کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۷۶۹
تاریخ خبر:

هفت دلیل برای ثبت املاک در سامانه ملی

روزنامه هفت صبح | پنجشنبه ۱۹فروردین موعد ثبت املاک در سامانه ملی املاک و اسکان آغاز می‌شود. همه‌ افراد خوش‌شانسی که ملکی به‌نام خود دارند باید وارد این سامانه شوند و به‌شکل خوداظهاری مشخص کنند صاحب چند ملک و با چه نوع کاربری هستند. مهلت زمانی برای این کار دو ماه است پس دست دست کردن و لفت دادن چیزی را تغییر نخواهد داد. در این گزارش سعی می‌کنیم با هم بررسی کنیم که قضیه از چه قرار است و چرا نباید در مورد وارد شدن به سامانه و ثبت املاک مقاومت کنیم.

* یک: همه خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر بر اساس قانون ۵۴ مکرر که بخشی از قانون مالیات‌های مستقیم است و در سال گذشته در مجلس تصویب و ابلاغ شده، مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان به‌آدرس amlak.mrud.ir ثبت کنند. این قانون شامل حال همه می‌شود پس اگر شما به‌عنوان صاحبخانه این کار را انجام ندهید، مستاجرتان مجبور به ثبت ملکی است که در آن استقرار دارد. تازه دولت هم می‌تواند خودش اقدام کند.

* دو: سامانه بر اساس قانون دو هدف مشخص دارد؛ نخست تعیین تکلیف مالیات بر خانه‌های خالی که قانون‌گذار برعهده این سامانه گذاشته است و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری قانون باید این کار را انجام دهد و مورد بعدی شناسایی محل اسکان خانوارهاست.

* سه: همه سرپرستان خانوار مکلف هستند از ۱۹فروردین نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند که مدت زمان اعلام شده از این تاریخ به مدت دو ماه تعیین شده است.

* چهار: هر خانواری بر اساس قانون می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که اینها مشمول مالیات نیست. مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات خواهد شد و اگر واحدهای بیشتری داشته باشند اما خالی نباشند مشمول مالیات نخواهد شد.

* پنج: کسانی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند یک کد یکتا مبنی بر آدرس الکترونیک خانوار از سامانه دریافت می‌کنند و همه خدمات دولتی که از این پس دریافت خواهند کرد مبتنی بر این کد یکتا خواهد بود. پس کسی که ثبت‌نام نکند ممکن است خیلی جاها به مشکل برخورد کند.

* شش: اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت است و خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر جمعیت و روستاها اگر خانه خالی از سکنه باشند مشمول مالیات نمی‌شوند.

* هفت: هر خانواری که نسبت به درج اطلاعات نادرست اقدام کند یا اطلاعات خود را در سامانه درج نکند، علاوه بر آنکه کد یکتا را دریافت نمی‌کند قادر نیست از خدمات دولتی استفاده کند. همچنین بر اساس قانون این خانوارها مشمول دو برابر جرایم مالیاتی خواهند شد. همچنین قانون و جرایم مالیاتی مشمول شخصیت‌های حقوقی اعم از شرکت‌ها و سازمان‌ها که دارای واحدهای مسکونی هستند نیز می‌شود.

کدخبر: ۳۸۱۷۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر