کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۴۳۴
تاریخ خبر:

هفت روش مقابله با کرونا در سراسر جهان

روزنامه هفت صبح| نحوه مدیریت کرونا توسط دولت‌های مختلف جهان به یک علامت سوال مهم در افکار عمومی جهانی تبدیل شده است چرا که در حال حاضر دست‌کم چهار روش برای مدیریت این ویروس در سطح اجتماعی وجود دارد.

* یک: روش چینی - کره‌ای و هنگ‌کنگی: روش چینی همان روش معروف قرنطینه است. چین، استان هوبی با مرکزیت شهر ووهان را به طور کامل قرنطینه کرد و شرایط دشواری حتی برای خروج از منزل نیز به وجود آورد. این روش در آن کشور جواب داد و بزرگترین نشانه هم این بود که میزان ابتلا و فوتی در خارج از این استان به شدت اندک بود. باید در نظر بگیرید که از کشوری صحبت می‌کنیم که یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت دارد.

این قرنطینه باعث شده که در هنگ‌کنگ، همسایه دیوار به دیوار چین، تاکنون فقط ۱۴۹ مورد ابتلا و چهار مورد فوتی ثبت شود. این روش در کره جنوبی، دیگر کشور شرق آسیا نیز جواب داده است و این کشور در حال حاضر با ۸۲۳۶ نمونه مثبت کرونا، فقط ۷۵ مورد فوتی را ثبت کرده است و این در حالی است که مثلا آمریکا با ۳۸۰۰ مورد ابتلا، ۶۹ فوتی داشته است. همچنین جالب خواهد بود اگر بدانید که این کشور در روز گذشته، ۷۶ مورد مثبت داشته است که کمترین میزان در ۲۵ روز گذشته (بدون درنظر گرفتن روز ۱۰ مارس) است.

* دو: روش ایرانی: این روش در واقع تلاش برای یک قرنطینه داوطلبانه است. آن طور که تا به حال فهمیدیم، ظاهرا دولت و یا مجموعه حاکمیت شاید به دلیل ملاحظات اقتصادی ناشی از زیست در دوران تحریم یا شاید به دلیل ملاحظات امنیتی و ترس از تجمع در خروجی شهرها یا غارت فروشگاه‌ها تصمیم گرفته که به صورت ملی قرنطینه اعلام نکند.

اما از مردم بخواهند که خود در خانه بمانند. روشی که نمی‌توان ارزیابی دقیقی از نتیجه آن داشت. در ایران البته در کنار این مسئله، به غربالگری عمومی البته به صورت مجازی نیز روی آورده شده است و مثلا تا دیروز، تا ۷۶ درصد مردم یک استان بحرانی یعنی گیلان مورد غربالگری قرار گرفته شده‌اند که به نوعی یک تست عمومی از همه جمعیت است.

* سه: روش ایتالیایی، اسپانیایی: می‌دانید که در اروپا دو کشور هستند که در حال حاضر با وضعیت وخیمی روبه‌رو هستند. یکی ایتالیا با ۲۴ هزار و ۷۴۷ مبتلا و ۱۸۰۹ فوتی و دیگری اسپانیا با ۹ هزار و ۱۹۱ مبتلا و ۳۰۹ فوتی. در هر دو کشور قرنطینه عمومی صورت گرفته است یعنی مردم نباید جز برای کارهای اضطراری از خانه خود خارج شوند.

هرچند برخی می‌گویند آمار بالای این دو کشور به دلیل عمومی بودن تست کرونا در آنجا است در حالی که در برخی کشورهای دیگر صرفا از افراد بسیار بدحال یا دارای بیماری زمینه‌ای تست گرفته می‌شود؛ اما برخی نیز هستند که معتقدند قرنطینه در این کشورها جواب نداده و نخواهد داد چرا که فرهنگ عمومی مردم در این کشورها، مانند فرهنگ مردم چین تبعیت از قوانین دولتی نیست و دولت نیز مانند چین، لجستیک لازم برای تامین همه نیازهای مردم باقی مانده در خانه‌ها (از نیاز اقتصادی به پول در قالب یارانه و … تا نیازهایی مثل دارو و مواد غذایی) را ندارند.

* چهار: روش سوئدی - بریتانیایی: این روش ظاهرا با مشاهده شکست قرنطینه در ایتالیا ابداع شده و در آن عملا حضور بیماری در جامعه تا طولانی مدت و با آمار ابتلای بالا پذیرفته شده است و صرفا تلاش می‌شود که از افراد پرخطر یعنی افرادی که سن بالایی دارند یا بیماری زمینه‌ای دارند مراقبت شود. ایده اصلی در این حوزه این است که این ویروس خواهی و نخواهی، بسیاری از مردم را مبتلا خواهد کرد.

اما باید با سازوکارهایی مثل لغو تجمعات، صرفا کاری کرد تا جامعه با شیبی ملایم به آن مبتلا شود و سپس ظرفیت محدود بیمارستان‌ها و بخش درمانی را در اختیار افرادی گذاشت که جانشان در خطر است. جالب است بدانید که با توجه به همین وضعیت که قاعدتا باعث افزایش تعداد مبتلایان می‌شود، دیروز سوئد اعلام کرد که دیگر آمار مبتلایان را هم اعلام نخواهد کرد.

* پنج: روش آلمانی: اروپایی‌های زیادی این روزها آلمان را به پنهان‌کاری آمار در زمینه مبتلایان کرونا متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند قاعدتا آلمان با ۶۲۴۸ مورد ابتلا نباید فقط ۱۳ فوتی داشته باشد. در کنار مسئله پنهان‌کاری، آلمانی‌ها یک نکته را هم از روش چهارم یعنی سوئدی - بریتانیایی آموخته‌اند و آن هم پذیرش بیماری است و به همین خاطر هم، آنگلا مرکل در همان روزهای ابتدایی شیوع در آلمان گفته بود تا ۷۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا خواهند شد.

* شش: روش ترکی - اماراتی - هندی: این روزها اگر می‌خواهید برای یک نفر یک جک بامزه تعریف کنید باید به او بگویید، امارات فقط ۹۸ مورد مثبت کرونا و ترکیه فقط ۱۸ مورد مثبت ثبت کرده است. این در حالی است که رفت و آمد روزانه دو فرودگاه دوبی و استانبول، عملا این دو کشور را به دو منبع بزرگ برای ابتلا و سرایت این بیماری تبدیل می‌کند.

بنابراین اجازه بدهید که نقطه کانونی روش این دو کشور را روی پنهان‌کاری بدانیم. البته اگر خوب بخواهیم قضاوت کنیم باید کشور هند را هم به این لیست اضافه کنیم. کشوری با یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت که مرز مشترک با چین دارد و عدم رعایت بهداشت در آن زبانزد خاص و عام است؛ حالا می‌گوید ۱۲۹ نمونه مثبت و فقط ۲ کشته دارد. شما باور می‌کنید؟

* هفت: روش آمریکایی: آمریکایی‌ها مثل ما ابتدا کرونا را انکار کردند و حالا با یک وضعیت عجیب و غریب روبه‌رو شدند. وضعیتی که می‌تواند این ویروس را در سراسر آمریکا به شیوع عجیب و غریبی برساند. دولت فعلا دارد به سمت روش تست عمومی می‌رود تا بتواند مبتلایان را در این جامعه مورد شناسایی قرار دهد اما این مسیر برای دولت این کشور مشکلاتی ساختاری به همراه دارد. چرا؟

آمریکا سومین کشور پرجمعیت جهان است اما این جمعیت به دلایل مختلف ازجمله اختلاف طبقاتی از سطح اقتصادی و بهداشتی یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین ممکن است فردی شهروند آمریکا باشد و در ثروتمندترین کشور جهان نیز زندگی کند ولی فاقد بیمه درمانی باشد (نه یک نفر بلکه ۳۰ میلیون نفر در جامعه آمریکا همین وضعیت را دارند) در این شرایط میزان ابتلا احتمالا در این جامعه بالا خواهد رفت مخصوصا با توجه به ارتباط گسترده این جامعه با اروپا به عنوان کانون شیوع این بیماری.

کدخبر: ۳۱۵۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر