کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۱۹۰
تاریخ خبر:

هفت رمزارز ارزان‌قیمت با بازدهی دو هزار درصدی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌یک بیت‌کوین معادل یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان قیمت دارد. تقریبا اندازه یک خانه ۶۰،۷۰متری در تهران. هرچند می‌توان با مبالغ کوچک هم روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد و چند هزارم بیت‌کوین خرید اما ارزهای دیجیتال کوچک که قیمتشان پایین‌تر است، طرفدار بیشتری دارند. یک نظریه در بازارهای مالی می‌گوید دارایی‌های ارزان‌قیمت بیشتر مورد پسند سرمایه‌گذارها هستند. این قاعده را در بازارهای دیگر مثل بورس هم می‌بینیم که خیلی‌ها به خاطر گران بودن یک سهم سراغ خرید آن نمی‌روند.

در این گزارش هفت ارز دیجیتال را بررسی کرده‌ایم که کمترین قیمت را در صرافی‌های ایرانی دارند. ارزان‌ترین آنها ترون است که در حدود دو هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد. بررسی سابقه این ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد آنها توانسته‌اند در نیمه دوم سال ۹۹ بین ۶۷ تا دو هزار و ۳۰درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذارانشان کنند.

احتمالا حدس می‌زنید که رکورددار بازدهی دوج‌کوین است که قیمت آن در نیمه شهریورماه تنها ۷۳تومان بود که در پایان سال ۹۹ به هزار و ۵۵۰تومان رسید و حالا در بازه ۱۲هزار تومان نوسان دارد. این یعنی قیمت دوج‌کوین از شهریور تا حالا تقریبا ۱۶۴برابر شده است! توجه داشته باشید که احتمال تکرار این بازدهی چشمگیر نزدیک به صفر است و سرمایه‌گذاری در این بازار پر از حباب ریسک بالایی دارد.

*** قیمت ترون؛ حدود دو هزار و ۸۰۰تومان
هزینه تراکنش‌های ترون نزدیک به صفر است. موردی که باعث شده این رمزارز تازه‌وارد به سرعت بتواند جایگاه خود را در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کند. ترون با نماد TRX در سال ۲۰۱۷ توسط یک شرکت سنگاپوری ایجاد شد و بعد از بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال در کشورهای شرقی به حساب می‌آید. یکی از دلایل محبوبیت ترون، استفاده سامسونگ از این ارز دیجیتال است.

ترون یکی از ارزان‌ترین انواع ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی است. هر ترون این روزها حدود دو هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد، ولی ممکن است هر لحظه تغییر کند. ترون در نیمه دوم سال ۹۹ بازدهی حدود ۱۹۲درصد را در کارنامه خود ثبت کرده اما از اول سال تا حالا چندان عملکرد خوبی نداشته. در این مدت قیمت ترون نهایتا هفت درصد رشد کرده. در بازارهای جهانی ارز دیجیتال ترون جایگاه چندانی ندارد و در رتبه ۲۲ بزرگ‌ترین رمزارزها قرار گرفته اما در ایران آنقدری طرفدار دارد که به یکی از رمزارزهای پرمعامله در صرافی‌های ایرانی تبدیل شود. راز موفقیت آن شاید کیف‌پول‌های ترون باشد که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ایرانی ارز دیجیتال از آنها برای نگهداری رمزارزهایشان استفاده می‌کنند.
بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: ۱۹۲درصد

*** قیمت دوج‌کوین؛ حدود ۱۲هزار تومان
دوج‌کوین حاصل شوخی دو مهندس نرم‌افزار با ارزهای دیجیتال است. سال ۲۰۱۳ و زمانی که قیمت بیت‌کوین از هزار دلار عبور کرد، این دو مهندس برای اینکه نشان دهند رمزارزها زیاد از حد جدی گرفته می‎شوند، ارز دیجیتال دوج‌کوین را بر بستر لایت‌کوین، با عکس یک سگ راه‌اندازی کردند و هدفشان از این کار صرفا سرگرمی بود.

ولی در حال حاضر این سرگرمی تبدیل به پنجمین ارز دیجیتال بزرگ دنیا شده و طرفداران زیادی پیدا کرده که مهم‌ترین آنها ایلان ماسک است. دوج‌کوین پربازده‌ترین دارایی دنیا در شش ماه اخیر به حساب می‌آید. شاید باورش سخت باشد اما در نیمه سال ۹۹ تنها ۷۳تومان بود ولی روند صعودی آن باعث شد تا آخر سال قیمت هر دوج‌کوین به هزار و ۵۵۸تومان برسد و بازدهی دو هزار و ۳۴درصدی در کارنامه نیمه دوم ۹۹ دوج‌کوین ثبت شود.

علاوه بر جهش چشمگیر قیمت دوج‌کوین در این بازه زمانی، از ابتدای سال تا حالا شاهد افزایش ۶۸۰درصدی قیمت دوج‌کوین هستیم. تا جایی که ارزش هر دوج‌کوین این روزها به حدود ۱۲هزار تومان رسیده و نوسانات شدیدی دارد. دوج‌کوین به‌حدی بین سرمایه‌گذارهای ایرانی محبوب است که ارزش معاملات روزانه آن بعضا بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد. / بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: دو هزار و ۳۴درصد

*** قیمت استلار؛ حدود ۱۵هزار تومان
ارز دیجیتال استلار با نماد XLM در سال ۲۰۱۴ توسط یک برنامه‌نویس آمریکایی ایجاد شد که عضو موسس رمزارز ریپل هم به حساب می‌آید. در ابتدا شیوه استخراج و مبادلات استلار مبتنی بر شبکه ریپل بود اما در حال حاضر شبکه نقل و انتقال متفاوتی دارد. در ابتدا هدف از ایجاد استلار انجام تراکنش‌های بزرگ مالی بین بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در کمترین زمان بود.

این شبکه در عرض سه تا پنج ثانیه هزار تراکنش انجام می‌دهد. استلار یکی دیگر از ارزهای دیجیتال ارزان‌قیمت در صرافی‌های ایرانی به حساب می‌آید. قیمت هر استلار به پول ما در محدوده ۱۵ تا ۱۶هزار تومان نوسان دارد. البته اگر به نیمه سال ۹۹ برگردیم، می‌بینیم قیمت استلار آن زمان حدود دو هزار و ۲۰۰تومان بوده و تا پایان سال به ۱۰هزار و ۵۰۰تومان رسیده است. موضوعی که باعث شده بازدهی ۳۷۴درصدی در نیمه دوم سال ۹۹ نصیب سرمایه‌گذاران استلار شود.

این ارز دیجیتال از اول سال تا حالا حدود ۵۰درصد رشد کرده و قیمت آن یک و نیم برابر شده است. روزانه حدود ۳۴میلیارد تومان استلار در صرافی‌های ایرانی خرید و فروش می‌شود که نسبت به دیگر رمزارزها چندان چشمگیر نیست اما با این وجود ارزش معاملات آن تقریبا دو برابر بیت‌کوین است. / بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: ۳۷۴درصد

*** قیمت تتر؛ حدود ۲۴هزار تومان
ارز دیجیتال تتر دنیایی متفاوت از دیگر رمزارزها دارد. قیمت تتر با نماد USDT برای همیشه ثابت و برابر با یک دلار است. قیمت آن نهایتا به اندازه یک سنت نوسان دارد و اصطلاحا به آن استیبل‌کوین می‌گویند. موارد دیگری مثل دلار کوین و بایننس دلار هم شرایط مشابهی دارند و قیمت آنها همیشه معادل یک دلار آمریکاست اما تتر بین آنها بیشترین طرفدار را پیدا کرده و از آن برای خرید و فروش دیگر رمزارزها استفاده می‌شود.

علاوه بر تتر دلار، این ارز دیجیتال برای دیگر ارزها مثل یورو، پوند و … هم راه‌اندازی شده اما هیچ‌کدام به اندازه تتر دلار کارایی ندارند. تتر بدترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بین ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید، چراکه قیمت آن مستقیما با نوسانات بازار ارز تغییر می‌کند. تتر بیشتر برای خرید و فروش دیگر رمزارزها کاربرد دارد و کسانی که روی تتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، در اصل به افزایش قیمت دلار امیدوار هستند.

تتر در نیمه دوم سال ۹۹ نه‌تنها بازدهی نداشته بلکه ۱۷درصد ضرر نصیب سرمایه‌گذارانش کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اینجای کار هم تتر سه درصد عقب‌نشینی کرده است. تتر در صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال با کمی اختلاف نسبت به دلار بازار آزاد معامله می‌شود. دیروز که دلار نزدیک ۲۳هزار تومان بود، تتر با قیمت ۲۳هزار و ۷۰۰تومان معامله می‌شد. / بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: منفی ۱۷درصد

*** قیمت ریپل؛ حدود ۳۰هزار تومان
شرکت ریپل در ابتدا یک شرکت پرداخت اینترنتی بود که کار خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ ارز دیجیتال ریپل را با نماد XRP راه‌اندازی کرد که مادر خیلی از رمزارزها مثل استلار به حساب می‌آید و شبکه‌‌ای که برای آن راه‌اندازی شده برای دیگر رمزارزها کاربرد دارد. یکی از مزیت‌های ریپل، ارزان‌تر بودن تراکنش‌های آن است و رقیب سرسخت بیت‌کوین محسوب می‌شود چراکه تراکنش‌های ریپل مصرف برق خیلی پایین‌تری نسبت به بیت‌کوین دارد.

هرچند ریپل قیمت چندانی ندارد اما همچنان یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا محسوب می‌شود و زمانی بعد از بیت‌کوین بیشترین طرفدار را در ایران داشت. قیمت هر ریپل رقمی در محدوده ۳۰هزار تومان نوسان دارد و از ابتدای سال تا حالا حدود ۲۲درصد گران شده است. بازدهی ریپل در نیمه دوم سال ۹۹ حدود ۲۶۰درصد بود چراکه قیمت آن در بازه زمانی اول مهر تا آخر اسفندماه از حدود هزار و ۲۵۰تومان به ۲۶هزار و ۱۰۰تومان رسید. ارزش ریپل در یک هفته اخیر کاهش ۱۴درصدی را پشت سر گذاشته و شرایط چندان مساعدی ندارد. ارزش معاملات روزانه ریپل در صرافی‌های ایرانی روزانه حدود ۳۰میلیارد تومان است و تفاوت چندانی با دیگر ارزهای دیجیتال ندارد. / بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: ۲۶۰درصد

*** قیمت کاردانو؛ حدود ۵۰هزار تومان
ارز دیجیتال کاردانو با نماد ADA جایگزین اتریوم است. ارزهای دیجیتال تازه تاسیس که اصطلاحا به آنها آلت‌کوین می‌گویند، عموما به عنوان جایگزین یک ارز دیجیتال بزرگ مثل بیت‌کوین، اتریم و ریپل شناخته می‌شوند. یکی از پنج موسس اتریوم بعد از به وجود آمدن اختلاف نظر برای هدایت دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا از این تیم جدا شد و رمزارز کاردانو را تحت همان پروتکل‌ها ایجاد کرد. گفته می‌شود کاردانو نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال بستر امن‌تری برای تراکنش‌ها ایجاد کرده و به همین دلیل بعضی معتقدند در آینده کاردانو جای اتریوم را در بازار ارزهای دیجیتال خواهد گرفت.

امکان معامله کاردانو در بعضی صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال وجود ندارد. کاردانو پنجمین ارز دیجیتال ارزشمند دنیا به شمار می‌آید و در ایران تنها چند صرافی امکان خرید و فروش آن را فراهم کرده‌اند. البته به شکلی که صرفا با قیمت اعلام شده توسط صرافی می‌توانید آن را بخرید یا بفروشید. ارزش کاردانو به پول ما حدود ۵۰هزار تومان است و در بعضی صرافی‌ها با قیمت ۴۰هزار تومان فروخته و با نرخ ۶۰هزار تومان خریداری می‌شود. قیمت کاردانو در نیمه دوم سال ۹۹ از دو هزار و ۲۶۰تومان به ۳۲هزار تومان رسید و باز بازدهی هزار و ۳۳۹درصدی بعد از دوج کوین در رتبه دوم بیشترین رشد ایستاده است. / بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: هزار و ۳۳۹درصد

*** قیمت ایاس؛ حدود ۲۵۰هزار تومان
ارز دیجیتال ایاس که آن را با نماد EOS می‌شناسند، توسط یک شرکت خصوصی بر بستر اتریوم ایجاد شده است. این رمزارز تازه‌وارد در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. در اولین روز ایجاد این ارز دیجیتال، یک میلیارد ایاس روی شبکه اتریم توزیع شد. نوعی عرضه اولیه که صاحبان ارز دیجیتال ایاس را پولدار کرد. کارمزد تراکنش‌های ایاس نزدیک به صفر است و این مورد نقطه قوت این ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

قیمت هر EOS در صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال این روزها در محدوده ۲۵۰هزار تومان نوسان دارد. ارزش معاملات روزانه آن حدود ۳۰میلیارد تومان و مشابه دیگر رمزارزهاست. اگر تتر را کنار بگذاریم، می‌بینیم ایاس در نیمه دوم سال ۹۹ بدترین عملکرد را در بازار ارزهای دیجیتال داشته. قیمت هر EOS در نیمه سال گذشته حدود ۷۶هزار و ۸۰۰تومان بود و تا آخر سال ۹۹ به ۱۲۸هزار تومان رسید تا بازدهی ۶۷درصدی در کارنامه ایاس ثبت شود.

این رقم کمترین بازدهی بین رمزارزهای مختلف به حساب می‌آید. البته ایاس عقب‌ماندگی خود را در سال ۱۴۰۰ جبران کرده و با رشد ۹۵درصدی از ابتدای سال تا حالا بعد از دوج‌کوین در رتبه دوم بیشترین بازدهی قرار دارد. بخشی از این بازدهی در همین هفته اخیر به دست آمده است. / بازدهی نیمه دوم سال ۹۹: ۶۷درصد

کدخبر: ۳۹۰۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر