتری دارد و در این بازار قیمت خرید و فروش بسیار به‌هم نزدیک بوده که این یکی از جذابیت‌های بازار برای سرمایه‌گذاران سکه است.

* دو: معاملات گواهی سپرده سکه باعث حذف انواع مخاطرات اعم از مخاطرات مربوط به نگهداری، حمل‌ونقل و احتمال سرقت می‌شود. در این روش، فرد گواهی سپرده کالایی سکه را در بورس خریداری می‌کند و سکه در خزانه بانک به‌صورت امانت و در شرایط استاندارد و امن نگهداری می‌شود. در نتیجه مخاطرات مربوط به نگهداری و حمل و نقل آن جهت فروش در بازار نقدی و همچنین خطر سرقت سکه در صورت نگهداری در منازل به‌طور کامل از بین می‌رود.

* سه: خرید سکه به‌صورت نقدی از بازار همیشه با احتمال تقلبی بودن همراه است. تعداد زیادی از سکه‌هایی که در بازار وجود دارد، ضرب بانک مرکزی نیست و با وجود آنکه وزن و عیار طلای به‌کار رفته در آن نیز درست است، با قیمت سکه ضرب بانک مرکزی اختلاف فاحشی دارد که مشکلاتی برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند، اما چنین مشکلی در خصوص معاملات گواهی سپرده سکه وجود ندارد و تمام گواهی‌ها به پشتوانه سکه ضرب بانک مرکزی و طبق استانداردها انجام می‌شود.

* چهار: معاملات گواهی سپرده سکه به کمک سامانه‌های معاملات آنلاین از هر نقطه‌ کشور انجام می‌شود و نیازی به مراجعه و حضور در بازار نقدی ندارد. در نتیجه، به کمک این سامانه‌ها مشکلات مربوط به نقل و انتقال فیزیکی سکه حذف می‌شود. چراکه در این روش، کارگزاران از طریق سیستم‌های در اختیار خود، فرایند تسویه و انتقال پول به حساب فروشنده و انتقال دارایی به کد خریدار را انجام می‌دهند.

* پنج: کارمزد معاملات گواهی سپرده بسیار ناچیز است. به طوری که هزینه نگهداری روزانه هر قطعه سکه در خزانه ۷۰تومان بوده و هزینه ارزیابی در زمان تحویل سکه به خزانه‌ها نیز سه‌هزار تومان است. بنابراین هزینه انجام معاملات به کمک این اوراق نسبت به ارزش بازار سکه بسیار اندک است.

* شش: شنیده‌هایی مبنی بر احتمال ایجاد یک امکان وسوسه‌انگیز به‌گوش می‌رسد. گفته شده در صورت نهایی شدن تصمیم، دارنده گواهی سپرده اجازه دارد سکه‌های خود را به‌عنوان وثیقه بانکی عرضه کند و از بانک وام و تسهیلات بگیرد.

* هفت: گواهی سپرده کالایی در حکم یک ورقه بهادار است و ورقه بهادار به استناد ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم و بند ۲۴ ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، هم از مالیات بر ارزش افزوده و هم از مالیات بر عملکرد معاف است.

کدخبر: ۳۳۲۲۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر