کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۵۵۵
تاریخ خبر:

هفت نکته درباره بیمه خویش‎‌فرما

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک: ‌بیمه خویش‌فرما چیست؟ بیمه تامین اجتماعی به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم‌بندی می‌شود که به بیمه اختیاری، بیمه خویش‌فرما نیز گفته می‌شود. (در برابر بیمه اجباری که بیمه کارفرمایی است) در صورتی که شما صاحب شغل نیستید و در هیچ شرکت و فروشگاه و مغازه‌ای (یا به اصطلاح در هیچ کارگاهی) مشغول به کار و فعالیت نیستید؛ می‌توانید اقدام به ثبت نام و پرداخت حق بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی کنید.

دو: شرایط ثبت‌نام بیمه خویش‌فرما چیست؟ یکی از شرایط احراز بیمه خویش‌فرما، داشتن سابقه پرداخت حق بیمه است. به این ترتیب که فرد متقاضی بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی می‌بایست حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد تا بتواند نسبت به تهیه بیمه خویش‌فرما اقدام کند. شرایط سنی از دیگر شرایط و ضوابط بیمه خویش‌فرماست. به این صورت که سن فرد متقاضی می‌بایست مابین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. البته در شرایط این شرط سنی، تغییر می‌کند.

سه: مزایای بیمه خویش‌فرما چیست؟ دارا بودن پوشش‌های درمانی بیمه تامین اجتماعی، امکان بازنشستگی بر حسب سابقه پرداخت حق بیمه توسط بیمه‌شدگان، پوشش فوت و دریافت مستمری برای خانواده یا ذی نفع فرد بیمه شده و پرداخت هزینه‌های کفن و دفن فرد بیمه شده همانند بیمه‌های اجباری کارگران.

چهار: معایب بیمه خویش‌فرما چیست؟ نخست اینکه برخلاف بیمه کارفرمایی که بخشی از حق بیمه توسط کارفرما پرداخت می‌شود، در این نوع بیمه باید کل حق بیمه را خود پرداخت کنید که در سال جاری حدود ۹۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این، باید بدانید که بیمه خویش‌فرما، فاقد این مزایا است: غرامت ایام بارداری کمک هزینه ازدواج، از کارافتادگی ناشی از کار و مهم‌تر از همه بیمه بیکاری.

پنج: چه مدارکی لازم است؟ اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافی برای آقایان و نیز ۵ قطعه عکس سه در چهار است. پس از آن باید به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید.
و دو نکته دیگر:

شش: بیمه شده‌های خویش‌فرما باید حق بیمه را تا آخرین روزِ دو ماه بعد، به شعب تامین اجتماعی پرداخت کنند. اگر این زمان به اتمام برسد، قرارداد از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده باشد، لغو خواهد شد.

هفت: اگر کسی که سابقه پرداخت حق بیمه بیمه خویش‌فرما را داشته باشد و پس از مدت زمانی در جایی مشغول به کار شود؛ می‌تواند از سابقه بیمه خود پس از اشتغال در کارگاه و محل کار جدیدش استفاده کند.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۲۹۵۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر