کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۹۷۳
تاریخ خبر:

هفت نکته از جمعه شلوغ در بغداد ‌ ‌

روزنامه هفت صبح | یک: نیروهای امنیتی عراق بامداد جمعه با یورش به مقر «کتائب حزب‌الله» واقع در منطقه الدوره بغداد شماری از اعضای این گروه را بازداشت کردند. در ساعات اولیه گفته شد که چهار تن از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله دستگیر شده‌اند.

نیروهای ویژه از واحد سرویس مقابله با تروریسم این یورش را از ساعات ابتدایی بامداد جمعه به وقت محلی و با حمله به پایگاهی در منطقه الدوره در جنوب بغداد آغاز کردند. گزارش‌های اولیه حاکی از این بود که در این عملیات چند دستگاه راکت انداز نیز توقیف شده بود. ساعتی بعد از انتشار خبر، رسانه‌های عراقی گفتند که این چهار نفر بلافاصله آزاد شده‌اند. اما گروه نجبا با انتشار عکسی اعلام کرد که اگر افراد ربوده شده آزاد نشوند، سفارت آمریکا را هدف قرار خواهد داد.

* دو: به گمان ناظران واشنگتن خواستار فشار بیشتر بغداد بر این گروه بوده است و یورش بامداد جمعه اولین اقدام از این نوع از سوی دولت عراق است. از سوی دیگر انگشت اتهام به سوی دولت الکاظمی هم گرفته شد چرا که به نظر می رسد او بعد از مذاکرات اخیر با آمریکایی‌ها دست به باز گذاشتن دست آن‌ها در عراق و راضی کردن ایالات متحده زده است.

* سه: به نوشته کانال تلگرامی اخبار سوریه، کمی بعد از اینکه مشخص شد خبر آزادی چهار فرمانده دروغ بوده، نیروهای حشدالشعبی به سرعت مقر یگان مبارزه با تروریسم عراق را که به صورت مستقیم و کامل توسط ژنرال‌های آمریکایی مدیریت، فرماندهی و هدایت می‌شوند محاصره کرده‌اند.

همان زمان ویدئوهایی منتشر شد که در آن نیروهای حشد در خیابان‌های بغداد حاضر شده و به دولت و آمریکایی‌ها هشدار می‌دادند. کمی بعد گفته شد که الکاظمی در حضور هادی العامری و ابو فدک المحمداوی از نیروهای کتائب عذرخواهی کرده است. این خبر البته تایید نشد اما نیروهای آزاد شده حشدالشعبی در کنار ورودی منطقه الخضرا (منطقه سبز) که کاخ نخست‌وزیری در آنجا قرار دارد نماز صبح را اقامه کردند.

* چهار: کتائب حزب الله همواره در کانون تنش‌ها میان واشنگتن و تهران بر سر حضور نظامی آمریکا در عراق قرار داشته است. آمریکا این شبه نظامیان شیعی را به حملات راکتی پی در پی به پایگاه‌های نظامی خود که محل استقرار نیروهای آمریکاست متهم کرده است؛ حملاتی که به گفته ائتلاف ادعایی آمریکا تاکنون با بمباران متقابل مواضع کتائب همراه بوده است.

* پنج: وبگاه السومریه نیوز نخستین رسانه عراقی است که خبر آزادی نیروهای کتائب حزب الله را در ساعت ۱۰:۲۹ صبح جمعه به وقت بغداد (۱۱:۵۹ به وقت تهران) منتشر کرد. این وبگاه هم به نقل از یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد که دستگیرشدگان حوادث بامداد جمعه آزاد شدند. بر اساس اعلام سومریه نیوز افراد بازداشت شده از سوی فرماندهی عملیات مشترک آزاد شده‌اند.

* شش: منابع عراقی بامداد جمعه خبر دادند که نیروهای مبارزه با تروریسم عراق (زیر نظر آمریکا) به مقر کتائب حزب ‌الله در منطقه الدوره بغداد حمله و ۱۳ نفر از اعضای کتائب را بازداشت کردند.
خبرگزاری ملی نینا با انتشار بیانیه سازمان مبارزه با تروریسم عراق بدون نام بردن از اسم این گروه نوشت که در عملیات شبانه در جنوب بغداد ، ۱۳ عنصر مسلح از سوی نیروهای این سازمان دستگیر شدند.

سازمان مبارزه با تروریسم یکی از یگان‌های مستقل در نیروهای مسلح عراق است که پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ با کمک و زیر نظر آمریکا شکل گرفت و به عنوان یکی از نیروهای زبده نظامی عراق شناخته می‌شود. ژنرال الساعدی در راس این سازمان قرار دارد. او از فرماندهان عملیات آزادسازی عراق از اشغال داعش است. پیش از این عادل عبدالمهدی او را به جرم خیانت و جاسوسی علنی برای سفارت آمریکا از کار برکنار کرده بود.

*هفت: فرماندهی مشترک عراق روز جمعه در ارتباط با افرادی که پنجشنبه شب در عراق دستگیر شدند بیانیه‌ای صادر کرد.به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، «واع»، فرماندهی عملیات مشترک عراق در این خصوص گفت: «ملت عراق و جهان طی سال‌های گذشته درگیر موضوع هدف قرار گرفتن مقرهای کشوری، اردوگاه‌های نظامی عراق و سفار‌تخانه‌هایی شدند که کشور سال‌ها از آنها محافظت می‌کرد. به علت اهمیت این موضوع و بازتاب‌های منفی آن بر امنیت ملی عراق، این مسئله در عالی‌ترین سطوح پیگیری شد».

در ادامه این بیانیه آمده است که با هدف در جریان قرار دادن مردم درباره اصل این ماجرا و تحولاتی که پنجشنبه شب اتفاق افتاد به اطلاع می‌رسانیم: «اطلاعات دقیقی در ارتباط با افرادی که پیش‌تر، منطقه سبز و فرودگاه بین‌المللی بغداد را به طور غیر مستقیم طی چند مرحله هدف قرار دادند، به دست آمد. دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاع یافتند که برخی قصد دارند بار دیگر برخی اهداف را در منطقه سبز هدف قرار دهند.»

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه گفت:‌ «محل‌های حضور گروه‌های عامل شلیک شناسایی و از سوی دادگاه عراق حکم دستگیری ایشان طبق قانون مبارزه با تروریسم آماده شد. سرویس‌های مبارزه با تروریسم، طبق تخصص خود، مأمور شدند تا حکم را اجرا و از انجام اقدام تروریستی علیه مواضع دولت جلوگیری کنند. این سرویس وظیفه خود را بسیار حرفه‌ای اجرا و چهارده متهم را به همراه نشانه‌های جرم شامل دو سکوی پرتاب دستگیر کرد.»

در ادامه این بیانیه گفته شده است:‌ «بلافاصله پس از اجرای عملیات یک کمیته تحقیقاتی ویژه به ریاست وزارت کشور و با عضویت دستگاه‌های امنیتی تشکیل شد و متهمان برای نگهداری تا زمان اتمام فرآیند تحقیق و یکسره شدن پرونده از جانب دادگاه به دستگا‌ه‌های امنیتی تحویل داده شدند.»

کدخبر: ۳۳۵۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر