کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۲۰
تاریخ خبر:

هفت نکته آموزنده درباره آمار رسمی معاملات مسکن

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| میانگین قیمت هر متر مسکن در ماه گذشته برای تهران به ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. این رقم که آمار بانک مرکزی آن را اعلام کرده، حکایت از افزایش هشت درصدی قیمت خانه‌ها در پایتخت در مقایسه با اردیبهشت‌ماه امسال دارد. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در تهران بر‌اساس این آمار، در خرداد‌ماه حدود ۱۳.۹ هزار واحد مسکونی بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب افزایش ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹‌درصدی داشته است.

یک: هر متر آپارتمان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به‌طور متوسط ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت داشت. اما در خرداد، با رشدی هشت درصدی این مبلغ تا نزدیک چهل میلیون تومان رفته و هر متر خانه به‌طور متوسط در پایتخت با قیمت ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شده است. درخردادماه سال ۱۴۰۰ این میزان، ۱۰ میلیون تومان کمتر از خرداد ۱۴۰۱ بود و هر متر خانه به‌طور متوسط ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. این رقم‌ها به ما می‌گویند قیمت خانه در تهران به‌طور متوسط در این یک سال بیش از ۳۲‌درصد افزایش قیمت داشته است.

دو: خرداد سال گذشته در تهران تنها پنج هزار و ۱۰۰ خانه معامله شده بود. اما امسال نزدیک به ۱۴ هزار خانه در این ماه خریده شده‌اند. یعنی میزان معاملات مسکن در پایتخت ۱۷۲‌درصد نسبت به سال گذشته، افزایش پیدا کرده. از آنجایی‌که در اردیبهشت ماه هم ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در تهران خریدوفروش شده‌اند می‌شود گفت حجم معاملات در این یک ماه ۳۲‌درصد افزایش را ثبت کرده است.

سه: بیشترین متوسط قیمت خانه در ماه خرداد، متری ۸۱ میلیون تومان بوده است. این میزان مربوط به آپارتمان‌هایی است که در منطقه یک قرار گرفته‌اند. در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت خانه در این منطقه، ۷۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بوده است. اما اگر کسی همین خانه را سال قبل خریده باشد، برای هر متر آن ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده. با احتساب این آمار قیمت خانه‌ ۱۰۰ متری که در خرداد ۱۴۰۱ هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده، در اردیبهشت ماه هفت میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان بوده. همین خانه سال قبل با پولی معادل شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معامله شده است.

چهار: ارزان‌ترین خانه‌ها بر‌اساس آمار بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۱ در منطقه ۱۸ قرار داشته‌اند. متوسط قیمت هر متر آپارتمان در این ناحیه ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده. واحدهای مسکونی در همین منطقه اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت متری ۱۸ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله می‌شده و قیمت آن در خرداد سال گذشته متری ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده است. با این حساب خانه‌ای که خرداد ۱۴۰۱ یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون قیمت داشته، ماه قبل از آن یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان بوده و سال قبل با قیمت یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون تومان فروخته شده است.

پنج: خرداد امسال ۱۶ منطقه شامل مناطق هفت، هشت، ۹، ۲۲،۱۳،۲۱،۱۴، ۱۱، ۱۰،۱۲، ۱۹،۱۶، ۱۵، ۲۰، ۱۷ و ۱۸ ارزان‌تر از قیمت متوسط خانه در تهران که ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، به‌فروش رسیده‌اند. در اردیبهشت هم آپارتمان‌هایی در ۱۶ منطقه شامل همان مناطقی که ذکر شد، زیر قیمت متوسط معامله شده‌ بودند. در خرداد ۱۴۰۰ هم وضعیت مشابه بود و آپارتمان‌ها در ۱۶ منطقه ارزان‌تر از متری ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رفتند. تنها مناطقی چون یک، دو، سه، چهار، پنج و شش قیمتی بالاتر از میزان متوسط خانه‌های پایتخت داشته‌اند.

شش: واحدهای مسکونی زیر ۸۰ متر، در خردادماه امسال، ۵۳٫۷‌درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص دادند. اما ماه قبل از آن مشتریان خانه‌‎هایی با این متراژ بیشتر بوده و ۵۵٫۳‌درصد از کل خانه‌ها را تشکیل می‌داده‌اند. خرداد پارسال هم همین نوع خانه‌ها مورد استقبال بیشتر قرار گرفته بودند و سهم ۵۶٫۱‌درصدی از کل معاملات را به‌خود اختصاص می‌دادند.

هفت: در آخرین ماه از فصل بهار ۱۴۰۱، خانه‌‎هایی که ارزش آنها از سه میلیارد تومان کمتر بود، بیشتر از بقیه واحدهای مسکونی معامله شده‌اند. در حقیقت ۵۲٫۸‌درصد از خریداران، سراغ این نوع آپارتمان‌ها رفته‌اند که معمولا یک تا دو‌خوابه هستند. اردیبهشت‌ماه همین سال ۵۱٫۳‌درصد از معاملات مرتبط با خانه‌هایی بوده که قیمت آنها حداکثر ۲٫۵ میلیارد تومان ذکر شده است. خرداد سال گذشته خانه‌هایی که زیر دو میلیارد تومان قیمت داشتند، با سهم ۵۳٫۴‌درصدی از کل معاملات، محبوب‌تر از بقیه بوده‌ و نظر خریداران را به خود جلب می‌کرده‌اند.

کدخبر: ۴۶۴۷۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر