کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۱۴۳
تاریخ خبر:

هفت راز درباره کسب‌وکار دیجی‌کالا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌دیجی‌کالا در گزارشی مفصل عملکرد سال ۱۴۰۰ خود را پیش روی مخاطبان قرار داده است. در این گزارش عددها و آمارهایی وجود دارند که موفقیت یک کسب‌وکار را نشان می‌دهند. افزایش تعداد فروشندگان، بهبود اوضاع مالی، اضافه شدن کالاهای عرضه شده، رضایت‌مندی مشتریان و… منتها هرچقدر جلوتر می‌رویم اهمیت گزارش دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین ایران بیشتر می‌شود. سهم خرده‌فروشی‌های آنلاین نسبت به کل بازار خرده‌فروشی، سال گذشته با رشد چشمگیر ۲۵‌درصدی روبه‌رو بوده است و گزارش دیجی‌کالا که با دقت و وسواس زیاد به برندهای مختلف و جزئیات کالاها اختصاص دارد می‌تواند نشان دهد در بازار‌های مختلف از موبایل و لوازم خانگی گرفته تا محصولات بهداشتی شاهد چه اتفاقاتی بوده‌ایم.

یک: تعداد فروشندگانی که با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند در سال گذشته به ۲۴۹ هزار رسیده است. آنها روی‌هم‌رفته هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کالای متنوع را عرضه می‌کنند. از این سمت هم تعداد کالاهای سفارش داده شده روی سایت دیجی‌کالا در سال گذشته به یک میلیون و ۲۶۷ رسید. سرویس دیجی‌کالا جت، به‌تنهایی در هر روز میزبان ۱۷‌هزار سفارش است و تعداد مشتریان آن به دو میلیون کاربر یکتا می‌رسد. خوش‌شانس‌ترین آنها در سال گذشته موفق شده پنج دقیقه پس از ثبت سفارش، خرید خود را در خانه تحویل بگیرد. جت، سرویس تحویل سفارش‌های سوپرمارکتی دیجی‌کالا است.

تعداد برندهای فعال دیجی استایل به‌عنوان فروشگاه اختصاصی پوشاک در سال گذشته به دو هزار و ۵۰۰ برند رسید. این سایت در حال حاضر بیش از ۳۱۲ هزار کالای متنوع را عرضه می‌کند و پارسال ۲۴ میلیون مرتبه بازدید داشته است. یعنی تقریبا روزی ۶۶ هزار بازدید.
فیدیبو به‌عنوان پلتفرم محتوایی دیجی‌کالا در سال گذشته رکورد نصب سه میلیون نصب را از خود به‌جا گذاشته است. هزار و ۳۰۰ ناشر در این راه با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند و تا الان ۱۳۰ هزار محتوا، شامل کتاب الکترونیک و کتاب صوتی روی فیدیبو منتشر کرده‌اند. از این طرف دیجی‌پی به‌عنوان بازوی پرداخت دیجی‌کالا در سال گذشته برای اولین بار سرویس اعتباری را در اختیار مشتریان قرار داد و روی‌هم‌رفته یک میلیارد تومان اعتبار در قالب اعتبار خرد به کاربران اختصاص پیدا کرد.

دیجی‌کالا پارسال در کنار سرویس‌های معمول خود، دیجی‌کالا بیزینس و سرویس عرضه محصولات بومی و محلی را عرضه کرد. دیجی‌کالا بیزینس راهکار خریدهای سازمانی محسوب می‌شود و روی دومی فرصتی برای معرفی و فروش محصولات بومی، خانگی و روستایی فراهم شده است. تعداد مشتریان سرویس دیجی‌کالا بیزینس به بیش از ۳۰ هزار رسیده و ۸۰‌درصد شرکت‌هایی که در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر ایران قرار می‌گیرد، جزو مشتریان این سرویس هستند.

دیجی‌کالا همچنین پارسال در سرویس بومی، محلی، موفق شد با همکاری سه هزار و ۴۰۰ فروشنده، بیش از ۳۰ هزار و ۴۰۰ محصول عرضه کند. دیجی‌کالا در گزارش خود تاکید کرده در سرویس دیجی‌کالا مهر که به امور خیریه و نیکوکاری تعلق دارد، پنج هزار و ۲۵۲ نیکوکار را گردهم بیاورد و با کمک آنها یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان جمع‌آوری کند. منابع دیجی‌کالا مهر به تامین و توزیع کالاهای موسسات خیره اختصاص دارد.

دو: سال گذشته در بسیاری نقاط دنیا، سهم خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی افزایش پیدا کرد. در چین و کره‌جنوبی، سهم فروشگاه‌های آنلاین به ۳۰‌درصد می‌رسد. در بریتانیا ۲۸‌درصد، در آمریکا ۲۰‌درصد، در استرالیا ۱۶‌درصد، در آلمان، فرانسه و ژاپن نیز سهم خرده‌فروشی‌های آنلاین به‌ترتیب ۱۴، ۱۳ و ۱۱‌درصد است. روسیه، ترکیه، برزیل، هند و اندونزی با میزان رشد بین پنج تا ۱۰‌درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در گزارش دیجی‌کالا که با بهره گرفتن از منابع مختلف تهیه شده، میزان رشد سهم خرده‌فروشی‌‌های آنلاین بازار ایران، چهار درصد قید شده.

اما نکته مهم، میزان رشد سهم بازار خرده‌فروشی‌های آنلاین در سال گذشته است که ایران با رشد ۲۵‌درصدی بین تمام این کشورها، رتبه اول را به‌خود اختصاص می‌دهد.ارزش خالص کالاهای فروخته شده توسط دیجی‌کالا در سال گذشته ۴۹‌درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در گزارش رسمی مرکز آمار، میزان رشد تولید ناخالص داخلی کشور در ۹ ماهه اول سال گذشته معادل پنج درصد ذکر شده. اگر عملکرد دیجی‌کالا را با خودش مقایسه کنیم، به عدد ۹۴‌درصد رشد در طول ۱۰ سال گذشته می‌رسیم.

دیجی‌کالا در سال گذشته تعداد همکاران مستقیم خود را به بیش از هشت هزار و ۷۰۰ مورد افزایش داد. این همکاری‌ها در بیش از ۸۲۸ نوع شغل و در ۲۴ استان کشور صورت می‌پذیرد. نسبت همکاران خانم به آقا در گروه دیجی‌کالا ۳۰‌درصد است. بخش‌های توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا بیشترین سهم از همکاران دیجی کالا را با نسبت ۷۶‌درصد به‌خود اختصاص می‌دهد.

سه: رکورد بیشترین تعداد سفارش‌های سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا در پنجم تا هفتم آذرماه همزمان با جشنواره «بلک فرایدی» شکسته شده است. همچنین در روزهای اول و دوم دی ماه، همزمان با برگزاری «جشنواره یلدا» تعداد سفارش‌هایی که مشتریان روی سایت دیجی‌کالا ثبت کرده‌اند افزایش چشمگیری داشته است. بررسی اطلاعات گزارش ارائه شده نشان می‌‌دهد، ترافیک‌ سایت دیجی‌کالا معمولا در ساعت‌های سه تا هفت صبح پایین می‌آید اما به‌محض طلوع آفتاب رفته‌رفته کاربران مرورگر خود را باز می‌کنند یا روی اپ دیجی‌کالا کلیک می‌کنند. حجم مراجعه در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۴ به اوج خود می‌رسد و تا ساعت ۲۴ به‌شکل قابل‌توجهی ادامه پیدا می‌کند. یکشنبه‌‌ها ساعت ۱۳ و ۱۴ و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۳، ترافیک سایت دیجی‌کالا در بالاترین حد خود قرار دارد.

گوشی موبایل بیشترین میزان جست‌وجو را روی سایت دیجی‌کالا به‌‌خود اختصاص داده است. دیجی‌کالا تلاش می‌کند با بهبود موتور جست‌وجوی خود به یک مشاور قابل اعتماد و مرجع خرید کاربران تبدیل شود. در سال گذشته، کتاب با رشد چشمگیر، جایگاه خود را هشت پله ارتقا داده و به دومین محصول پربازدید و پرجست‌وجو تبدیل شده است. هندزفری، ساعت هوشمند، ماگ، ماسک، اسپیکر، لپ‌تاپ، لوستر و اسباب‌بازی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بعد از آنها ساعت و کفش را می‌بینیم. تلویزیون و یخچال هم جزو کالاهای پرجست‌وجو توسط کاربران سایت دیجی‌کالا قرار می‌گیرند.

چهار: گزارش نشان می‌دهد ۲۵ تا ۳۴ ساله، بزرگترین گروه سنی کاربران سایت دیجی‌‌کالا هستند. پس از آنها گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال را می‌بینیم. به‌این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت بیشترین کابران دیجی‌کالا را دهه شصتی‌ها و و دهه هفتادی‌ها تشکیل می‌دهند. جمعیت کاربران ۱۸ تا ۲۴ ساله، کمی بیش از جمعیت کاربران ۴۵ تا ۵۴ ساله است اما میان مشتریان، کاربرانی با سن کمتر از ۱۸ و ۶۵ سال به‌بالا هم دیده می‌شوند. ۷۰‌درصد مشتریان دیجی‌کالا مرد و ۳۰‌درصد آنها زن هستند.

۶۶‌درصد کاربران، سفارش‌‌های خود را با استفاده از اپلیکیشن دیجی‌کالا ثبت می‌کنند. ۱۸‌درصد برای ثبت سفارش از مرورگر موبایل کمک می‌گیرند و ۱۵‌درصد این کار را روی کامپیوتر انجام می‌دهند. استفاده از اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. تقریبا ۶۷ کاربران برای بازدید دیجی‌کالا از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و ۶۰‌درصد آنها خریدهایشان را روی اپ نهایی می‌کنند. مشتریان دیجی‌کالا در تهران، البرز و اصفهان بیشترین خرید را در سال گذشته داشته‌اند.

مازندران، خراسان رضوی، فارس و خوزستان در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرد و کمترین میزان خرید را در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی شاهد بوده‌ایم.یک مشتری به‌تنهایی در سال گذشته ۳۳ هزار و ۲۶۶ کالا از دیجی‌کالا خریداری کرده است و بابت آنها ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پول پرداخته اما از نظر مبلغ سفارش، رکورد در اختیار مشتری قرار دارد که بابت سفارش چهار هزار و ۳۱۳ قلم کالا، تقریبا ۲۴ میلیارد تومان پول هزینه کرده است. ۷۸‌درصد مشتریان دیجی‌کالا معمولا هزینه سفارش‌های خود را به شیوه پرداخت آنلاین تسویه می‌کنند. ۱۰‌درصد گزینه پرداخت در محل را می‌زنند. پنج درصد به گزینه پرداخت اعتباری روی آورده‌اند و پنج درصد روی شارژ کیف پول حساب باز می‌کنند. کمتر از یک درصد کاربران هم در سال گذشته صورتحساب خود را با استفاده از کارت هدیه پرداخت کرده‌اند.

دیجی کالا در سال ۱۴۰۰ امکان استفاده از خرید اعتباری دیجی‌پی را در دسترس کاربران خود قرار داد. در این طرح که سرویس بعد پرداخت یا «الان بخر و بعدا پرداخت کن» نام دارد، اعتباری به کاربر اختصاص داده می‌شود تا خرید خود را به‌واسطه آن اعتبار انجام دهد و هزینه را طی یک یا چند قسط در آینده پرداخت کند. سرویس دیجی‌پلاس هم پارسال به فهرست خدمات دیجی‌کالا اضافه شد. اعضای دیجی‌پلاس در مقایسه با کاربران عادی می‌توانند زودتر از تخفیف‌های شگفت‌انگیز با خبر شده و خرید کنند. آنها زمان بیشتری برای بررسی و مرجوعی سفارش خود دارند، با خرید کالاهای نشان‌دار هدیه نقدی دریافت می‌کنند و در هر ماه چهار سفارش را بدون توجه به حجم و مبلغ سفارش به‌صورت ارسال رایگان دریافت می‌کنند.

رضایت کاربران دیجی‌کالا از رفتار مامور ارسال در سال گذشته به بیش از ۹۶‌درصد رسیده است و مواردی مثل تاخیر در ارسال سفارش، ناکافی بودن اطلاعات کالا و قیمت نامناسب کمتر از گذشته آنها را آزار داده است. با این حال هنوز مغایرت در اطلاعات مندرج روی سایت با کالای دریافتی، مشکلات فنی و ظاهری کالا و کیفیت بسته‌بندی را می‌توان در میان دلایل نارضایتی مشتریان دیجی‌کالا پیدا کرد. در سال ۱۴۰۰ به‌طور متوسط ۹۵‌درصد سفارش‌ها توسط دیجی‌کالا به‌موقع تحویل داده شده است.

پنج: محبوب‌ترین کالای عرضه شده روی دیجی‌کالا در سال گذشته هندزفری بلوتوثی مدل inpods بود. گوشی شیائومی Poco X3 Pro، گوشی Poco M3، گلکسی A12 و گوشی گلکسی A32 در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. پایه نگهدارنده گوشی و تبلت مدل OK Stand پرفروش‌ترین کالا از نظر تعداد در سال ۱۴۰۰ بوده. مشتریان دیجی‌کالا همچنین ماسک تنفسی، کنسرو ماهی، نواربهداشتی، روغن نیمه‌جامد پنج کیلویی، پایه نگهدارنده گوشی، زعفران، محافظ کابل و هندزفری را بیشتر از بقیه محصولات سفارش داده‌اند. از نظر ارزش ریالی، گوشی پوکو X3 پرو در رتبه اول پرفروش‌ترین کالای عرضه شده روی سایت دیجی‌کالا دست پیدا کرده است. آیفون ۱۲ پرو مکس ۲۵۶ گیگابایت، آیفون ۱۲، گلکسی A32، گلکسی A12، آیفون SE مدل ۲۰۲۰، پوکو M3، آیفون ۱۱ و گلکسی A52s در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

تلویزیون LED هوشمند ۴۳ اینچی X.Vision مدل XT74، تلویزیون هوشمند ۵۰ اینچی مدل LU722S و تلویزیون ۳۲ اینچ هوشمند بست مدل BN2040J بیشترین میزان فروش میان تلویزیون‌ها را در سال گذشته روی سایت دیجی‌‌کالا داشته‌اند. بین لباسشویی‌ها عنوان اول تا سوم به جی‌پلاس K613، آبسال مدل REN5207 و پاکشوما مدل ۷۳۲۰۰ می‌رسد. پرفروش‌ترین برند ایرانی سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا در سال گذشته پارس خزر بوده. رتبه دوم در اختیار ایکس‌ویژن است و جایگاه سوم به تسکو می‌رسد. مهیاپروتئین، اسنوا، لافارر، بست، پاکشوما، چشمه‌نور و اخوان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. سامسونگ، شیائومی و اپل به‌عنوان سه برند پرفروش سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا شناخته می‌شوند.

شش: تعداد فروشندگان بومی و محلی دیجی کالا در سال ۱۴۰۰، شش برابر شده است. بیش از سه هزار فروشنده بومی و محلی از جای جای کشور در دیجی‌کالا مشغول به‌فروش محصولات خود هستند. بخشی از این فروشندگان به‌واسطه نهادهای همکار و بخشی دیگر به‌صورت مستقل متقاضی فروش در دسته بومی و محلی شده‌اند. کمیته امداد امام خمینی با ۷۴۴ فروشنده بیشترین تعداد فروشنده در میان نهادهای همکار را به خود اختصاص داده است.

معاونت زنان ریاست جمهوری با ۳۲۵ فروشنده و سازمان بسیج سازندگی با ۱۶۸ فروشنده در رده‌های بعدی قرار دارند. هاون سنگی و زعفران، رکورددار تعداد فروشنده در میان محصولات بومی محلی هستند. دورترین فروشنده از تهران، برند شیک دوچ است که در شهر چابهار و در استان سیستان و بلوچستان ساکن است. مسن‌ترین فروشنده بومی محلی عبدالرضا متولد ۱۳۲۹ و ساکن شهر تهران است. در فروشگاه او انواع ادویه‌ها و چاشنی‌های ارگانیک وجود دارد. کاربران می‌توانند بیش از ۳۰ هزار محصول متنوع بومی محلی را روی سایت دیجی کالا خریداری کنند. این محصولات در چهار زیر مجموعه خوراکی، خانه و کاشانه، پوشاک و اکسسوری و بازی و سرگرمی تقسیم‌بندی شده‌اند.

هفت: دیجی‌کالا در راستای مسئولیت‌‌های اجتماعی خود در سال گذشته مصرف پلاستیک در بسته‌بندی سفارش‌ها را تا ۹۰‌درصد کاهش داد. میزان کاهش مصرف کارتن در بسته‌بندی سفارش‌ها ۵۰۰ تن کمتر شده است. در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، پروژه جمع‌آوری کارتن سفارش‌های دیجی‌کالا به‌طور آزمایشی در برخی مناطق تهران به‌صورت محدود آغاز شد. این طرح اولیه با هدف ارزیابی میزان استقبال کاربران و بهبود فرآیندها در جهت برنامه‌ریزی فاز اصلی در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

کدخبر: ۴۶۳۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر